Roder/skädda, sittställning, rodersystem och kajaksort

I helgen var jag och två andra ute och paddlade. Vi hyrde kajaker på Eskimo kajakklubb i Karlskrona och fick då möjlighet att plocka på oss lite olika kajaker. Med på turen blev (1) en Point 65 med rund botten och skädda (2) en Kajakbryggans Arctic med roder och skädda samt (3) en VKV Kåre med roder.

Kåre är en äldre modell som jag inte vet om den tillverkas längre. De andra är ju välkända och säljs i stora kvantiteter. Vanligen paddlar jag en egen point, fast med roder med keepers.

Ett par iakttagelser:

Keepers suger jämfört med både styrpinne och en sådan där bananformad styrspak på tvärs mot kajakskrovet. Båda dessa andra system medger bra stöd för fötterna och minskar väsentligt oskicket att rodret svänger lite hit och dit under paddlingen allt eftersom man tar i mad fötterna mot keepersna (heter det så? Hallå, var är språknämnden? Ryck ut!)

Pointen känns lite större och klumpigare än både arcticen och framför allt kåren. Ok, kåre är egentligen kanske inte i samma klass som de andra eftersom den är mer åt motionskajakhållet. Framförallt känns det som man i pointen har däcket strax under armhålorna medan man i arcticen har däcket lite längre ner. Arcticen och kåren kändes mer som man klädde dem på sig istället för som i pointen att man satt nersjunken i den.

I pointen finns det ett litet ryggstöd. Det saknas i båda arcticen och kåre. I arcticen tycker jag bara att jag satt sämre, jag gillar att ha lite stöd i korsryggen. I kåre däremot fick jag en helt annan sittställning. jag satt mer upprätt och med knäna högt och nästan ihop. Det gjorde att jag fick ett helt annat driv i paddlandet på grund av en bättre sittställning. Jag fick visserligen lite träsmak efter tre-fyra timmar i kåren, men det kan bero på sitsen också. Det är svårare att bibehålla en effektiv sittställning i pointen och arcticen. Man liksom sjunker tillbaka lättare medan man i kåre sitter upprätt hela tiden utan att det känns obehagligt. Det medför visserligen att man i pointen och arcticen lättare kan slappna av och sitta och glida, medan man i kåre tvingas sitta upprätt hela tiden.

I kåren gick det bara att lasta lättillgängligt bakåt eftersom det saknades skott. Det fungerar fint om man inte har för mycket packning. Bara man packar i vattentäta säckar är packningen till och med mer lättillgänglig med ett sådant system än med packluckor. Nackdelen är att det vatten som smyger sig under kapellet eller in vid en kapsejsning får fritt spelrum över hela kajakens längd. Vi lekte lite och testade några räddningsövningar. Går man runt med en kajak utan packskott blir det så mycket vatten i den att det är i princip omöjligt att komma vidare utan att släpa den in till land för att tömma den. Nackdelen med packluckor och skott är i gengäld att de kan vara lite bökiga att fylla på grund av små luckor och att man kan luras att tro att de skall vara helt täta när det ändå allt som oftast läcker in lite vatten. Jag har intrycket av att pointen svalde mest packning, men arcticen var i så fall inte långt efter.

Kåren hade för stor sittbrunn och får små ytor att ta spjärn med benen mot för att den skulle gå att rolla. Jag ramlade helt enkelt ur utan möjlighet att sitta kvar. Pointen tycker jag går ganska lätt att rolla och ta sig upp i med flottör, och arcticen är i vart fall lika lätt om inte lättare.

Kåre som är en motionskajak var mer lättdriven än de andra som upplevdes som ungefär likvärdiga. Alla tre var ganska stabila och klarade den ganska grova sjön och hårda vinden bra. Kåre och arcticen gick lätt att surfa med. Kåre nästan surfade av sig självt även på mindre vågor, medan pointen som ju var rund i botten var lite trögare att surfa med.

Pointen saknade roder, något jag tycker är korkat. Jag tycker man förlorar svängförmåga utan att vinna något annat istället. Visserligen paddlade jag en lång sträcka utan varken roder eller nedfälld skädda eftersom den hade fastnat och nedfällningsvajern satt för dåligt fast för att jag skulle kunna ta i, men även med skädda nedfälld tycker jag det känns mer svårmanövrerat. Om detta finns det ju dock många synpunkter som aldrig tycks gå att förena. En annan av oss som var med trivs bra med skädda och skulle inte vilja ha ett roder.

Det var kul att vara ute och ha flera olika kajaker och olika detaljer att testa. Jag för min del är ganska nöjd med min point, men helgens tur har fått mig att inse att det finns en del detaljer som jag skulle trivas bättre med om de var utformade på annat sätt. Om ni får chansen att vara ute en längre tur med olika kajaker, testa allt och pröva alla detaljer kritiskt. Det öppnar ögonen för en hel del.

Kalle
 
Kul och sakligt inlägg!

Tack för din redovisning!

Hur lång är du?

Själv är jag 1,82 och känner nästan ibland att jag sitter väldigt högt i min Point. Låren går nästan parallellt med sargen ändå från höften. Känns det som.

Å andra sidan ser det ofta ut som att många paddlare nästan ligger i sina båtar. Men det gör dom kanske inte?
Det sticker bara upp en skalle och några decimeter överkropp!

Jag skulle förmodligen inte få plats i en riktigt låg kajak...

Strmbrg,
 
Tackar

Jag är 180 cm lång och tycker jag har ganska gott om utrymme i min point. Det hade kunnat vara lite mindre faktiskt, särskilt som sagt ovan däckshöjden.

Kalle
 
Detta kanske visar...

...att det är jättesvårt att generalisera och därmed få en tydlig uppfattning om saker och ting.

Vi är i stort sett lika långa, men du upplever Pointen som lite onödigt stor. Jag upplever den (nästan) som lite låg. Eller åtminstone att jag sticker ganska högt upp ur den.
Jag sitter förvisso på ett dubbelvikt liggunderlag. Det innebär kanske en knapp cm i höjd när det trycks ihop. Men det kan knappast vara det vi talar om här.

Yttermera så skulle jag nog få det lite klaustrofobiskt för fötterna (44,5) utan den höjd som däcket har.

Vilken årsmodell har du?
Jag har för mej att även sitsen är moddad någon gång.

Strmbrg,
 
Språknämnden

Eftersom du frågade efter ett bättre ord för keepers (som är ett märkesnamn), kan jag inte hålla min lilla Messerschmidt i styr...

Spännhult är den korrekta sjömanstermen för det trästycke (eller trästycken) som roddaren använder för att få mothåll med fötterna. Borde kunna tillämpas även i paddlade båtar, särskilt som något konkurrenade ord inte verkar finnas. Fotstöd har jag hört många säga, men det är knappast en bra beskrivning. Man använder ju inte grejen för att stödja foten, utan för att överföra kraft från paddeltaget.

Alltså ett spännhult, flera spännhult.
I bestämd form singularis: spännhultet
I bestämd form pluralis: spännhulten

mvh,
Jens
 
Spännhultare?

Tack Jens. Jag uppskattar språklig korrekthet och är en varm förespråkare för inrättandet av språkrotlar på polisen. Nu undrar jag, kan jag som använder spännhult kallas för en spännhultare? Och vad har det isåfall för koppling till döderhultaren?

;-)

Strmberg, om du liksom jag paddlar utan skor kommer du att få gott om utrymme för fossingarna. De kommer nästan att känna sig lite ensamma och orliga där nere i hangaren. Polstra upp med en rejäl bit 18 mm liggunderlag (självklart med slutna celler) som är så bred att du måste trycka in den under spännhulten (se ovan) så att den sitter fast. Då blir det mjukt och gosigt för hälarna också så slipper du böka ner dina 44,5:eek:r.

Kalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
avslut111101 Skädda eller roder? Paddling allmänt 15
Tipp Skädda, roder eller båda. Paddling allmänt 10
pelka skädda ock roder?? Paddling allmänt 0
pelka skädda eller roder? Paddling allmänt 9
bajdarka SKÄDDA ELLER RODER! Paddling allmänt 24
kallekanot Roder och skädda? Paddling allmänt 14
tiddelipom Skädda eller roder??? Paddling allmänt 2
Skedda (skädda) eller roder?? Paddling allmänt 7
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Bergggren Trasigt roder Lettmann Streamliner Paddling allmänt 0
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
plankton Epic Track Master Plus Roder Paddling allmänt 12
hassex Filmtajm roder Paddling allmänt 3
mikstr Kari-Tek SRS Skädd-roder Paddling allmänt 1
eyck Nordkapp RM: Fotstöd, roder m.m. Paddling allmänt 2
tm10sec roder. Paddling allmänt 1
tjabo.andersson K2 utan roder? Paddling allmänt 7
torger Behov av reservdel - tips på stum lina för roder Paddling allmänt 19
cwmint Havererat Smart Track roder Paddling allmänt 36
markar Aquarius Seebullet - roder problem Paddling allmänt 2
Stuvarn Varför vägra roder??? Paddling allmänt 79
knatte Smart track roder justeringar? Paddling allmänt 7
jaketoad Aktivt roder från kajaksport Paddling allmänt 25
cwmint Seal Line/smart track roder, vad gäller? Paddling allmänt 2
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
L-O Roder till kajak Paddling allmänt 1
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
Mezzner Eftermontage av roder på kajak är enkelt! Paddling allmänt 25
Test005 "Fish tail" roder Paddling allmänt 10
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
Sandie Rostfri wire till roder?? Paddling allmänt 8
tornebjer Köpa roder(underliggande)?? Paddling allmänt 10
Lorre2 Kajaksports roder Navigator? Paddling allmänt 1
avslut1008 Roder till hemmabygge Paddling allmänt 4
Brune Låsning för uppfällbart roder Paddling allmänt 3
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
calypso Grundregler för roder ? Paddling allmänt 3
avslut1008 Roder osv....... Paddling allmänt 12
Staffan_TeamToyota Roder till Iceflow!? Paddling allmänt 3
surfban Roder diskussion! Paddling allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.