Häva ofrivillig surf?

Jag läste att ett moment i att få det blå paddelpasset är att kunna ”häva ofrivillig surf” (låt inte den här tråden nu bli en diskussion om paddelpassets vara eller inte vara).
Det tyckte jag ändå var intressant, efter att nästan ha surfat upp på en stenstrand i somras.
Hur gör man?
Och nu tänker jag inte på svar som:
- Se till att inte hamna i den situationen...
Jag tänker mig att förutsättningarna är så här, så vi pratar om ungefär samma sak:
- Det är en rejält stor och brytande våg
- Vågen kommer fortfarande rakt bakifrån
- Förstäven har (ännu) inte grävt ner sig i vågdalen framför
Utan det är en frisk och frejdig surf som man ändå vill bryta innan man når grund, klippor eller innan det hela går överstyr. Eller för att man helt enkelt fått bråttom hem, och måste vända :)
Jag antar också i exemplet från Blått PP att det inte är möjligt att bara bromsa sig rakt bakåt upp över vågkammen.

Hur gör man?
Försöker man gå över till sidsurf med högt stöd? Och vad sen i så fall?
Eller?
 
Jag är också nyfiken. När man surfar stående vågor i fors i kanadensare kan man flytta tyngdpunkten framåt i kanoten för att glida av vågen, ingen aning om det finns kopplingar där. Hoppas på erfarenhet och visdom från forumets medlemmar.
 
I surf underlättas manöverförmågan om för och akter kan röra sig fritt. Det möjliggörs genom att ligga hyfsat högt i vågen. Från den positionen behöver paddlaren bara luta sig bakåt för att vågen skall släppa taget om kajaken. Går paddlaren i sidosurf finns risken/möjligheten till surfen fortsätter tills vågen avtar. med lite otur slutar surfen då på land. Normalt är inte det någon fara men det blir onödigt jobbigt att ta sig ut till surfzonen igen.
 
Låter enkelt Peifen.

Men när fören kört ner sig i vågdalen är det menar jag lite knepigare att komma loss.

Har du något tips i det läget?

Thure
 
Låter enkelt Peifen.

Men när fören kört ner sig i vågdalen är det menar jag lite knepigare att komma loss.

Har du något tips i det läget?

Thure
Det enkla svaret är väl att inte släppa ner fören.😊
Det seriösare svaret är väl att fören oftare ”låser sig” i den främre vågen de gånger som vågorna har lägre höjd eller är brantare. Då brukar det gå att svänga/kanta samt placera paddeln på baksidan av vågen. Den sidan av vågen ”faller” och ger bra stöd för paddeln som då hjälper kajaken över vågkammen. Vet inte om jag lyckas beskriva mina styrtag tillräckligt bra? En annan sak som hjälper rätt mycket handlar om materiella ting. Kajaker med flatare botten vid nollspannet i kombination med stor rocker och kortare totallängd är nog det snabbaste sättet att kontrollera surfzonen. Tänk p&h Delphin eller Valley Gemini. Fördelen med en specifik båt till surf är ju att det är ett bra argument att skaffa ännu en kajak till samlingen.😂👍
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...