Dalslands kanal

Hej,

Jag planerar en (eller flera) resor med kajaken i Dalslands kanal till sommaren. Jag har läst en hel del om kanalsystemet på bl a http://www.dalslandskanal.se, men är intresserad av att höra era tips på rutter, sevärdheter etc. Har ni erfarenheter av andra kanaler eller sjöar i närheten så är även det intressant.

h//Kalle
[Ändrat av Rorsman1 2006-01-13 kl 01:25]
 
Ta Norge också

Ta med en bra hopfällbar kärra, så du kan dra mellan olika sjöar utan att behöva tömma kajaken på packning.

Ta med en bra vedsåg - det finns iordningställda lägerplatser med vindskydd, dass, eldstad och ofta ved, men det är si och så med sågarna.

OBS att man bör betala för sig om man använder de iordningställda lägerplatserna. 20:-/natt är avgiften, betalas till Årjäng kommun eller någon av kanotcentralerna som är anslutna till DaNo-systemet (= de flesta stora). Man kan ha synpunkter på detta med att betala för att campa i naturen, men jag tycker att det känns rätt att stödja det fina systemet med ordnade platser.

En fin extratur får du om du från den svenska, västra delen av sjön Stora Le paddlar över till Norge och byn Otteid. Där kan du dra kajaken på 2 km bra jämn väg och sedan sjösätta i Haldenvassdraget. Fina sjöar och kanaldelar, du kan ta dig nästan till Halden (genom norra Europas högsta slusstrappa!), men även ta en tur norröver från Otteid.

hälsningar
Jens
 
Vi har åkt kanalen med båt, nu är den inte djupgående utan vi kommer för det mesta fram lite var stans:) Den är fin, öar, vikar.. egentligen är det mer samanlänkade sjöar med lite kanalvägar. Nu är det flera år sedan men då var det ett rikt fågel liv. Vi såg en som surfa efter en "drake" med sin kanot. Och ett par som hade satt på en liten snurra och plöjde fram.
 
Området av 'kanalen' runt omkring Håverud ska du ju inte missa.
Jag kan för övrigt åxå rekommendera att utgå från Gustavsfors för att sen paddla i Västra o Östra Silen. Vårviks kyrka i Västra Silen är klart sevärd. Det finns ett fiskrökeri vid Krokfors sluss mellan Västra o Östra Silen. Strax norr om Krokfors (bilvägen mot Rollsbyn alltså) finns en bygdegård som anordnar dans lite då o då ifall lusten att vara social skulle göra sig påmind. Visst finns det många andra ställen att vara social på runt Dalslands kanal men det här stället skiljer sig lite från dom andra i o m att bygdegården ligger vid en korsning mitt i skogen och det är bara grusvägar. Finns säkert info hos turistbyrån om ev. arrangemang. Östra Silen erbjuder för övrigt mycket vildmarkskänsla.
Utöver detta så är iofs hela Dalsland fantastiskt så var du än väljer att paddla kommer du bli nöjd.
Håller med Jens om att du bör betala nyttjandeavgift för ditt besök i området. Köper du en karta så har jag för mig att avgiften ingår och en karta är bra att ha för det är rätt så gott om fågelskyddsområden som kan vara bra att känna till.

/Anders
 
Kommer du upp till Stora Le/Foxen så kan du från kajaken se hällmålningar på Bärön. En tur till Haldenkanalen via Otteid rekommenderas, även norrut till slusebyn Ørje. Där finns <a href="http://www.kanalmuseet.no/">Kanalmuseet</a>.
 
Tackar för alla tips! Förmodligen blir det en första paddling utan allt för många avkrokar i detta intressanta kanalsystem. Östra och västra Silen verkar ju vara en favorit för många så där börjar nog resan. Tipset om att gå över vid Otteid verkar även det intressant. Är det någon som har erfarenhet av Kornsjöarna? Är det möjligt att paddla mot Bullaresjön från Södra Kornsjön utan allt för många lyft?

h//Kalle
 
Kornsjöarna kan jag varmt rekommendera. Hur bra som helst. Däremot så måste jag nog avråda från att försöka komma till Bullaresjön. Långa sträckor av Kynne älv kan man gå med stövlar på. Vattendjupet är mycket lågt.

Ett annat alternativ kan vara att från södra Kornsjön försöka ta dig ner till Hornboresjön o Restad Långevatten via St Holmevattnet. Tyvärr är nog längsta lyftet nån dryg kilometer i inte allt för lätt terräng. Belöningen om du anstränger dig blir dock nästan overklig. Det är en natur som är helt fantastisk.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.