Förslag på hyrkajaker

Hej,
Jag planerar att starta upp en kajakuthyrning på sydkusten och vill gärna få tips på bra och prisvärda havskajaker.
Min tanke är att plast är att föredra dels för att hålla nere kostnaderna och dels för att de är hyfsat stryktåliga.
Gissar också att jag ska satsa på ganska stabila båtar eftersom de flesta hyrkunder troligtvis är nybörjare(?). Eller tänker jag fel?

Tacksam för tips och råd!

Mvh / Peter
 
Ja, men kanske någon snabb surfski eller liknande? Jag till exempel vill väldigt gärna bli en snabb paddlare, men har inte möjlighet att köpa en egen kajak. Och typ omöjligt att hitta en snabb hyrkajak tyvärr :/
 
Prijon verkar vara rätt pålitliga och OK allround. Som uthyrare bör du kunna få ett mkt bättre pris om du köper in flera kajaker än slutkunderna får.

Thure
 
Gissar också att jag ska satsa på ganska stabila båtar eftersom de flesta hyrkunder troligtvis är nybörjare(?). Eller tänker jag fel?

Att starta en uthyrning ställer något högre krav än att ha gissningar som grund. Du bör nog själv ha klart för dig vilken kajak du ska ha i uthyrningen och varför, annars skulle i alla fall inte jag ha skickat ut kunder på sjön.
 
Att starta en uthyrning ställer något högre krav än att ha gissningar som grund. Du bör nog själv ha klart för dig vilken kajak du ska ha i uthyrningen och varför, annars skulle i alla fall inte jag ha skickat ut kunder på sjön.

Det svåraste med uthyrning måste vara att titta kunden i ögat och säga att idag skall just denna person inte paddla pga svåra omständigheter.
Har man passerat denna nivå i kunskap så är valet av kajaker en bagatell...

Alla kunder har olika preferenser, alla vill inte paddla plastade badkar, alla kan inte paddla tävlingskanoter. Gör en analys av vilka kunderna kommer att vara utifrån din affärsidé. Välj sedan ett span av kajaker som sträcker sig över kundernas förväntan.
Appropå surfiski så finns det PE surfski ifrån Nelo som är stabila, jag tror de skulle vara mycket uppskattade som hyrkakajer varma sommardagar.
 
Självklart bör en uthyrare ha ett par tre olika modeller passande olika stora paddlare. Gärna en tvåmannskajak också.

Att jag föreslog Prijon beror på att flera kamrater har bra och långvarig erfarenhet av olika modeller + att jag och min fru hyrt varsin i Tyskland för några år sedan.

Thure
 
Att starta en uthyrning ställer något högre krav än att ha gissningar som grund. Du bör nog själv ha klart för dig vilken kajak du ska ha i uthyrningen och varför, annars skulle i alla fall inte jag ha skickat ut kunder på sjön.

Såklart är det så. Jag har klart för mig vilken typ av kajak och surfski jag själv trivs med. Men det betyder inte att "hyrkunden" tycker likadant. Det var därför jag startade tråden för att få lite olika infallsvinklar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lasse Be Söker förslag på iläggningplats norr Loftahamman Paddling allmänt 3
gryningsljus Förslag på kajak?! Paddling allmänt 3
Niftigolebb Förslag på lek/våg kajak Paddling allmänt 8
Anasi Förslag på kajak med bred sittbrunn Paddling allmänt 11
yogafreak 4 dagar i norrtälje skärgård.. förslag på tur? Paddling allmänt 5
dansjenny Förslag på rutt vid St:Anna skärgård Paddling allmänt 15
Joakim Ambrosson Förslag på utrustning - länspump, flottör mm. Paddling allmänt 7
T-man förslag på paddel tur med vandrarhems övernattning Paddling allmänt 1
roddarn Ge mig förslag på bra kartor !! Paddling allmänt 3
3328 Förslag på turer kring Lofoten? Paddling allmänt 2
Adventureblaze 3 veckors paddling, förslag ? Paddling allmänt 8
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
Nitsrek Förslag till kanotleder i Jämtland/Härjedalen? Paddling allmänt 3
kajaken_yahoo.com Protestera mot förslag att förbjuda tältning i Kosterhavets nationalpark Paddling allmänt 72
Stålsvin Veckotur i sthlms skärgård - förslag Paddling allmänt 0
cjonsson Något 3 dagars tur förslag i Örebro-Västertakten? Paddling allmänt 0
janne.w Förslag till kajaktur med jobbet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...