Surf med havskajak

Jag köpte min kajak förra hösten och nu den här sommaren fick jag uppleva mina första havssurf och insåg snabbat att det har var min grej.

Är det någon som skulle kunna tipsa om några bra spots. Gärna platser en bit ut i skärgården så man slipper alla vågsurfar som finns på torö, väddö, varberg och halmstad mm.

Andra tips och trix om havskajak surfing är välkomna oxå.
 
För en Stockholmare är Södra skärgården definitivt bäst. Torö och vattnen runt där, upp mot Öja i en klass för sig, finns ingenstans i Sthlms skärgård där man så direkt och utan långa transportpaddlingar får kontakt med havet. VIndvågor hittar man på många ställen, om man vill ha riktig havssjö, stor dyning utan lång transort ut hittar man det bara här.

Du skriver att du vill slippa vågsurfare, Stenstranden är ju en av landets bästa spots och där finns givetvis också gott om andra leklystna då det är bra sjö men den är ju så stor att jag inte tycker det är några problem att man delar den med andra.

Utanför Nynäs finner du också flera lättåtkomliga lekspots som man når snabbt och enkelt.

Finns mycket att säga om den här typen av paddling men om man ska nämna bara det allra viktigaste är det, som jag ser det:

  1. Paddla inte ensam, det är en oerhörd kraft i sjöarna när det börjar bryta, om något händer måste man kunna hjälpa varandra
  2. Hjälm på
  3. Ha utrustning och kunskap att kunna bogera
  4. Att kunna rolla är om inte nödvändigt så i alla fall att rekommendera, precis som i fors är det inte en fråga om man kommer gå runt, det är en fråga om när...

Fråga på om du vill ha svar på mer saker, ser på din hemsida att du vindsurfar också vilket torde innebära att du redan har god koll på Stenstranden och vattnen däromkring...
 
Senast ändrad:
Torö

är som sagt lättillgängligt. Liknande förhållanden finns här och där utmed sörmlandskusten t ex söder om Askö och söder om Oxelösund.

Gävlebukten och norrut borde ha många möjligheter liksom utsidan av Öland samt Skånes kuster.

Hallandskusten är lång och det finns bra möjligheter på fler håll än vid Apelviken och Tylösand.

Västkusten av Jylland är troligen ännu bättre än Sveriges kuster.

Thure
 
Det beror väl rätt mycket på var man bor, men det kanske bara är jag som åker max tio mil enkel resa för att surfa.
Avskyr att köra/åka bil.
 
Lånar tråden lite: Provade också att surfa med kajak för första gången i sommar och tyckte att det var jättekul. Håller med om rija's lista, problemet är punkt 1.

Hur hittar man andra som vill hålla på med surf och rockhopping. Det verkar ju finnas en hel del som utövar denna typ av paddling i Sthlm, men själv bor jag i Östergötland.

Ps. Testade kajaksurf i Skottland. Ds.
 
Håller med om problematiken i punkt 1.

Om någon ska surfa längs västkusten, främst sträckan Laholm-Göteborg (helst Falkenberg-Varberg) så hänger jag gärna med.

//Ala
 
Falkenberg

Är i Falkenberg en del på semestrar då vi har ett hus vid Grimsholmen. Skall försöka kontakta dig ala om sällskap när det går in surfvågor. Har lekt några gånger med min slalomlåda vid Grimsholmen.

Thure
 
Tack för alla svar. Ska försöka ta mig ut till kusten till helgen.

Thure skulle du kunna beskriva vart söder om Askö och Oxelösund du menar. Jag kollade på eniros sjökort, och jag hittade inte ställe med bra topografi.

Finns det någon som kan några bra ställen en bit ut i södermanland/Stockholms skärgård, tanken är att kunna paddla ut på förmiddag och sedan slå upp ett läger för att sedan kunna leka på ett spot i närheten på eftermiddag/kvällen?
 
Tack för alla svar. Ska försöka ta mig ut till kusten till helgen.

Thure skulle du kunna beskriva vart söder om Askö och Oxelösund du menar. Jag kollade på eniros sjökort, och jag hittade inte ställe med bra topografi.

Finns det någon som kan några bra ställen en bit ut i södermanland/Stockholms skärgård, tanken är att kunna paddla ut på förmiddag och sedan slå upp ett läger för att sedan kunna leka på ett spot i närheten på eftermiddag/kvällen?

Sthlm skärgård - sjö från sydväst till sydost
Gå ut från Ankarudden, slå läger på Grässkär, i den lilla "miniarkepelagen" strax väster om Öja finns många roliga små lekspots, liksom längs Öjas kust. Bäst när det ligger på gammal stor dyning från syd. Hela vattnet väster om Öja. Ibland är hela sundet eller vad man nu ska kalla det väster om Öja, mellan själva Öja och Grässkär och öarna norr därom surfbart, kan bli mycket tuff sjö där.

Järflotta, Örudden och vattnen upp mot sundet mellan Järflotta och Strömskär kan när det ligger rejält med sjö från syd också vara bra, slå läger på Järflotta, t.ex. vid Örudden.

Sjö från syd och ost
Gå ut från Nynäs, paddla över till Nåttarö, slå läger vid Fladen eller Storsand. Storsand kan vara riktigt bra, dessutom betydligt snällare än Stenstranden, som namnet antyder - sanbotten i stället för sten...

Sjö från Norr
lite svårare att hitta, i alla fall vad jag känner till. Men, om man går ut från Rävsnäs alt. Grädddö och paddlar upp till Håkanskär, slår läger där så kan man, även i mindre sjö hitta lite rolig surf in i lagunerna på Håkanskärs norrsida. Även skären strax söder om Håkanskär borde kunna bjuda på lite bra ställen.

God jakt, tyvärr ser ju vindprognosen från windguru sådär ut när det gäller bra surfförutsättningar till helgen...
 
Min minnesbilder

har några år på nacken men generellt går det in dyning mot yttre Hållsfjärden vid sydliga vindriktningar. Askös sydöstra udde Örudden har liknande botten som Torös stenstrand men hur mycket vågor som går in mot själva stranden beror säkert mycket på varifrån vågorna kommer. Misstänker att SO är bättre än S. Kring Vrångskär utanför Norra Askö gård (=Askölaboratoriet)brukar sjön kunna bulla upp sig skulle tro att partiet NO Vrångskär in mot Askölandet är bäst.

Söder om Oxelösund finns vid sydlig och ostlig vindrikning dyning in mot Femörehuvud men hur pass surfbara vågorna är där vet jag inte jag har bara seglat där inte kajaksurfat.

De finaste vågorna jag surfat med kajak i närheten av Stockholm var på ostsidan av Gräsö vid nordostlig vind. Det var vill jag minnas en bit utanför Digelskäret.

Stora Björn NO Nåttarö är en spännande ö med en del sandstränder. Borde kunna vara bra vid SO vindriktning.

Thure
 
Söder om Oxelösund finns vid sydlig och ostlig vindrikning dyning in mot Femörehuvud men hur pass surfbara vågorna är där vet jag inte jag har bara seglat där inte kajaksurfat.

Thure

Söder om Oxelösund ligger Bråviken och där finns inga sandstränder för vågsurfing, typ Torö eller Nåttarö. Våglängden är också något begränsad pga bergryggen som går typ från Arkö till Hävringe.

Vill man ha långa vågor får man gå utanför bergryggen och då ligger man ganska långt ut från öar som kan landstigas enkelt vid tufft väder. Hävringe och Källskären har skyddade hamnar som kan användas.

Oxelösunds närhet till öppet hav gör det dock attraktivt för vattenlek. Femörehuvud är främst känt för den krabba och studsande sjön, men visst kan man få lite vågor i inloppet. Ramnö tycker jag är bästa lekplatsen i området. Kan dock inte jämföras med möjligheterna utanför Nynäshamn och Öja.
 
Det lutar åt ankarudden och Grässkär ska ringa paddel gänget som se om det blir nåt.

När träden ändå är igång tänke jag passa på och fråga om nu har tips på surfvänliga turkajaker. Tanken är att uppdatera till nästa säsong.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
EricL Häva ofrivillig surf? Paddling allmänt 5
Siven Bra surf Paddling allmänt 10
Mole Långfärd + surf/rockhopping Paddling allmänt 3
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.