Tips sökes för havskajak och barn

Vi tänkte börja paddla med vår fyraåring i sommar, är det någon som har några bra tips? Vad som är bra att tänka på, vilken typ/märke på kajak, mm.
Petra
 
Kan varmt rekommendera en kajak med mittensittbrunn typ Trapper Exp 630, VkV Yoo-A-Kim, Reval Family!
Helt perfekt för en familj med 1-2barn. Går naturligtvis att paddla själv med barnet då i främre sittbrunnen!

/Janne
 
Viper, Flipper or Catalina

Hi Petra, a lot depends on how old, size and ability of your child in question, my daughter started in a Flipper for just learning paddle skills when she was 5, and this last year she started paddling a Catalina at 9 years old. There is a new kayak from Prijon in between coming next month called the Viper, Prijon designed it as they have kids in their family needing a kayak ideal for them.

MVH

James
 
mittsittbrunn

Håller med om att kajaker typ YooAkim är att föredra i början och om man skall övernatta, med tanke på packning. Jag och mina tre brorsor har växt upp i YooAkim. de är prfekta att sova i på land också, en vuxen och ett barn ligger bra med huvudena mot varandra och myggnät över brunnarna. Själv gör jag timlånga turer med en fyraåring i bak eller frambrunnen på en seagull. Sitter han fram kan han hålla en paddel också. Det finns de som avråder från sådan paddling men jag tycker det går bra. det är mina barn som bestämmer hur länge och var de skall sitta

Lycka till
 
intressant artikel, paddling och barn

Kolla in förra numret av Ocean Paddler (Dec 07), mycket intressant och läsvärd artikel om paddling med barn. En familj som gör en 1200 miles och flera månader lång paddling från Vancouver till Glacier Bay i en Feathercraft tvåmans med Kate 5 år i mittenbrunnen.

Den artikeln ger mycket information om hur man kan göra en sådan, i de flestas ögon, extrem paddeltur till något som blir en barnvänlig upplevelse. Många små solskenshistorier i den artikeln.

Rickard
 
Canadensare

Mindre barn tycker oftast att kajakpaddling är trist och för monotont. Då passar Canadensar paddling betydligt bättre. Canadensar vatten typ skyddade vikar mindre åar ger mer omväxling. Canadensarens stora sittbrunn gör att barnet alltid har närhet till föräldern om det skulle krisa till sig, närhet till föräldern ger även trygghet för barnet. Canadensaren är den optimala äventyrsbåten den kan vara vikingabåt, piratskepp bara fantasin sätter gränser.

Canadensaren är också otroligt flexibel. Man får med sig extra kompisar, fika, leksaker. mm

Lär man sig basdragen typ J-drag, sidoförflyttning m.m är det inte svårt att hantera en Canadensare själv. Det finns många bra sidor på nätet för den som vill lära mer.

För några tusenlappar kan man köpa en beg Canadensare. En glasfiber Canadensare är i princip outslitlig, eventuella skador fixar man som normalhändig lätt

Se till att barnet har bra vattenvana. Att sitta i en liten båt och vara rädd för vatten kan vara en skräckupplevelse. Många simklubbar jobbar ihop med komuner och kan erbjuda suveräna simskolor.

Se till att både du och barnet alltid har flytväst i kanoten detta är lindrigt sagt en bra vana och kan i framtiden vara skillnaden mellan liv och död.

Kajaker med mittbrunn passar bättre när barnet blivit säkrare och fått lite vattenrutin. Typ skolåldern.

Om barnet tycker paddling och vatten är kul kan det vara ett bra tips att anmäla barnet till någon lokal kanotklubb. Där finns det duktigt folk som lär barnet att paddla och bäst av allt barnet får möjlighet att få likasinnade kompisar att åka på tävlingar, träningsläger och annat kul med.

För lite inspiration kolla in Tranevingarnas sida www.traneving.se

Som alltid när det gäller fritidsaktiviteter med barn gäller det att vara lyhörd och att aktiviteten sker på barnets villkor. Målet skall vara att barnet tycker att det är så kul att det vill göra det en gång till. Se till att vädret är fint att det är hyffsat varmt i vattnet så man kan bada. Det sista man vill är att traumatisera barnet så att det aldrig mer kan tänka sig att ge sig ut på vattnet igen.

Vill bara barnet paddla runt i badviken så gör det då.

Ta det bara lugnt och släpp på prestigen så kommer det garanterat att gå bra.

Hans Friedel
 
Senast ändrad:
Sök på Yoo-A-Kim

här på Utsidans Forum så får du många tips.

Jag håller med Hans om typen av paddling men Yoo-A-Kim är betydligt säkrare än en Canadensare avseende kantring, att barnet gör oförsiktiga rörelser etc.

Thure
 
Well

Canadensare är avsedda att paddlas på skyddade vatten nära land. Har man arvingen i kanoten och någon hjärncell i behåll ser man förstås till att man inte paddlar på djupare vatten än att man i princip kan gå iland.

ultra35.jpg


Grabbarna på bilden är i 10årsåldern

Trappers Canadensare har inbyggd flythjälp i relingen och ändskeppen. Jag har för mig att på den tid det bekom sig hade de även sk. blå skylt och var godkända av Sjöfartsverket. Vilket i princip betyder att de inte sjunker.

Betydligt bekymmersammare är det med de stora k2or med stor mellanbrunn som nämts. Jämfört med en k1a får man in en betydligt större mängd vatten i mellandelen på en k2a. K2orna sjunker förstås inte heller men det är tveksamt hur man får läns dom speciellt om det går lite sjö.

När jag paddlade k2a med mina arvingar paddlade jag alltid konservativt och försiktigt. Vilket förstås är ett bra grundtips. Inga stolleprov alltså

Slutligen Canadensare används av mängder av scoutkårer olika ungdomsorganisationer, skolor m.m vilket man förstås inte skulle göra om dom var livsfarliga.

Hans Friedel
 
Senast ändrad:
Canadensare kontra Yoo-A-Kim

Det finns K2or och K2or respektive Canadensare och Canadensare dvs rätt olika stabiltet flytläge vattenfyllda etc. Men jag skulle ranka Yoo-A-Kim som betydligt säkare för t ex barn upp till 4 års ålder än en "snittcanadensare".

Själv så har jag växt upp bland annat paddlande i en fortfarande mycket fin MacFie Gedda dukad furucanadensare.

Min egen familj har paddlat upp till 5 personer på en gång i en Yoo-A-Kim.

Turistcanadensare har en del fördelar men sjövärdigheten är inte imponerande i vågor.

Thure
 
barnkajak

En kajak som vi har provat som passar för barn är Wilderness Systems Picolo.. det är viktigt att kajaken inte är för hög eller bred.Då sitter den bara ivägen. Barn har låg tyngdpunkt och bra balans. Men en K2 kan vara bra om man ska paddla långt. Sen så ska man ha en lämplig paddel.. den bör ha smalt skaft, små blad och inte vara för tung.
Yoo a Kim är bara så fruktansvärt tråkig.. finns roligare K2:eek:r..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
Nanoq Tips sökes inför bygge av rollningskajak Paddling allmänt 6
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
shardell Båtsportkort och tips Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 0
kanis Tips paddelvatten närheten norra Småland? Paddling allmänt 3
DalecarliaBushcraft Malingsbo-Kloten tips? Paddling allmänt 3
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.