Kajak för sjö och älv?

hejsan.

är ganska ny på forumet. har dock paddlat lite kajak innan i klubb. nu har dock intresset blossat upp igen och är duktigt sugen på att skaffa en kajak. saken är den att jag är en inbite friluftsmännsika. planerar ju att vara borta ett par dagar när man är ute. som en liten helgsemester!

och letar efter en kajak som passar de småländska sjö (vättern, stråken o.s.v) och åarna (inplanerad götakanal resa, emån o.s.v).
vet inte riktigt vilken typ av kajak man ska satsa på så hjälp vore riktigt uppskattat.
har ju kollat runt lite allmänt på t.ex point 65 XP, har fått nys om en beg. point 65 ganska billig.
om man nu får vara lite finkänslig så är enda kravet att den ska finnas i rött ;) ... och ha ett bra lastutrymme, själv är jag 190 lång på 78kg.

kajaken i sig får gärna vara stabil för att kunna klara vätterns plötsliga sjögång och lagom snabb... ska ju gärna kunna njuta lite av upplevelsen samtidigt, men kunna bryta vågorna så att det inte tar tvärstopp direkt. ska ju dock inte vara för dyr heller, visst man får ju vad man betalar för, men man är ju inte gjord av pengar tyvärr.! men en runt 10 nånstans, gärna inkluderat kapell o paddlar o.s.v i det priset..
finns det något som skulle passa mig?

//Mvh 3056
 
Det låter som de flesta långfärdskajaker skulle passa dig. Antingen XP som du nämner eller möjligen Valley Nordkapp RM, kanske zegul 550. Det finns väldigt mycket att välja mellan.

Tyvärr om du ska köpa nytt så hamnar du kring 16 tusen eller mer för en bra kajak. Ska du under 10 särskilt med kapell och paddel blir det en kort och bred plastlåda som du ganska snart kommer att tröttna på. Leta begagnade kajaker är mitt råd.
 
letade efter något liknande o köpte en zegul 550G och är mycket nöjd med denna. min sambo köpte även hon en dock måste vi flytta fotstöden på denna då hon är ganska kort.

Lastutrymet i dessa 2 tillsammans är tillräckligt om man ska ut på en veckotur men samtidigt är dem väligt snabba o lätt paddlade.
 
Finns som sagt

många lådor som skulle kunna passa men provpaddla före köp. Tycker du skall hålla utkik efter begagnad VKV Lisa eller VKV Anita.

Trappers kajaker är också ett alternativ.

Vill du ha stor eller liten sittbrunn roder etc.

Thure
 
Bor du i Norrköpings-trakten?

Då kan jag tipsa om att det öppmat en ny butik i Norrköping som ligger på Fleminggatan 30. Jag säger inte namnet på den, så har jag inte gjort så mkt reklam... ;-) De är kunniga o har många kajaker på lager som man kan prova.
 
självklart ska jag provpaddla innan köp =) tack för alla svar!.
roder ja tack, stor eller liten sittbrunn vet jag faktiskt inte. vilket rekommenderas?.. har ju bara paddla träningskajaker innan så dom var ju ganska öppna!
bor ju i Huskvarna/Jönköping. men åker gärna ett par mil för att få det jag vill ha om man säger så.
som jag nämnde innan så hittade jag en point 65n XP liknande, för en väldigt billig summa vill jag påstå... hur är dessa att framfara i en säg älv/å? för lång för att lätt manövreras?
 
självklart ska jag provpaddla innan köp =) tack för alla svar!.
roder ja tack, stor eller liten sittbrunn vet jag faktiskt inte. vilket rekommenderas?.. har ju bara paddla träningskajaker innan så dom var ju ganska öppna!
bor ju i Huskvarna/Jönköping. men åker gärna ett par mil för att få det jag vill ha om man säger så.
som jag nämnde innan så hittade jag en point 65n XP liknande, för en väldigt billig summa vill jag påstå... hur är dessa att framfara i en säg älv/å? för lång för att lätt manövreras?

Ju mer du tänker strömmande vatten och möjlighet att manövrera, dess mer skall du tänka kort. Ju mer du tänker snabb och lite jobb för att komma långt, ju mer skall du tänka lång. En Zegul 550 är definitivt lång när vi börjar prata om höga täta vågor och surfning. Provat ett par point, men är inte säker på XPn, upplevde dem dock generellt som lite "rakgående" jämfört med det mer engelska stuket på kajaker. Eftersom svaret till slut måste bli en avvägning, så är du nog tvungen att själv prova.

--- Mats ---
 
Provpaddla och fundera på vad som är viktigast och hur du vill paddla. Lång snabb och kursstabil blir svårmanövererad och en kortare kajak kan bli något långsammare men lättare att manöverera.

Skädda eller roder är en viktig punkt också, det finns bra kajaker med och utan roder. Jag gillar själv att paddla utan roder och svänga kajaken med styrtag och kantning och tycker att det ger en roligare paddling. Men många förespråkar roder också...

Några frågor alltså:
Snabb och kursstabil eller lättsvängd och lekfull?
Roder eller skädda?
Packvolym?
många paddlare har med både ett och annat men sparar man lite på packningen kan man få en roligare kajak..
 
Snabb och kursstabil eller lättsvängd och lekfull?
kursstabil, dock gärna med möjlighet till åar och älv

Roder eller skädda?
Vet faktiskt inte vad jag BÖR ha, roder verkar ju dock mest lämpat, då det i mina ögon bör öka "svängmöjligheterna".

Packvolym?
gärna så att man klarar sig en vecka eller två... är inte så värst lyxig av mig brukar bara ha med mig det jag behöver vid t.ex vandring!
 
Paddlar en äldre Point 65...

rundbottnad med skädda.. Och så länge det är hyfsat rakt så fungar det men man får jobba en del med padeln för att komma runt. Men smalnar det av och blir mycket zigzack bland smala stråk genom videsnår och annat så... Och börjar det därtill strömma lite i vattnet...
Nej - för mig är pointen en hyfsad havskajak med bra lastvolym men i smala sjösystem (<2-3 meter) föredrar jag kanadensare.
Vänligen/Dag
 
mjo...

jag har ju paddlat mycket kanadensare innan, men vill ändå kunna ha möjligheten att åka ut själv, är ganska sjövan så det är inga problem. men då jag är en lite småfattig student, så letar jag efter en kajak som är ganska kurs/våg-stabil, men som ändå inte är jättejobbig att manövrera i åar/älvar. styrka är nog inga problem, och det jag saknar i styrka tas upp av envis och målmedvetenhet!
 
Kanske lite OT, men när jag började paddla i hyrkajak så var det i "allemanskajaken": 4.15 lång, inga skott, plattbottnad, billig och relativt lätt. Materialet var "plast" så den var robust, och det fungerade bra att få i en dryg helgpackning. Precis en sån låda skulle jag gärna vilja ha för att göra inlandsturer i, men jag har inte sett något liknande på marknaden nu. Någon som vet vad som skulle motsvara "allemanskajaken" idag? På havet var den såklart kass, men på sjöar och åar väldigt kul.

Nils
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Alternativa kläder segelbåt/kajak/sjö Paddling allmänt 6
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.