Eftermontage av roder på kajak är enkelt!

Jag monterade roder på min kompis gamla kajak i lördags. Har på två välkända kajakspecialaffärer i Stockholm blivit avrådd, vänligt men bestämt, från detta eftersom det påstås vara mycket svårt.

Inser i efterhand att det antagligen mest var försök att få sälja en ny kajak istället för ett löst roder.

Det var lite pillrigt att fylla akterspetsen så att denna blev massiv innan man borrade för axelbussningen, men det gick ju hyfsat enkelt med ett lite hemgjort specialverktyg*.

Roderlinor i 4x6 mm tryckluftsslang och svängelstyrning tillsvidare på den befintliga fotpinnen. Däckgenomföringar för linorna från Svima, plastning med glasfiberspackel, tätning med liquisole...

Monterade mitt Navigator-roder på den gamla kajaken och ska testa ett SealLine på min egen kajak istället. Mest för nyfikenhets skull, men har ju konstatera att det verkar enklare att importera SealLine-rodret än att få fatt på en svensk ÅF.



*hemmabyggarna häller ibland epoxy i spetsen med en vertikalt uppställd kajak istället har jag läst.
 
"Monterade mitt Navigator-roder på den gamla kajaken och ska testa ett SealLine på min egen kajak istället. Mest för nyfikenhets skull, men har ju konstatera att det verkar enklare att importera SealLine-rodret än att få fatt på en svensk ÅF."

Trapper har rättigheten för skandinavien.

Just nu är nog den absolut sämsta tiden om man skall köpa ett löst roder. Kajak produktionen går på högvarv och snart är det mässa. Seal Line har också haft svårt att leverera. Så lösa roder är en bristvara just nu.

Ring Trapper för mer info 0220/150 10

Hans Friedel
 
Har mailat utan resultat...

Få se om jag får tid att ringa. Det är ju onekligen just nu som är bästa tid att köpa roder. Man har ju ingen lust att meka kajak när det finns öppet vatten ;)
 
Jag har faktiskt sett ditt reportage om ditt byte av roder. Det blev ju mer avancerat eftersom du kapade lite på kajaken, fast å andra sidan hade ju du roderlinearrangemanget klart.
Det märkliga var ju kanske att leverantörerna så bestämt och enigt avrådde från montaget. Med lite normal händighet så påstår jag dock att detta kan göras utan större besvär. :)
 
Roderlämpad kajak

Tar upp en gammal käpphäst igen. Kajaker utan roder är ofta kursstabilare än roderkajaker utan roder. Skall man förse en låda med roder som inte har det från början kan det vara en god idé att såga bort en del av den fasta skäddan först för att kajaken skall bli mer lättsvängd.

Intressant att ditt byte av roder föll så väl ut Ravn.

Thure
 
Re: Roderlämpad kajak

thureb; sa:
Kajaker utan roder är ofta kursstabilare än roderkajaker utan roder.

Jeg synes ikke det er en general tendens. Jeg havde en P&H Quest(med ror og finne) den må nok betegnes som en "finnekajak" og den var klart mindre retningsstabil end min nuværende Inuk(med ror). Inukken er en klar "rorkajak" efter min mening, der er andre kajakker jeg ville vælge hvis jeg skulle kante den for at dreje.

Venlig hilsen Ravn
 
Föremålet för den gångna helgens konvertering har från början uppfällbar skädda. Möjligen fanns den också med samma skrov i roderförsett utförande.

Den stora vinsten med roder är enligt min erfarenhet inte att man kan manövrera omkring med rodret utan att man vid passage av fjärdar eller liknande kan kompensera för vinden med roderutslag och paddla "som vanligt".
 
Re: Re: Roderlämpad kajak

ravn; sa:
thureb; sa:
Kajaker utan roder är ofta kursstabilare än roderkajaker utan roder.

Jeg synes ikke det er en general tendens. Jeg havde en P&H Quest(med ror og finne) den må nok betegnes som en "finnekajak" og den var klart mindre retningsstabil end min nuværende Inuk(med ror). Inukken er en klar "rorkajak" efter min mening, der er andre kajakker jeg ville vælge hvis jeg skulle kante den for at dreje.

Venlig hilsen Ravn

OK.

Din Inuk är ganska lång och har en ganska lång fena i akterpartiet och kanske spelar det roll för att den är så kurstabil med uppfällt roder. I och med det blir den också beroende av ett ganska stort och styvt roder för att rodret skall fungera bra.

Håller för övrigt helt med Anders om att ett roder använder man främst för att hålla kurs och inte så mycket för att svänga med.

Thure
 
Erfarenhet av roder

Att Ravns lösning med hydrodynamiskt roder föll så väl ut förvånar inte mig. Jag gjorde samma roderbyte på en Nelo Razor förrra våren och det blev en helt annan kanot.
Misstänker att Ravn fick tillfälle att testa en Kirton Inuk med hydrodynamiskt roder. Efter en sådan jämförelse slantar man gärna upp för en uppgradering.

Ett släproder som hänger och dinglar i kanotens strömvirvlar gör inte mycket nytta.
Kolla på denna bild http://www.kanotmaraton.com/bilder/DSC_0210.jpg

Det är stor skillnad i känsla på ett hydrodynamiskt släproder och ett plåtroder.

I början av 90-talet bytte BKK roder på sina gamla VKV K-2 Anitor som i nästan 20 år fungerat bra med underliggande roder. Orsaken till bytet var att man ville minska underhållet. Det var inte helt ovanligt att roder slogs av och kurshållningen var svår med klena kanotister som inte kunde hålla styrfart i motvind. Vi monterade "vanliga" släproder i plåt (ej VKVs egna) som inhandlades på Svima. Resultatet blev som att paddla en kanot med ett centerbord i röven. Kanoten krävde betydligt mer passning för att hålla kursen vid normal paddling.
 
Jeg er helt enig med Anders og Thure. Rorets største fordel er klart små kursjusteringer så man undgår at bryde sin padlerytme.

Jeg fik faktisk ikke prøvet en Kirton Inuk inden jeg skiftede ror. Jeg var bare så sikker på at sådan et lorteror ville jeg ikke have på min kajak!!!

Venlig hilsen Ravn
 
Roder

Ett roder funkar bäst om det inte överstegras (stall) för båtar brukar det oftast rent praktiskt ske vid 10 grader ungefär. Man skall alltså inte styra för mycket. För mycket styrande bromsar i onödan. En roderkajak måste även den vara välballanserad.

Här är en kul grej från Nasa där man kan meka själv och testa olika profiler

http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/foilsime.html

Observera hur mycket liften ökar även vid små vinkel förändringar. Det är därför rodret är så mycket effektivare än något annat på att hålla kursen. Sedan kan man tycka vad man vill om roder. Men så är det iallafall. Lift här gäller för flygplan för en båt är det "roderverkan" alltså tvärs vattenlinjen.

Som sagts tidigare man kan ta bort yta akteröver (men inte för mycket)om man monterar roder på en orodrad kajak. Hursomhelst det som är viktigt är att en roderkajak med rodret uppfällt skall vara tydligt lovgirig. Annars blir den lätt fallgirig när man sänker ner rodret. Fallgiriga kajaker "suger" som alla vet.

Hans Friedel
[Ändrat av hassex 2005-03-02 kl 07:25]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Bergggren Trasigt roder Lettmann Streamliner Paddling allmänt 0
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
plankton Epic Track Master Plus Roder Paddling allmänt 12
hassex Filmtajm roder Paddling allmänt 3
mikstr Kari-Tek SRS Skädd-roder Paddling allmänt 1
eyck Nordkapp RM: Fotstöd, roder m.m. Paddling allmänt 2
tm10sec roder. Paddling allmänt 1
tjabo.andersson K2 utan roder? Paddling allmänt 7
torger Behov av reservdel - tips på stum lina för roder Paddling allmänt 19
cwmint Havererat Smart Track roder Paddling allmänt 36
markar Aquarius Seebullet - roder problem Paddling allmänt 2
Stuvarn Varför vägra roder??? Paddling allmänt 79
avslut111101 Skädda eller roder? Paddling allmänt 15
knatte Smart track roder justeringar? Paddling allmänt 7
jaketoad Aktivt roder från kajaksport Paddling allmänt 25
cwmint Seal Line/smart track roder, vad gäller? Paddling allmänt 2
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
L-O Roder till kajak Paddling allmänt 1
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
Test005 "Fish tail" roder Paddling allmänt 10
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
Sandie Rostfri wire till roder?? Paddling allmänt 8
Tipp Skädda, roder eller båda. Paddling allmänt 10
tornebjer Köpa roder(underliggande)?? Paddling allmänt 10
Lorre2 Kajaksports roder Navigator? Paddling allmänt 1
avslut1008 Roder till hemmabygge Paddling allmänt 4
Brune Låsning för uppfällbart roder Paddling allmänt 3
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
calypso Grundregler för roder ? Paddling allmänt 3
pelka skädda ock roder?? Paddling allmänt 0
pelka skädda eller roder? Paddling allmänt 9
avslut1008 Roder osv....... Paddling allmänt 12
bajdarka SKÄDDA ELLER RODER! Paddling allmänt 24
kallekanot Roder och skädda? Paddling allmänt 14
Staffan_TeamToyota Roder till Iceflow!? Paddling allmänt 3
surfban Roder diskussion! Paddling allmänt 20
Kalle E Förbättra din roder - så här gör du Paddling allmänt 4
Kalle E Roder/skädda, sittställning, rodersystem och kajaksort Paddling allmänt 5
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.