Kanot/Kajak på dalslands kanal

Hej
Jag har lösa planer på kanot/kajak-tur på/ikring dalslandskanal eller åtminstone i västra värmland/dalsland. Tanken är att åka ut med en polare en kortare tur över kristi himmelsfärdshelgen. Jag har kollat lite på dalslandskanal.se
karta finns här: http://www.dalslandskanal.se/files/2011/11/Kanalkarta.pdf

Jag är novis på kanot, har aldrig paddlat kajak. Vi kommer bo i tält och ha med oss den mat och utrustning som behövs. Jag skulle behöva lite tips på:

1. Lämplig färdled mellan punkt A och B, där man kan hyra kanot/kajak där man börjar och lämna tillbaks den där man slutar.
2. Gärna en led med lite mindre floder inne i skogen snarare än över "stora" sjöar.
3. Hur gör man med ev. slussar? Är det bara att släpa kanoten brevid på land eller hur gör man?
 
Bära/dra förbi slussar

Allmän info om leder och lämpliga lägerplatser kan du nog få på kanalens egen websida. Har inte adressen i huvudet, men det löser väl Google.

Uthyrare: T.ex. Silverlake eller Gustavsfors Kanotuthyrning. Dom har säkert också massor av tips om leder, tältplatser osv.

Under tiden då kanalen är stäng (= då du ska paddla) går det utmärkt att bära/rulla förbi slussarna. Jag har själv tagit kanalen på detta sätt två gånger. Rekommenderas starkt en kajakvagn, som tål lastad kajak. Utan vagn blir det hela en rätt jobbig historia, med vagn tämligen enkelt.

Har du vagn kan du fortsätta in i Norge och paddla Haldensystemet. Det är cirka 2 km dragning för att komma över näset vid Otteid, men det är bra skogsväg och lätt att dra. Belöning: Ett fint sjö-/kanalsystem på andra sidan.

Lyft vid 59.351505,11.741574, sjösätt igen vid 59.3483,11.715374 (klistra in positionerna i Google Maps så får du se)

hälsar Jens
 
Allmän info om leder och lämpliga lägerplatser kan du nog få på kanalens egen websida. Har inte adressen i huvudet, men det löser väl Google.

Uthyrare: T.ex. Silverlake eller Gustavsfors Kanotuthyrning. Dom har säkert också massor av tips om leder, tältplatser osv.

Under tiden då kanalen är stäng (= då du ska paddla) går det utmärkt att bära/rulla förbi slussarna. Jag har själv tagit kanalen på detta sätt två gånger. Rekommenderas starkt en kajakvagn, som tål lastad kajak. Utan vagn blir det hela en rätt jobbig historia, med vagn tämligen enkelt.

Har du vagn kan du fortsätta in i Norge och paddla Haldensystemet. Det är cirka 2 km dragning för att komma över näset vid Otteid, men det är bra skogsväg och lätt att dra. Belöning: Ett fint sjö-/kanalsystem på andra sidan.

Lyft vid 59.351505,11.741574, sjösätt igen vid 59.3483,11.715374 (klistra in positionerna i Google Maps så får du se)

hälsar Jens

OK. Hyr man vagnen och har med den i kanoten då eller?
 
Vi paddlade Dalslands kanal i somras. Vi hyrde kajak i Lennartsfors, tog en kajaktaxi till Håverud för ca 1800:- och paddlade tillbaka. Det tog oss fyra dagar att paddla tillbaka men då tog vi det ganska lugnt. Vi lyfte i Skåpafors och paddlade på östra sidan om väg 172. Det var den finaste sträckan på hela turen. I övrigt så är det mest "stora" sjöar.

En vagn är bra att ha med sig och jag har för mig att det ingick i kajakhyran. Vi behövde den bara en gång men då var det skönt att ha den.

Räkna inte med att kunna lyfta den förbi slussarna. Det är inte gjort för att man ska kunna göra det. Jag tror att det kostade 30:- per kajak och slussport.

Att hitta lägerplats var inte heller helt enkelt då det ofta var ganska brant och stenigt på sidorna. Det finns färdiga vindskydd som också kostar pengar att använda och som ofta redan är upptagna. En kväll hittade vi inte tältplats förrän klockan var efter 22.

Jag tycker att du fick bra tips av Jens och antingen paddlar i Norge eller när kanalen är stängd.

Mvh Tobbe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
hfhfhf Kajak/kanot för ytterskärgård Paddling allmänt 18
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
sumpa Vill du ha en kanot? Trapper bytes mot kajak. Paddling allmänt 1
Stuvarn Race 2010 i kanot/kajak Paddling allmänt 12
martin1g kanot/kajak för två som en kan paddla?? Paddling allmänt 4
2l8 Att fotografera fåglar från kajak/kanot!? TIPS tack! Paddling allmänt 24
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
johan5588 Hyra kanot/kajak vid hjälmare kanal ?? Paddling allmänt 0
8800 Fiske- kanot/kajak/kanadensare? Paddling allmänt 20
-Patric- Fiske från kanot och Kajak Paddling allmänt 0
Blåbär Kanot eller Kajak, so what? Paddling allmänt 2
droos Definitionerna. Kajak vs. kanot Paddling allmänt 4
Mivsken Renässans för din kanot! Simulera fors-kajak! Paddling allmänt 9
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Nena Kajak eller kanot Paddling allmänt 6
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Anneliee Kanot för storväxt Paddling allmänt 7
Rasmus85 Kanot att ta med barnen i.. Paddling allmänt 12
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
Dcube Renovera kanot Paddling allmänt 3
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
fredolund Tre dagars kanot i Dalsland Paddling allmänt 5
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
Dr.Jones Kanot - dagstur, max en timme från Trollhättan Paddling allmänt 6
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
Askel Turförslag 1v med kanot i Femundsmarka Paddling allmänt 5
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
QBert Identifiera Kanot Paddling allmänt 2
Attila Onak - hopfällbar kanot från Belgien Paddling allmänt 6
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
Jackonfire Esker Kanot Paddling allmänt 1
Tomas J Bok om paddla kanot, kanadensare? Paddling allmänt 6
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Sigi reservpaddel i kanot? Paddling allmänt 8
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
rotkraft Erfarenheter av kanot från Rogen - Hävlingen -Östra dalälven? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.