Nybörjarhjälp - paddla Göta Kanal

Hej!

Har egentligen cykling som min stora passion, men har bestämt mig för att variera och paddla längs Göta kanal i sommar.

Mina frågor är:

Hur långt kan man paddla på en dag om man är två i kanoten och paddlar i ca 8-10 timmar om dagen?

Är det någon som har erfarenhet med att paddla längs Göta Kanal. Var bör man starta?

Jag tar också emot alla slags nybörjartips för en paddlare.

På förhand tack!

Mvh Ricard Salevik
 
Kan inte svara, men...

..undrar om det är paddling i Canadensare du menar? Är det så tycker jag du ska överväga att istället paddla kajak. Mycket roligare och lättare när det kommer till paddlingen.

Har du inte provat förut? Låt dig inte avskräckas! Testa ett par gånger under våren så förstår du vad jag menar. Man lär sig fort.

Alldeles oavsett:

Go tur!

//Anders
 
För att vara helt ärlig...

...så har jag ingen som heslt erfarenhet av kanot/kajakpaddling. Om man skall sitta i en kanot/kajak i en vecka eller två och ha med sig tält och ryggsäck - vad är bäst?

Mvh Ricard
 
*skratt* Någon gång måste vara den första!

Det fungerar nog utmärkt med både canadensare och kajak. Jag har paddlat rätt mycket Canadensare men blev frälst förra året då jag paddlade havskajak första gången. Mycket roligare!!

En canadensare är långsamare och inte lika sjövärdig som en kajak, men kan å andra sidan upplevas som lättare att hantera för en nybörjare. Inga krångligheter med kapell och det känns mer som en båt.

Men som sagt, häng med på någon av friluftfrämjandets nybörjarturer och testa havskajak. Risken är att du kommer hem med en ny hobby!

//A
 
Har paddlat dagstur med kanadensare mellan Berg och Borensberg. Från midsommar tom juli ut är det mycket trafik i detta skillsmässodike, då skulle inte jag paddla. Turbåtarna ger sådant sug att man inte får ligga för nära stranden, då slår man i stenstranden. Jag tror inte heller att man får slussa med kanadensare/kajak. Berg-Borensberg är helt OK för en dag eller två, men kanske inte så mycket äventyr?

Kolla upp vad Göta Kanal-bolaget har för regler och tips. Kanske finns det en sträcka och tidpunkt på året som är bra.

/Stina
 
Ont i baken

Börja med att titta på filmen Göta kanal en gång till :) Peronligen skulle jag inte bara hoppa i en kajak och paddla tio timmar om dagen 1 - 2 veckor utan vidare.
Skälen är flera. Dels behövs ändå en viss erfarenhet om man vill paddla hyfsat säkert och sedan är det, det här med ändan. Man kan bli lite trött där om sitsen inte passa bra och man dessutom är ovan. En kanadensare kan man åtminstone variera sittställningen något i.


/Hans
 
Instämmer

Jag håller med "Hutt" angående antalet paddeltimmar per dag. 8-10 timmar låter oerhört mycket tycker jag, även för en erfaren paddlare. Max 5-6 timmar effektiv paddeltid tycker jag verkar rimligare.

Annars har jag inte så mycket erfarenhet av kanalen förutom att jag har kört Göta Kanalloppet två gånger och det är ju en vacker omgivning..
 
På tal om vond bak...

Hej!

Etter 2362 på cykel på 20 dagar så vet jag vad det innebär att sitta okomfortabelt i många timmar, så just det är jag inte så rädd för ;)

Tack ändå för tipset. Det är gott möjligt att det inte blir mer än 5-6 timmar oansett, eftersom det uppenbart är en hel del slussar. Men frågan kvarstår - hur långt kommer man under normala omständigheter på en timme?

Och om det är någon som har erfarenhet med Göta Kanal så tar jag mer än gärna emot tips. Om det är någon som har andra tips än Göta kanal på en sträcka någonstans i mittsverige på ungefär 25-40 mil så tas det också emot - det är inget 100% must att köra just Göta Kanal - tycker bara att det vore en kul grej.

Mvh Ricard
 
honkamaa; sa:
Vad är egentligen lättare?

Var kanske lite otydlig. En kajak tar sig lättare fram genom vattnet jämfört med en canadensare, det kan vi säkert enas om.

När det gäller användbarhet tror jag att en nybörjare upplever en Canadensare som mer lättanvänd eftersom den är lite större och stadigare. Man behöver inte krångla ner sig i en trång sittbrunn eller kränga på något bökigt kapell. Bara att kliva i och paddla.

Har man provat kajak några gånger är nog skillnaden så liten att det inte spelar någon roll.


//Anders
 
Stångån

Stångån är också populär. Den börjar nere i Småland (söder om Vimmerby?) och ringlar sig genom skog och bruten terräng upp till Linköping. Mer obyggd så att det är lättare att hitta tältplats. Passerar några sjöar som man kan undersöka närmare (och göra resan längre). Dock är det inte slussfritt; Stångån är "båtanpassad" genom Kinda kanal, så några slussar får du allt släpa kanoten här också. Vet folk som hyrt kanoten på ett ställe och kunnat lämna av den på ett annat. Har dock själv bara paddlat dagstur från Vårdnäs kursgård (vid Brokind).
Bilvägen är det 10 mil mellan Vimmerby och Linköping, så du kanse kan få ihop en 20 mil i alla fall, inkl. upptäcktsfärder i sjöarna.

För modern info se http://www.kindakanal.se eller http://www.correnstorg.com/webhotell/linkguidensvensk/sidor/kindakanal.html
För historisk info se http://www.lysator.liu.se/runeberg/kindakan
Se även(skridskoinfo, men funkar nog bra för paddling också): Östgötavatten, se http://www.llk.se, under åkområden. Östgötavatten finns också som bok.

/Stina
PS: Det går turbåtar här också, men det jag har sett av kanalen/ån så har den inte varit lika smal som Göta Kanal. DS
 
Hej!

Jag gjorde min första "solopaddling" i kajak för några somrar sen på Göta kanal.
startade från Oxelösund och fann efter en liten omväg upp i bråviken :) till slut Mem och paddlade till Motala. Sammanlagt tog det ca 10 dagar (varav 2 dar i bråviken :) och i relativt lugnt tempo.
Det går alldeles utmärkt att slussa med kajak om man ber nån att få hålla i en båt snällt :) kolla bara så att du är i "rätt" ända på slussen, dvs. inte där vattnet släpps på. provade det första gången o det var rätt obehagligt :)

vill man kan man lyfta kajaken i princip överallt men man blöir lite lat efter ett tag :)

som mest paddlade jag 2-3 mil/dag och det var en fin tur!!

paddlade några veckor senare tillbax fast med sällskap o började då i Töreboda och paddlade till söderköping.
Observera att du inte bör korsa vättern! den är lurig!
vi paddlade längs norra kusten (om man kan kalla det så :) vågorna kom oftast från två håll o våghöjden var drygt en meter, antar att det var fint väder då :)

Tycker absolut att det är värt en paddeltur!!! kanalen i Karlsborgstrakten var nog bland den finaste delen tycker jag. insprängda småsjöar o annat trevligt! :)

rekommenderar dock kajak ifall du funderar på vättern...

God tur!!!
Tim
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.