Paddle Göta Älv / Trollhätte kanal...?

Hej ,

Er der nån som vet om det er muligt at paddle strecken Göteborg - Vänersborg ?


(Jeg vet man inte får slussa i kajaker på Göta kanalen)

"Det stämmer att vi inte slussar kanoter/kajaker på Göta kanal. Det är ett riskmoment
att välta i slussen på grund av det strömmande vattnet och därmed utsätta sig för fara.
Därför har vi tagit ett generellt förbud för samtliga slussar."
AB Göta kanalbolag.

/Henrik
(DK)
 
For det förste er det nok bedre at ta turen nedströms. Der går en hel del store både mellem Göteborg og Vänern der träkker en masse vand op. Men der er plads mellem stranden og renden. Hvis det ikke er en del i en större tur skulle jeg välge en anden tur. Vi har betydligt finere paddlevande i Sverige.
Go tur.
 
Som nämt det är ett trafikerat stråk och inte så kul för mindre farkoster. Bättre förslag är väl att börja i Vänersborg, men Värnern är ett innanhav, lyssna på väderrapporten och go tur.
 
Vi ska skilja på Göta kanal och Göta älv. Går de under samma bolag? Att paddla Vänersborg- Trollhättan känns fullt genomförbart. Även vidare nedströms. Kanske att rekommendera att använda extra kraftiga flytvästar. Från Trollhättan till Lilla Edet är det en del trånga bitar med starka strömmar. De kan ibland komma upp i flera knop. Speciellt i Åkerström. Man hinner nog ofta landstiga om det kommer stora båtar eller kanske ha kontakt med trafikledningen. Uppströms känns därför väl hårt. Göta älv är en stark och farlig flod med kraftiga underströmmar. Med respekt för detta finns en del fin natur och öde öar längs sträckan men också är stranden kantad av stora industrier och kraftverk. Det är inga problem att bära kanot i slussarna Brinkeberg och Trollhättan. Lilla Edet känner jag inte till.
 
ok tack,
Jeg ville ro från Danmark og på tværs af Sverige og hem igen..

Meen jeg kunne finde på en anden tur ! Ja, der er rigtig mange fine steder i Sverige :)
/H



Jan,
" Det är inga problem att bära kanot i slussarna Brinkeberg och Trollhättan" - mener du da, at det er muligt at slussa der ?

PS jeg ror jo i fuldlastet kajak for langtur ,så det er ikke så let at tag sig i land .
Jeg har kun haft kontakt til Göta kanalbolag .

Ikke fundet kontakt til Göta älv bolag !?
 
Senast ändrad:
Bära= ta den på land. Det blir att packa ur den. I Brinkeberg ca 100 meter att bära. Trollhättan har ibland turistslussarna igång men känner inte till om det går att paddla i dem heller. Där är ganska långa sträckor att bära annars. Stigar finns dock vid sidan av slussarna. Vänern med sina skärgårdar kommer bli en höjdpunkt på resan. Vänern är ett av Europas farligaste farvatten när det blåser men det finns gott om ställen för landstigning. Kanske kan du kolla upp när det är som minst vattenföring i Göta Älv?
 
Jeg må vist fundera lidt. Der er 6 slussar i Trollhätte kanal og 58 i Göta kanalen ! Jeg har en kajakvogn med ,men måske det bliver lidt slidsomt ? og det var jo ment som en semester :)

vi får se ,tack for input
Henrik
 
Kul plan, jag tror du kommer ha det fantastiskt. Jag har några funderingar. Till att börja med skulle jag paddla Danmark-ostkusten-Göta Kanal-Vänern-Göta Älv-Danmark och inte åt andra hållet. Då får du mer medvind på ostkusten och medström i Göta älv.

Att paddla göta kanal är väl inga konstigheter förutom som sagt att man måste bära förbi slussarna.

Trollhätte kanal är smal mest vid karls grav precis ovanför slussarna i Trollhättan. Ett möte med ett fartyg där vore kanske inte så kul. Slussarna däremot är helt lugna, de är inte alls som i göta kanal och i praktiken vore det inget som helst problem att hänga på en fritidsbåt oavsett om man slussar upp eller ner. Däremot vet jag inte vad reglerna säger... I praktiken kanske det bästa är att bära från Trollhättans stad till efter slussarna i Trollhättan.

Göta älv är inga problem med tanke på sjöfarten, precis hela vägen är farleden utmärkt med dykdalber (fasta sjömärken) och håller man sig utanför dem kommer man inte kollidera med ett fartyg.

Göteborgs hamn är inte att glömma bort, den är ordentligt trafikerad och där är det läge att se sig för. Ett alternativ till göteborg är att hålla höger vid Kungälv och ta nordre älv norr om Hisingen, men där
har jag aldrig varit själv.

I trollhätte kanal och göta älv förekommer trafik dygnet runt, liksom naturligtvis i Göteborgs hamn.

Jag har inte paddlat vare sig Göta Kanal eller Göta älv, men kört sträckan med andra fartyg.

Trollhätte kanal /Göta Älv-leden drivs av sjöfartsverket:
http://www.sjofartsverket.se/Batliv/Trollhatte-kanal1/
 
Senast ändrad:
ja det kan jeg godt se - det skal være "mod uret rundt". jeg må se om jeg kan finde ud af hvad reglerna säger i Trollhättan/Göta älv ,det er det der bekymrer mig mest. men selvfølgelig er der mange andre ting at være opmærksom på også !

Ok ,Jeg prøver at kontakte sjöfartsverket .
 
Senast ändrad:
Jag hade fel om en sak, Karls grav ligger mellan Brinkebergskulle och Vänersborg. Det jag avsåg med den smala sträckan var inte Karls grav, utan den sprängda delen precis ovanför slussarna i trollhättan.
 
Tveksamt att paddla Karls grav

Mellan Brinkebergskulle sluss och Gropbron (Vassbotten) är det riktigt trångt om det kommer ett lastfartyg. Men det går att gå förbi den sträckan eller paddla på behörigt avstånd bakom ett lastfartyg på kanalsträckan. Ingen möter ett lastfartyg där.

Hälsningar

Tommy
 
Som sagt om man väntar in båtarna finns det bredare partier vid Karls Grav men där det är smalt håller jag med om att det är svårt att få plats mellan en lastbåt och kanten. Min tanke var från början att paddla till Önafors för att ta ner båten där. Vet inte hur nära kraftstation man får komma dock.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
Paggus Divine paddle Paddling allmänt 2
LarsElm Paddle leash Paddling allmänt 20
3056Claesson Paddling göta kanal -> tidan Paddling allmänt 5
Mr. J Kajak på Dalslands- och göta kanal i sommar. Paddling allmänt 8
sterneborn Paddlar åar, Göta Älv & Nossan Paddling allmänt 3
BMJ Göta älv paddling i sommar Paddling allmänt 6
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
Stuvarn Göta Kanal-loppet Paddling allmänt 1
Patriksg Kanot i Göta älv. Paddling allmänt 0
Krukan Göta kanal & Vättern Paddling allmänt 10
Stuvarn Göta Kanal-loppet. Paddling allmänt 0
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Markuz Paddla Göta Kanal! Paddling allmänt 11
salevik Nybörjarhjälp - paddla Göta Kanal Paddling allmänt 11
Hutt Skön paddling på Göta älv! Paddling allmänt 0
AddeKeb Paddla Göta Kanal Motala-Söderköping Paddling allmänt 8
mielo Göta Kanalloppet 1/9 Paddling allmänt 1
mielo Göta Kanalloppet den 19 augusti! Paddling allmänt 0
Greef Göta Kanal Paddling allmänt 4
Paddla Göta Kanal ? Paddling allmänt 0
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
bååthen Byske älv Paddling allmänt 2
lesliedouglas älv-/flodliknande stystem 3-4h från Stockholm Paddling allmänt 1
ms22rq vill paddla en lugn å/älv i höst med vildmark som röd tråd. Paddling allmänt 10
Erik_T Paddla Täredö älv Paddling allmänt 3
3056Claesson Kajak för sjö och älv? Paddling allmänt 12
Emiliaskersund Älv för paddling och fiske, tips? Paddling allmänt 0
simplecrew Paddla hela Torne älv... Paddling allmänt 0
dag.lunden_telia.com Råne älv... Paddling allmänt 3
xbingox paddla lina älv? Paddling allmänt 7
jamo Sveriges bästa älv/å för tältturer? Paddling allmänt 9
Spoven Bra Vildmarks älv för långpaddling i kanadensare?? Paddling allmänt 5
mikael.jonsson_sas.se Ume Älv mellan Hemavan och Tärnaby Paddling allmänt 3
Hertz Havskajak i älv ? Paddling allmänt 10
Stor Veckotur i fjäll älv Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.