Identifiera märke på kanadensare

Jag skulle vilja veta vad vi har för märke på vår gamla kanadensare, tror den är från 80-talet.
 

Bilagor

  • 91A15333-D398-40DE-9FC2-9D3A6C9E3526.jpeg
    91A15333-D398-40DE-9FC2-9D3A6C9E3526.jpeg
    192.9 KB · Visningar: 143
Som jag kommer ihåg det var de två stora märkena trapper och akka. Majoriteten av trapper var gula med en andel gröna. Akka var röda. Du har inte en bild på hela kanoten?
 
Och det fanns Trapper som var både gröna och gula:
_IMG2926_DxO+Odd_small.jpg
med bägge kombinationerna överdel/underdel vill jag minnas - om man frågade snällt på fabriken.
/Odd
Min gissning är att det är en Akkas - eller någon av alla kopiorna som dök upp och snabbt försvann igen...
Det är inte en Macfie - av uppenbara skäl som kan läsas här.
 
Senast ändrad:
Det fanns väl ett varumärke av glasfierkanadensare som hette Inkas också, eller var det bara en modell? Numera är väl Inkas en modell av alu-kanadensare från Linder men denna annons stärker min tes om Inkas som varumärke (även omde t väen då var Linder som tillverkade):

Dock vill jag minnas att symbolen var mer av en stiliserad fjäder burnen på huvudet och inte som bilden på annonsen och inte heller lik bilden i första inlägget. Men jag kan blanda ihopa det med Peak performance gamla logga.

/Patrik, som vill minnas märkena Trapper och Inkas från turer på 80talet men kan ha fel
 
Det fanns väl ett varumärke av glasfierkanadensare som hette Inkas också, eller var det bara en modell? Numera är väl Inkas en modell av alu-kanadensare från Linder men denna annons stärker min tes om Inkas som varumärke (även omde t väen då var Linder som tillverkade):

Dock vill jag minnas att symbolen var mer av en stiliserad fjäder burnen på huvudet och inte som bilden på annonsen och inte heller lik bilden i första inlägget. Men jag kan blanda ihopa det med Peak performance gamla logga.

/Patrik, som vill minnas märkena Trapper och Inkas från turer på 80talet men kan ha fel
Inkas hette de första kanoterna som Linder tillverkade, och den gjordes i ett stycke, med tillägg av däckningen i ändarna. Senare kom den modell som är i två delar, underdel och överdel. Det är liknande med Trapper, Lilltrapper och Trapper Special, är gjorda i ett stycke, med däckning i ändarna, men Trapper Standard, har en sarg, som är ganska bred och sitter ihop med däckningen.
 
Finns det inget serien-/modellnummer instansat någonstans? Det skulle troligen underlätta. Det här är lite spännande :D
 
Och det fanns Trapper som var både gröna och gula:
Visa bilaga 35888
med bägge kombinationerna överdel/underdel vill jag minnas - om man frågade snällt på fabriken.
/Odd
Min gissning är att det är en Akkas - eller någon av alla kopiorna som dök upp och snabbt försvann igen...
Det är inte en Macfie - av uppenbara skäl som kan läsas här.

Om de gröna och gula tillverkades i någon större omfattning så måste jag göra plats för en till kanot i ett framtida boende.

Jag tror (<- OBS!) jag har sett röda trapper också men det de var i så fall inte vanliga.
 
Jag har nu pratat i telefon det frun till en bekant och hon har jobbat (praktikant) på Trapper för drygt 40 år sedan.

Grön och gul standardfärgerna och Trapper enligt henne, men det gick på slutet 70-talet när hon var praktikant på Trapper i Tillberga (strax utanför Västerås) att specialbeställa kanadensare i ett större antal färger, inklusive färger med metall i. Jag har något minne färg med metall i för extra glans i motorcykelkretsar hette flake

Jag har ett specialbygge av en Trapper Albacore kajak (kolfiber/kevlar, extra packlucka, flyttat ett skott mot standard, mm) och jag har för mig att det då (2007) fanns sådär 15-20 färger att välja på när dom nu gjorde min kajak på beställning. Men någon på Trapper tyckte jag skulle välja en av deras vanligaste färger.

För att återgå till ursprungliga frågan. Det är vad jag kan se är kanadensaren ingen Acron, ej heller någon Apache eller någon Coleman .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
QBert Identifiera Kanot Paddling allmänt 2
fson Identifiera kajak? Paddling allmänt 2
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
plp Kan någon identifiera denna kajak? Paddling allmänt 2
estar Identifiera en gammal rank aluminumkanadensare Paddling allmänt 2
Annaish Märke på Kajak Paddling allmänt 0
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.