Havskajak i älv ?

Vi är tre stycken som tänkte paddla kalixälven i slutet på augusti, men de kajaker vi har är seayak prijon 490. Hur funkar de i forsar,och hur är kalixälven att paddla, funkar det ?
//
Mattias
 
Jag har ingen koll på hur just den kajaken fungerar i fors. Enkelt uttrykt kan man dock säga att ju längre kajak desto svårare i forsen.

Vad Kalixälven beträffar så får ni nog räkna med en hel del långa lyft om ni tänker paddla hela vägen. Det finns en hel del forspartier som definitivt inte lämpar sig för havskajaker (inte ens då de som paddlar är mycket forserfarna).

Lite info om några av forssträckorna finns på http://www.forsguiden.com

Det låter hur som helst som en kul resa.
Lycka till!

/Erik
 
Seayak bra till mycket men inte detta

Jag gillar min Seayak och anser den vara en bra allrounkajak. Men till strömmande vatten passar den definitivt inte! Det är OK så länge älven flyter rakt fram med bara några loja virvlar, men redan vid ett måttligt dramatiskt sel börjar problemen. Riktig fors ska vi inte tala om...

Som föregående inlägg påpekade är det svårt med en lång kajak i fors, den är alltför benägen att dras tvärs färdriktningen. Och om det är någonting man vill undvika i detta sammanhang så är det just att hamna tvärs färdriktningen, för det betyder att man antingen fastnar på någon sten eller att man välter, möjligtvis bådadera.

Kom ihåg att en vurpa i en fors är något helt annat än en vurpa i havet. Den sistnämnda innebär i regel bara att man blir blöt, den förstnämnda är direkt livsfarlig.

Alltså är mitt råd: Hyr/låna andra kajaker!

Annars är det ett bra år i Norrbotten, myggen torkade ihjäl i maj och syns knappt till.

mvh,
Jens
 
Simulerat fors-test!

Läs mitt inlägg om "Idiotisk vurpa", så får du där ett tips på hur du enkelt kan testa om din kajak funkar i kraftiga virvlar!

Eller, ge fan i att testa detta!
Om du nu inte är nyfiken på hur det känns att hamna under vattnet innan du hunnit säga "Va-fan!" :)

Tror inte det spelar någon roll alls vilket märke eller vilken modell av "campingkajak" man har!
Det går åt skogen ändå!

Strmbrg,
 
Kajak i älvar

Är lika malplacerade som canadensare till havs. Canadensare är överlägsna i älvar med eller utan strömmande vatten, kan även förses med kapell.
 
Seayak funkar.

Hej Mattias.

Jag har har paddlat ÅEC med en Seayak. Där paddlade vi klass 2-fors. Inga problem. Visst är den trögare än en forslåda men att den skulle vara usel för detta kan jag inte hålla med om. Det handlar ju inte om att göra trick utan att paddla ner. Jag hade ingen packning i men jag tänka mig att kajaken blir stabilare men trögare med packning.
Kör med en kort forspaddel. Med en lång paddel får man inte nåt drag, det blir för segt.

Jag kan inte älven och vet därför inte hur den ser ut. Att man ska reka forsar innan paddling anser jag som en självklarhet. Sedan bör man se till att paddelkompisen verkligen vet hur man bär sig åt vid ev problem. Jag åker gärna topptur ensam, flyger skärm ensam och cyklar vilt i skogen själv - men paddla i fors ensam gör jag INTE.

Lev!

//OlaO
 
Tekniken

Och vad är tekniken att paddla i fors (förutsatt att man nu använder sig av en sjövärdig farkost)? Gäller det att hela tiden hålla fart så att man själv kontrollerar vart man åker och inte forsen?
 
Kunskap och omdöme viktigast

Visst kan man paddla forsklass 2 med en Seayak och klara det fint. Man kan också åka bil utan säkerhetsbälte, det går för det mesta alldeles utmärkt. Men säkerhetsmarginalerna är betydligt krympta.

Det är också skillnad på att paddla en arrangerad tävling som ÅEC, där det finns funktionärer och annan säkerhetsorganisation, jämfört med att göra en enskild tur på Kalixälven.

Men självklart är omdöme och kunskap viktigare än vilken kajaksort ni använder.
- Lär er gå in i och ut ur strömfåror med kajaken.
- Lär er simma i fors.
- Reka noga varje avsnitt som ser det minsta vitt ut, och kom då ihåg att forsar kan se rätt oskyldiga ut när man betraktar dem nedströms, men ändå innehålla elakheter.
- Är ni det minsta osäkra inför ett avsnitt, ta upp på land och portera förbi, även om det innebär en lång promenad.
- Och, eftersom frågan ställdes, grundtekniken i all forspassage är att paddla på som en Duracellkanin, så att man har fart nog att styra relativt vattnet. Dessutom håller man ganska automatiskt balansen när man har paddeln igång.

mvh,
Jens
 
Re: Kajak i älvar

sventas; sa:
Är lika malplacerade som canadensare till havs. Canadensare är överlägsna i älvar med eller utan strömmande vatten, kan även förses med kapell.


Hoppsan här blev det visst lite tokigt, havskajaker är måhända malplacerade i forsar, men att säga att kajaker i allmänhet är det är nog lite knasigt. Moderna forskajaker är vida överlägsna alla typer av canadensare i forsen. När det kommer till riktigt kraftiga och/eller tekniska forsar så är canadensare däremot precis lika malplacerade som havskajaker.

För att knyta an till den ursprungliga frågeställningen så kan nämnas (bara som ett exempel) att området kring Pahakurkkio definitivt är för svår för såväl havskajaker som canadensare. Sträckan går genom en canyon och forsarna har svårighetsgrad mellan 4 och 5+ beroende på ställe och vattenstånd. Det blir en nätt liten sträcka på ca 3km att bära förbi.
 
Olymp 6

Klart att jag inte inkluderade någon forslåda, även de för 30 år sedan är bättre än öppna canadensare idag, men isåfall finns det c-lådor för wwr och slalom som duger lika bra ifors som vilken forskajak som helst det hänger på utövarens kunskap.
 
Visst är det utövarens kunskap som är viktigast

Ville inte framstå som en messerschmidt, men jag måste nog säga emot igen. C-1:eek:r och C-2:eek:r för störtlopp, fresstyle eller slalom är visserligen helt ok för fors, men de kan dock ändå inte mäta sig med kajaker, det är bara att titta på resultat på tävlingar. Oavsett vilken av forsgrenarna man tittar på så blir resultatet detsamma. Kajakerna är totalt överlägsna. Om man dessutom tittar på extrempaddling så finns det i stort sett ingen som paddlar "c-stil" helt enkelt eftersom det är för svårt/farligt.

Nu är jag en ännu större messerschmidt ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.