Göta älv paddling i sommar

Jag planerar en paddeltur med kanadensare från Vänersborg till Göteborg under försommaren 2011. Turen är tänkt att gå från Skräcklan i Vänersborg, via Karls grav, Trollhätte kanal och Göta älv, samt en sightseeing på Göteborgs kanaler med avslut vid Älvsborgs fästning.
Eftersom jag inte har färdats i dessa vatten tidigare har jag några funderingar som jag önskar hjälp med.
- Fungerar det att slussa med kanadensare i Trollhätte kanals slussar (antar att det är en viss fritidsbåtstrafik) och vad kostar det?
- Hur lång tid kan färden tänkas ta, själv räknar jag med tre dagar, är det rimligt?
- Finns det något bra ställe att angöra i Göteborg där bil för hemfärd kan ansluta?
Hoppas på hjälpande svar inför det fortsatta planerandet.
 
Kajak säkrare?

Det går en hel del fartyg i Göta älv, har du funderat på kajak istället? Har du vana från canadensare kommer det nog gå bra, men själv hade jag valt kajaken.
3 dagar känns som att det skulle funka, lite beroende på vad du vill se under färden, museum i Lödöse, sveriges äldsta sluss i Lilla Edet, naturreservaten i älven norr om Kungälv, de gamla delarna av Kungälv.

Att avsluta resan efter Nya Älvsborgs fästning låter vettigt, en bra plats att bli hämtad på är Torslanda Lagun, en båthamn alldeles norr om fästningen, även Hällsvik kan funka, men ställer större krav på vana och väder, eftersom det ligger längre västerut.

Ett alternativ till slutet genom Göteborg är att följa Nordre älv från Kungälv, mindre (knappt någon) båttrafik, inga fartyg, mysig paddling utefter vasskanten, avsluta i Björlanda kile, vid Jollebryggan eller stranden. Det går även att följa norra stranden av älven och in i Ryskärsfjorden, med avslutning i Sundhammar vid badet.

Lycka till!
/Peter
 
Paddla till Göteborg.

Jag paddlar själv kanadensare och är ursprungligt från Göteborg. Sväng höger vid Kungälv, alltså
som tidigare inlägg föreslaget dej.
Det finns inte mycket att se söder om Kungälv, (industriområde). Paddling i Gbg.s hamnområde
ger nog inte så mycke, en massa trafik högre vågor etc.
Det låter pessimistiskt men Göteborg är en underbar sommarstad, ta "paddan" runt i kanalerna,
promenera i Göteborg och njut av atmosfären.
Paddla nordreälv istället, ett blygsamt tips.

MVH Glenn
 
Jag är väl förtrogen med äldalen, utan att ha paddlat på själva älven. Mitt val av kanot kommer sig av att jag äger just en Kanadensare, vilken jag har paddlat mycket med i fjordarna innanför Orust i drygt 20 år. Jag tackar för synpunkter på mitt tilltänkta val av älvgren efter Kungälv, men siktar fortfarande på Göta älv. En tanke som jag fått de senaste dagarna är att göra en avstickare upp i Säveån och ev ett lyft upp till Mölndalsån (borde vara paddlingsbar upp till Liseberg)
 
Efter vad jag har hört ska det gå bra att paddla Mölndals ån genom Liseberg till Mölndals centrum. Jag har en bekant som visat mig bilder från när han gjorde det för ett par år sen. Så ta Göteborg på vägen o sikta på Mölndal istället.
 
Väljer du Säveån så hamnar du i Partille vid inloppet vid Tingstadstunneln. Det är ju fina meanderbågar innan man kommer till kraftverket i Jonsered, men jag har ingen aning om det är paddelbart. Det är fint att vandra där i alla fall...

I Mölndalsån lär det väl räcka att du lyfter förbi slussen vid Drottningtorget och paddlar bort i Fattighusån för att hamna i Mölndal och förbi Liserberg. Paddan körde ju turer till Liseberg några år vet jag så det lär vara paddelbart. Från Säveåns utlopp är det svårare eftersom Mölndalsån ligger i kulvert en bra bit förbi Olskrokstorget.
 
Jag är väl förtrogen med äldalen, utan att ha paddlat på själva älven. Mitt val av kanot kommer sig av att jag äger just en Kanadensare, vilken jag har paddlat mycket med i fjordarna innanför Orust i drygt 20 år. Jag tackar för synpunkter på mitt tilltänkta val av älvgren efter Kungälv, men siktar fortfarande på Göta älv. En tanke som jag fått de senaste dagarna är att göra en avstickare upp i Säveån och ev ett lyft upp till Mölndalsån (borde vara paddlingsbar upp till Liseberg)

Åh! Tusan. Men det finns nog möjlighet att landa kanadensaren utanför "Feskekörkan" det är en
gammal landningsplats för fisk där. Lycka till.

MVH Glenn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hutt Skön paddling på Göta älv! Paddling allmänt 0
henrikbram Paddle Göta Älv / Trollhätte kanal...? Paddling allmänt 20
sterneborn Paddlar åar, Göta Älv & Nossan Paddling allmänt 3
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
Patriksg Kanot i Göta älv. Paddling allmänt 0
3056Claesson Paddling göta kanal -> tidan Paddling allmänt 5
Mr. J Kajak på Dalslands- och göta kanal i sommar. Paddling allmänt 8
Stuvarn Göta Kanal-loppet Paddling allmänt 1
Krukan Göta kanal & Vättern Paddling allmänt 10
Stuvarn Göta Kanal-loppet. Paddling allmänt 0
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Markuz Paddla Göta Kanal! Paddling allmänt 11
salevik Nybörjarhjälp - paddla Göta Kanal Paddling allmänt 11
AddeKeb Paddla Göta Kanal Motala-Söderköping Paddling allmänt 8
mielo Göta Kanalloppet 1/9 Paddling allmänt 1
mielo Göta Kanalloppet den 19 augusti! Paddling allmänt 0
Greef Göta Kanal Paddling allmänt 4
Paddla Göta Kanal ? Paddling allmänt 0
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
bååthen Byske älv Paddling allmänt 2
lesliedouglas älv-/flodliknande stystem 3-4h från Stockholm Paddling allmänt 1
ms22rq vill paddla en lugn å/älv i höst med vildmark som röd tråd. Paddling allmänt 10
Erik_T Paddla Täredö älv Paddling allmänt 3
3056Claesson Kajak för sjö och älv? Paddling allmänt 12
Emiliaskersund Älv för paddling och fiske, tips? Paddling allmänt 0
simplecrew Paddla hela Torne älv... Paddling allmänt 0
dag.lunden_telia.com Råne älv... Paddling allmänt 3
xbingox paddla lina älv? Paddling allmänt 7
jamo Sveriges bästa älv/å för tältturer? Paddling allmänt 9
Spoven Bra Vildmarks älv för långpaddling i kanadensare?? Paddling allmänt 5
mikael.jonsson_sas.se Ume Älv mellan Hemavan och Tärnaby Paddling allmänt 3
Hertz Havskajak i älv ? Paddling allmänt 10
Stor Veckotur i fjäll älv Paddling allmänt 2
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.