Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors?

Hej,
Någon som vet vilken klass på forsarna det är i Voxnan samt Ore Älv?
Är Ore Älv en stilla älv med lätt strömmande vatten? (Inte galet avancerade forsar?)
Och hur ser det ut på Voxnan?

Gäller köp av packraft och jag behöver veta om den klarar av förhållandena i dessa två olika älvar.

Med vänlig hälsning, Erika
 
Ore innehåller en del fors i början, är lugn och fin fram till Vangforsen som kan vara ganska trixig. Därefter följer ett antal småforsar som bara är kul.
Voxnan innehåller ett stort antal forsar av olika svårighetsgrad, från lätta till "jag kanske klarar" till omöjliga. Superfint ställe. Måste vara ganska mkt vatten, dvs runt vårflod.
Båda passar utmärkt att paddlas med packraft, men man måste själv bestämma här och var om man skall testa att paddla eller gå förbi. Köp en raft med spraydeck.
 
Toppen, tack för bra info :) Jag letar efter en packraft som är så lätt som möjligt och har blivit rekomemenderad Anfibio Rebel 2K. Den är anpassad för lugna vatten till lätt strömmande vatten. Därför undrar jag om den kommer fungera i dessa två olika älvar - eller om det finns risk att den kommer gå sönder typ?

Jag är en rookie när det gäller just Kajak så jag kan inte så himla mycket. Spraydeck - är det samma som typ kapell? Skydda sig mot vattenstänk?
 
Yep, precis. När man paddlar i en fors så stänker det lätt in en massa vatten om man inte har kapell. Tror oxå det är ett bra val, den klarar nog lite fors, även om den inte är gjord speciellt för det. Kolla med Packraft Sverige. Den är nog inte ömtåligare än någon annan, men har man riktig otur kan vilken raft som helst få ett hål, om man bränner på någon vass sprängsten tex.

Det finns ju en del lite häftigare forsar i Voxnan, men då är det bara att gå förbi.
https://kanotcamping.se/wp-content/uploads/2019/06/KANOTKARTA_2018.pdf

Jag har en MRS Microraft, bild från BikeRafting Ore.

br105.jpg
 
Snygg med röd färg!
Lättmanövrerad?
Väger?

Såg att din modell fått väldigt många fina rekommendationer. Nu blir jag lite tvekis vilken av din modell eller Anfibio som är bäst för mig. Jag får kolla med Packraft Sverige och se vad de rekommenderar bäst.
 
Precis, rött blir snyggt, speciellt eftersom alla andra köper en grön.... Den är större & längre (och tyngre) än Anfibio 2k, lite för stor med flit så att jag kan ta med cykeln ombord utan att slå i när jag paddlar. Den finns i olika storlekar så att man kan välja. Tänker inte vandra så mkt, mest Bikerafting, väger ca 3.5kg. Anfibio 2k är kanske bättre ? om man ska vandra mkt, eftersom den är mindre & lättare. Vet inte om det är någon direkt skillnad i fors eller manövrering, fråga Martin S..
 
Absolut, viktig att vara snygg och snabb... :cool: Voxnan innehåller en hel del klass II - III, som sagt kolla med Packraft Sverige, vilken av dess modeller dom tror funkar bäst. Sen måste man väga mot vikt & vandring osv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
bååthen Byske älv Paddling allmänt 2
lesliedouglas älv-/flodliknande stystem 3-4h från Stockholm Paddling allmänt 1
ms22rq vill paddla en lugn å/älv i höst med vildmark som röd tråd. Paddling allmänt 10
henrikbram Paddle Göta Älv / Trollhätte kanal...? Paddling allmänt 20
Erik_T Paddla Täredö älv Paddling allmänt 3
sterneborn Paddlar åar, Göta Älv & Nossan Paddling allmänt 3
BMJ Göta älv paddling i sommar Paddling allmänt 6
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
Patriksg Kanot i Göta älv. Paddling allmänt 0
3056Claesson Kajak för sjö och älv? Paddling allmänt 12
Emiliaskersund Älv för paddling och fiske, tips? Paddling allmänt 0
simplecrew Paddla hela Torne älv... Paddling allmänt 0
dag.lunden_telia.com Råne älv... Paddling allmänt 3
xbingox paddla lina älv? Paddling allmänt 7
jamo Sveriges bästa älv/å för tältturer? Paddling allmänt 9
Spoven Bra Vildmarks älv för långpaddling i kanadensare?? Paddling allmänt 5
mikael.jonsson_sas.se Ume Älv mellan Hemavan och Tärnaby Paddling allmänt 3
Hutt Skön paddling på Göta älv! Paddling allmänt 0
Hertz Havskajak i älv ? Paddling allmänt 10
Stor Veckotur i fjäll älv Paddling allmänt 2
P-E Bävrar, bävrar och mer bävrar i Voxnan Paddling allmänt 1
ErikTheViking Lainoälven & Voxnan Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.