Göta kanal & Vättern

Hej

Vi är ett gäng som ska ge oss iväg och paddla Göta kanal i sommar. Vi är nya på just området kajak så vi tänkte därför be om lite råd :) Vi funderar lite extra på hur det ser ut då vi ska ta oss över Vättern. Är det någon som har erfarenhet av Göta kanal och just Vättern och vill dela med sig av tips och råd?

Tack! / Annsofie
 
Har bott vid Vättern, paddlar mycket, har windsurfat tvärs över men bara motionspaddlat där aldrig turpaddlat. Känns spontant som en "sådär" idé... av två orsaker.

1. Det är trist, bara en stor vattenspegel att korsa
2. Vättern kan vara lynnig med en kort, krabb och brant sjö. Om ni dessutom är nya på det här med paddling så kan det om ni har lite oflyt bli ganska obehagligt.

Ni skriver inte heller om det är kajak eller canadensare ni kommer paddla. Är det Kajak så varför inte i stället fundera på en tur där Göta Kanal rinner ut i havet på ömse sidor? Öst eller västkust, möjligheterna är enorma och något i alla fall jag skulle se som en betydligt angenämare och givande första kajakupplevelse.

/Rickard
 
Hej igen

Det är kajak vi ska paddla och orsaken till Göta kanal är att det är en liten utmaning vi fått :) Hur ser de småöar ut som finns i Vätterna mellan Motala och Karlsborg? Är det så att man kan stanna till på dem eller är det bara klippöar?
 
Om ni är nya kanotister tycker jag att ni ska fundera både tre och fyra gånger innan ni väljer att paddla över Vättern. Det tar ett par timmar över och det finns få viloplatser. Sneddar ni söderut förbi Vadstena kan man gå ut från udden efter badet Getryggen. Efter drygt 4 kilometer finns ön Jungfrun och då kanske ni ska ta en paus och sen fundera på de dryga 12 km som är kvar. Ett par tre timmars paddling låter kanske inte farligt men här finns inget ställe att ta igen sig på. Välj inte det alternativet.

Ett bättre alternativ verkar vara att gå norrut till Gopön (lite söder om Västanvik) och sen över till St Röknen och vidare till västra sidan av Vättern. Då är passagerna "bara" drygt 4 km och det är mer överkomligt.

... eller varför inte passa på att besöka den fina skärgården i norra Vättern. Inte lika många öar som längs ostkusten men de som finns är fantastiska. Missar ni dom på er resa är det synd! Jag gissar att Askersunds turistbyrå har några fina bilder därifrån...
 
Jag har mest erfaranhet från den norra skärgården (uppvuxen i Askersund och tillbringat de flesta somrarna där ute, dock med liten motorbåt som färdmedel), men resonemanget borde vara applicerbart på öarna kring Karlsborg och Motala också (där har jag bara varit några gånger). Iaf är alla öar skogsbeklädda. Inte säkert att det finns bra tältplatser, men det är iaf inte bara klippor. Jämfört med skärgården här utanför Göteborg är det rena rama skogen i Vättern.

Norra skärgården är dock naturreservat där man inte får tälta hursom helst. Björkön är tillåtet för tältning om jag kommer ihåg rätt och där finns också ett vindskydd (fanns, när jag var där för 10 år sen iaf).

Jag tycker att man känner sig utsatt i en mindre motorbåt när man åker ut till Röknen från Askersund. Jag skulle inte vilja paddla rakt över Vättern. Låter som en mkt bättre idé att paddla norrut längs med fastlandet och sen korsa Vättern i skärgården istället. Dessutom är ju skärgården underbar!
 
Öarna är fina och visst går det bra att tälta. Kan vara lite stenigt, men det löser sig. Är ni på g nu så tänk på att det kan bli värmeåskväder - alltid trevligt när man är högsta punkten....

Instämmer med föregående personer, Vättern är känd för att snabbt kunna bli farlig (såväl kajaker som större flytetyg har gått under) och en stor vattenyta är inte alltid det roligaste att paddla på. Men visst är det skoj att ha gjort en större överfart någon gång.

Gissar att ni kommer att tycka kanalen är rätt trist, så passa på att få lite omväxling.
 
Bara en tanke; det är kanske rimligt att man själv väljer de utmaningar man vill lägga tid på... ;)

Ja inte är vi så dum att vi sölar tid på något vi inte vill göra, utan vi har naturligtvis valt utmaningen själv men blivit utmanade om vi klarar det eller inte.

Lite tråkigt att folk lägger mer tid på att märka ord och föreslå annat än att ge goda tips och idéer som man kan omvandla till praktiskt hjälp. Dock ett tack till de som faktiskt varit hjälpsamma!
 
Senast ändrad:
Lite tråkigt att folk lägger mer tid på att märka ord och föreslå annat än att ge goda tips och idéer som man kan omvandla till praktiskt hjälp. Dock ett tack till de som faktiskt varit hjälpsamma!

Jag har läst igenom alla inlägg och tycker att samtliga är i högsta grad seriösa. Kontentan är att ingen paddlare med erfarenhet kan rekommendera nybörjare att göra större överfarter på lynniga vatten. Du har fått flera konkreta vettiga färdalternativ av personer som vet vad de talar om, och dessutom en tänkvärd kommentar, med glimten i ögat, att man ska välja sina egna utmaningar. Jag ser inget fel med det.

Jag känner mig själv hyfsat erfaren som paddlare och har funderat ett tag på att korsa Vättern. Inte för att det är kul med långa överfarter utan mer för känslan att ha gjort det. Men jag känner mig väldigt reserverad inför att paddla på Vättern och inte ha land inom, låt säga, 30 minuters räckhåll.

Samtidigt som det finns risker så får man ju inte överdriva heller. Det finns ju mycket som är farligt av det man håller på med och det finns en tjusning i att utmana sig ibland. Om man är en grupp paddlare (tre eller fler) där alla behärskar sina båtar, har normal fysik, har nödvändigt utrustning, klädsel och _alla kan kamraträddning_ så ska det mycket till innan situationen blir livsfarlig om inte vattnet är kallt. Även om det är pinsamt kanske att behöva bli hämtad av sjöräddningen så är ju även det en erfarenhet, men förstås inget att eftersträva.

/Jonas
 
Ja inte är vi så dum att vi sölar tid på något vi inte vill göra, utan vi har naturligtvis valt utmaningen själv men blivit utmanade om vi klarar det eller inte.

Lite tråkigt att folk lägger mer tid på att märka ord och föreslå annat än att ge goda tips och idéer som man kan omvandla till praktiskt hjälp. Dock ett tack till de som faktiskt varit hjälpsamma!

Märka ord eller inte....

Att inte kunna backa från någon annans utmaning är feghet&dumhet. Därför min delvis ironiska kommentar. Och jag skulle nog vilja säga att man får vara bra naiv om man inte räknar med kommentarer som tar upp risker med en utmaning. Och, det är väl ändå av omtanke som folk här har delat med sig av omtanke kring riskerna, kan vara värt sin tacksamhet någon dag...

Hur som helst . att välja att ta sin utmaning efter att hört olyckskorparna kraxa, Brabra!
Kör hårt och lycka till.
 
Jag skulle nog föreslå att ni korsar Vättern i Skärgården istället. Norra Vättern skärgård är underbar att paddla i. Dvs paddla norrut från Karborg-Granvik för bi röknen och åk sedan rakt genom skärgården till Harge och sedan ned mot Motala. Super najs.

Björkön får man tälta på och öar som ligger utanför naturreservatet och det finns normlt sett hyfsade tältplatser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
henrikbram Paddle Göta Älv / Trollhätte kanal...? Paddling allmänt 20
3056Claesson Paddling göta kanal -> tidan Paddling allmänt 5
Mr. J Kajak på Dalslands- och göta kanal i sommar. Paddling allmänt 8
Stuvarn Göta Kanal-loppet Paddling allmänt 1
Stuvarn Göta Kanal-loppet. Paddling allmänt 0
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Markuz Paddla Göta Kanal! Paddling allmänt 11
salevik Nybörjarhjälp - paddla Göta Kanal Paddling allmänt 11
AddeKeb Paddla Göta Kanal Motala-Söderköping Paddling allmänt 8
Greef Göta Kanal Paddling allmänt 4
Paddla Göta Kanal ? Paddling allmänt 0
sterneborn Paddlar åar, Göta Älv & Nossan Paddling allmänt 3
BMJ Göta älv paddling i sommar Paddling allmänt 6
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
Patriksg Kanot i Göta älv. Paddling allmänt 0
Hutt Skön paddling på Göta älv! Paddling allmänt 0
mielo Göta Kanalloppet 1/9 Paddling allmänt 1
mielo Göta Kanalloppet den 19 augusti! Paddling allmänt 0
lottep Dalslands kanal Paddling allmänt 9
verht gota kanal Paddling allmänt 11
labbman Kanot/Kajak på dalslands kanal Paddling allmänt 4
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
maddebjörkö Paddling i Dalslands kanal Paddling allmänt 2
Danne71 Slussa med kajak i hjälmare kanal? Paddling allmänt 15
avslutat medlemskap 1003 kul kanal Paddling allmänt 0
johan5588 Hyra kanot/kajak vid hjälmare kanal ?? Paddling allmänt 0
Valgrinden Dalslands kanal Paddling allmänt 6
tglesaaen Dalsland kanal - Veneren - Gøteborg - Hvaler Paddling allmänt 9
Nyman Strömsholms kanal 111-13 april. möjligt? Paddling allmänt 1
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
Running Viking Paddla Vättern, Askersund till Jönköping Paddling allmänt 2
loppisen Paddla på Vättern, hur vindkänsligt. Paddling allmänt 0
henrixund Hjälmaren till Vättern? Paddling allmänt 2
IslandTraveller Lämplig 3-dagars paddeltur i vättern-/vänerntrakten? Paddling allmänt 9
hobbit kajak i vättern Paddling allmänt 1
gustafr hjälp för paddling västkust till vättern/vänern. Paddling allmänt 6
albin.mansson Kajak genom Vättern Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.