Paddle leash

Hej, en fråga från en nybörjare: Var brukar ni fästa era fångremmar (paddle leash), i kajaken eller i er själva? Och varför?
 
Mest logiskt

är att se till att kajaken inte driver iväg med vinden. Paddeln driver inte iväg på samma sätt men kan bromsa en paddlare som försöker simma ikapp kajaken. Jag är van vid att använda paddelhållare på däcket.

Thure
 
Alltid på kajaken :)

Edit : Varför jag inte sätter den på mig själv är att den borde rimligtvis vara ganska mycket ivägen att ha den släpandes efter sig, samt kan nog försvåra en re-entry
 
det är faktiskt väldigt bra med sånadäringa typ "gammaldags telefonsladdar" till fler saker än bara att sätta fast paddeln med. man kan säkra pump och paddelflottör. då är det bara att släppa grejorna efter räddning i besvärlig sjö, och sen ta rätt på allt när man kommit i i lite mer sjölä.
klart skitbra, tycker jag : )
för det är rätt besvärligt att ligga i STOORA vågor och försöka få ur luften å rulla ihop en flottör å sen fästa den under nogra gummicord. enklare att bara öppna ventilen o slita bort den från paddeln å släppa skiten : )
 
grönlandspaddlar fungerar i alla fall inte som drivankare.
enda nackdelen med grönlandspaddlar :(
 
Paddel leash.

Hej, lite funderingar angående paddel leashen.
Använder alltid paddelleash typ "telefonsladd". Den sitter hakad på fördäcket på kajaken tillräckligt långt fram för att inte vara i vägen vid paddlingen. Hakar fast paddeln så fort jag skall ut och paddla.

Detta är en säkerthetsåtgärd som jag tycker är självskriven, eftersom jag paddlar mycket ensam så vill jag veta att paddeln alltid finns förankrad i kajaken. Vid fotografering, fikapaus eller bara stannar till och njuta av naturen så lägger jag paddeln jämte kajaken och kan tänka på att den är fast.

Skulle jag ramla ur kajaken så hänger paddeln med allra största säkerhet fast i kajaken medan jag tar mig upp i kajaken igen. Då slipper jag att ha ett irritationsmoment att hålla reda på paddeln, utan kan engagera mig att ta mig upp och förbereda för vidare färd.

Jag har inte så mycket tänkt på paddeln som drivankare, skulle det vara så vanskligt väder så paddlar jag inte ensam utan har en kompis med mig. Då blir det en helt annorlunda situation att lösa.

Dr Kajak / Göran Petersson
 
Jag paddlar också en del solo, men eftersom jag kör GP tycker jag en snodd är i vägen. Istället har jag en däckslina av resår med en träpärla längst fram att köra i paddeln i. Sen har jag en extrapaddel om jag skulle bli av med paddeln vid ev kantring. Vid solopaddling gäller det att man tänkt till ett extra varv "Vad gör jag om XX händer?". Sen kan lösningarna se olika ut.

Att förlora en paddel kan man kompensera med en reserv, men än viktigare är vad gör jag om jag förlorar allt? Om man välter och hela båten driver iväg. I min flytväst har jag det jag minst behöver i en nödsituation: En "höger benficka", liten kniv, eldstål, energibar, mobiltelefon vattentät, kompass. Då kan man lägga förstaförband, göra en brasa, få i sig lite energi så man tänker klart, ta ut ett par bäringar och ringa efter hjälp.

Fast viktigast av allt är ändå att fatta rätt beslut varje gång, så man inte hamnar i problem. Vara extra uppmärksam på vindar och vågor. Inte chansa och vara tillräcklig prestigelös för att ta en annan väg genom skärgården.
 
Att förlora en paddel kan man kompensera med en reserv, men än viktigare är vad gör jag om jag förlorar allt?
Det är varken farligt eller förbjudet att använda fånglina mellan kajaken och midjan-flytvästen men väldigt dumt att INTE använda en sån. Jag har ankar-förtöjningslinan fäst i fören, den ligger sen hopringlad bakom sitsen (har sit-on-top) och i änden en pistolhake som sätts fast i en D-ring i midjan på torrdräkten. Mycket praktiskt och är det sjögång när jag ska iland nånstans kan jag bara hoppa ur, ställa mig säkert och hala in kajaken. Ingen risk för intrassling eller att bli av med allt.

När jag paddlar åar och mindre vattendrag är det lika praktiskt om jag måste lämna kajaken och gå en bit och hala kajaken bit efter bit efter mig, linan behöver jag ju inte leta efter eftersom den alltid följer mig.

Att inte binda ihop paddel-kajak-paddlare är bara så dumt så det finns inte, lika dumt som att inte ha fungerande dödmansgrepp på en båt eller vattenskoter.

Det finns faktiskt en sak som är lika korkad, den att inte binda en tältlina i ryggsäcken innan man ska slå upp tältet i rejäl vind på fjället. Fånglinor är varken dyra, svåra att göra eller komplicerade att använda.
 
Snöret fäster du i kajaken, själv har jag gjort en "gds" modell med elastisk snöre, karbinhake och ett spännband, fungerar klockrent och har även fäst en "zip" ögla på snöret vilket gör att jag kan justera längden så att det inte är ivägen under paddlingen, allt är förankrat i varann med en enkel kostek.. påsen har jag sytt för ändamålet ;)

u4oebSRB
 
Snöret fäster du i kajaken, själv har jag gjort en "gds" modell med elastisk snöre, karbinhake och ett spännband, fungerar klockrent och har även fäst en "zip" ögla på snöret vilket gör att jag kan justera längden så att det inte är ivägen under paddlingen, allt är förankrat i varann med en enkel kostek.. påsen har jag sytt för ändamålet ;)

u4oebSRB

http://db.tt/u4oebSRB
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.