Havskajak för paddling i fjällen?

Hej!
Är sugen på att köpa min första kajak och har kollat runt en hel del bl.a. här på forumet men inte riktigt hittat svar på alla mina funderingar så ni får ursäkta om det här har varit upp 100ggr förut. :)

Som rubriken lyder så är jag intresserad av att paddla uppe i fjällen och flera av turerna som jag har tittat på innebär en hel del bärande. Därför så är vikten av stor betydelse och en kolfiber modell är ju som regel runt 10kg lättare.
Jag är dock orolig för att en glasfiber eller kolfiber kajak inte ska palla en grundstötning i någon stenig älv. Är det PE som gäller om man har tänkt paddla i steniga älvar? Det kommer förstås inte handla om några extrema drop eller nånting sånt men kajaken måste som sagt hålla för grundstötningar i mindre forsar. Är inte bekymrad för kosmetiska skador men det vore tråkigt att få ett stort hål i kajaken mitt ute i ingenstans.
 
Kanske ska tillägga att kajaken nog i första hand ska paddlas i sjöar och sel men jag vill kunna passera enklare forsar utan att kliva ur och bära grejorna.
 
Man kan använda kolfiber antingen för att göra (en befintlig vikt) starkare eller lättare med bibehållen styrka. Styrkan hos en lätt kolfiberkanot är tyvärr av samma modell som en ölburk. Får du en knäck så kan den krascha helt. Du kan inte bära eller köra en fullastad kolfiberkanot på kärra.

En del tillverkare har "flodlaminat" eller liknande. Hos Nelo är det WWR som till största delen är ett enkellaminat med kevlar. Segt och hyfsat styvt och nästan omöjligt att riva hål i.
http://www.nelo.eu/en/kayaks/details/navigator/

Tänk på att en fullastad kanot som du dunsar in i en sten med får ta emot mycket last på en väldigt liten yta. Paddlare+last+kanot≈uppåt 150 kg och dessutom med viss fart.

Kika på Åre Extreme Challenge där de paddlar fors med "vanliga" kanoter. Det kan ge en viss känsla för vad som går och inte går. De kör utan last så kanoterna är aningen lättare att manövrera.
http://www.areextremechallenge.se/

Så som vanligt finns det ingen superlösning som fungerar till allt ;-)
 
Prijons Yukon expedition är en populär fjällkajak (givetvis i PE :)). Om du vill vinna ytterliggare vikt kan ihopfällbara eller upplåsbara kajaker vara ett alternativ. Själv har jag en upplåsbar packraft med en vikt på ca 3 kg...
 
En fördel med mjuka kajaker typ PE framför glasfiber är att dom glider lättare över stenar. fastnar man på en sten i fosten vill kajaken gärna vrida sig och välta, medan PE glider över. Men, dom är ju som sagt tunga.
jag gjorde en tur i Rogen, då hade vi ganska små PE kajaker. Det blev en del last ovanpå, men det gör inte så mycket eftersom det inte är lika mycket vågor som på havet. Grymt skönt med PE att slippa bära så noga, det gör inget om det dunsar i här och var, och på myrarna och i grunt vatten kan man släpa kajaken.
 
Jag tror helt klart att det är en kajak i PE och förslagsvis yukon exp. du ska titta närmare på. En kajak i PE behöver du inte bära utan du drar den efter backen såvida det inte är vass stenblocks-terräng.
 
Vad vill du göra?

Forskajaker görs både i PE och armerad polyester. Så länge de inte är kraftigt lastade eller vattenfyllda så tål de en hel del bottenkänningar. De är byggda för att tåla en hel del stryk framför allt under sitsen där värsta påfrestningen kommer.

Havskajaker och skärgårdskajaker är ofta väl kurstabila och långa för att funka i strömmande vatten. Helt olastade kan det funka bättre. Se upp för trädstammar där strömmen kan dra in kanoten under så att du fastnar. Stenar är mindre farliga då strömmen går runt stenen.

Bland stora stenar kan en större sittbrunn vara en fördel när man skall i och ut kajaken.

Packraft är sannolikt ett bättre alternativ än havskajak för många turupplägg i fjällen.

Ta en forspaddlingskurs både för att det är kul och för din egen säkerhet.

Thure
 
Är positivt överraskad över hur många och bra svar jag redan har fått, tack ska ni ha!

jag är ute efter utan en kajak som kan ta mig över sjöar och efter älvar till nya fina platser och fiskevatten :)

Jag har tittat på (och imponerats av) packraft men jag tror inte att det är en sån jag skulle vilja ha. Vissa sjöar är flera mil långa och det känns som att det skulle bli väldigt tufft med en packraft och lite lagom motvind. Men jag inte provat någon packraft så rätta mig om jag har fel.

Nelos kajaker i wwr ser fantastiskt fina ut men kostar lite mer än vad jag kan tänka mig betala.

PE verkar helt klart vettigast, speciellt då jag har en förmåga att vara ganska ovarsam med grejorna.
Prijon yukon ser fin ut men den som jag tycker verkar mest intressant är tahe Lifestyle 420. Den ser lite smidigare ut än yukon (iaf på bild) och är otroligt billig. Är det någon som har provat den?

Och jag är 188cm och 80kg förresten.
 
Jag har provat en pyranha everest men den kändes verkligen inte som min grej. Inte samma som fusion men tillräckligt lik för att jag ska vara tveksam. :)
Jag har inte några ambitioner att fara och leka i forsar utan det handlar mer om att kunna ta sig förbi dom på smidigaste sätt.

Men en forspaddlingskurs är nog ingen dum idé, måste kolla upp det.

Seabird discovery 420 har jag också tittat lite på.
 
Visst fungerar Packraft på stora sjöar i måttlig motvind.Paddlade själv hela Sitasjaure,28 km,norr om Ritsem,för några veckor sedan.Blåser det för hård motvind är det bara att packa ner den i ryggan och vandra istället.En fördel är att man kan vandra mellan olika sjösystem och vinna höjdmeter för nedströmspaddling.
 

Bilagor

  • IMG_1374.jpg
    IMG_1374.jpg
    48.4 KB · Visningar: 1,033
  • IMG_1413.jpg
    IMG_1413.jpg
    40.1 KB · Visningar: 998
Advanced elements

Tipsar om Advanced elements, Advanced frame. Har själv en som är otroligt smidig, kursstabil och lättpaddlad. Är man två och minimerar sin packning kan en bära den på en ryggsäcksram när det är dags att gå. Har själv den planen.

// Lelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.