Kanot/Kajak på dalslands kanal

Hej
Jag har lösa planer på kanot/kajak-tur på/ikring dalslandskanal eller åtminstone i västra värmland/dalsland. Tanken är att åka ut med en polare en kortare tur över kristi himmelsfärdshelgen. Jag har kollat lite på dalslandskanal.se
karta finns här: http://www.dalslandskanal.se/files/2011/11/Kanalkarta.pdf

Jag är novis på kanot, har aldrig paddlat kajak. Vi kommer bo i tält och ha med oss den mat och utrustning som behövs. Jag skulle behöva lite tips på:

1. Lämplig färdled mellan punkt A och B, där man kan hyra kanot/kajak där man börjar och lämna tillbaks den där man slutar.
2. Gärna en led med lite mindre floder inne i skogen snarare än över "stora" sjöar.
3. Hur gör man med ev. slussar? Är det bara att släpa kanoten brevid på land eller hur gör man?

Bära/dra förbi slussar

Allmän info om leder och lämpliga lägerplatser kan du nog få på kanalens egen websida. Har inte adressen i huvudet, men det löser väl Google.

Uthyrare: T.ex. Silverlake eller Gustavsfors Kanotuthyrning. Dom har säkert också massor av tips om leder, tältplatser osv.

Under tiden då kanalen är stäng (= då du ska paddla) går det utmärkt att bära/rulla förbi slussarna. Jag har själv tagit kanalen på detta sätt två gånger. Rekommenderas starkt en kajakvagn, som tål lastad kajak. Utan vagn blir det hela en rätt jobbig historia, med vagn tämligen enkelt.

Har du vagn kan du fortsätta in i Norge och paddla Haldensystemet. Det är cirka 2 km dragning för att komma över näset vid Otteid, men det är bra skogsväg och lätt att dra. Belöning: Ett fint sjö-/kanalsystem på andra sidan.

Lyft vid 59.351505,11.741574, sjösätt igen vid 59.3483,11.715374 (klistra in positionerna i Google Maps så får du se)

hälsar Jens

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Allmän info om leder och lämpliga lägerplatser kan du nog få på kanalens egen websida. Har inte adressen i huvudet, men det löser väl Google.

Uthyrare: T.ex. Silverlake eller Gustavsfors Kanotuthyrning. Dom har säkert också massor av tips om leder, tältplatser osv.

Under tiden då kanalen är stäng (= då du ska paddla) går det utmärkt att bära/rulla förbi slussarna. Jag har själv tagit kanalen på detta sätt två gånger. Rekommenderas starkt en kajakvagn, som tål lastad kajak. Utan vagn blir det hela en rätt jobbig historia, med vagn tämligen enkelt.

Har du vagn kan du fortsätta in i Norge och paddla Haldensystemet. Det är cirka 2 km dragning för att komma över näset vid Otteid, men det är bra skogsväg och lätt att dra. Belöning: Ett fint sjö-/kanalsystem på andra sidan.

Lyft vid 59.351505,11.741574, sjösätt igen vid 59.3483,11.715374 (klistra in positionerna i Google Maps så får du se)

hälsar Jens

OK. Hyr man vagnen och har med den i kanoten då eller?

Vi paddlade Dalslands kanal i somras. Vi hyrde kajak i Lennartsfors, tog en kajaktaxi till Håverud för ca 1800:- och paddlade tillbaka. Det tog oss fyra dagar att paddla tillbaka men då tog vi det ganska lugnt. Vi lyfte i Skåpafors och paddlade på östra sidan om väg 172. Det var den finaste sträckan på hela turen. I övrigt så är det mest "stora" sjöar.

En vagn är bra att ha med sig och jag har för mig att det ingick i kajakhyran. Vi behövde den bara en gång men då var det skönt att ha den.

Räkna inte med att kunna lyfta den förbi slussarna. Det är inte gjort för att man ska kunna göra det. Jag tror att det kostade 30:- per kajak och slussport.

Att hitta lägerplats var inte heller helt enkelt då det ofta var ganska brant och stenigt på sidorna. Det finns färdiga vindskydd som också kostar pengar att använda och som ofta redan är upptagna. En kväll hittade vi inte tältplats förrän klockan var efter 22.

Jag tycker att du fick bra tips av Jens och antingen paddlar i Norge eller när kanalen är stängd.

Mvh Tobbe

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips