Roder och skädda?

Tänker köpa en point65 nu när de har rea. Har provat K1R och gillade den. Däremot provade jag aldrig hur den var att paddla med uppfällt roder. Blir den svårhanterad i vågor och vind om rodret skulle gå sönder? Isåfall kanske man skulle slå till på en K1RS som ju förutom roder även har en skädda. Dessutom får man ju oval lucka framtill samt fikalucka.
Någon som har synpunkter?
 
kallekanot; sa:
Tänker köpa en point65 nu när de har rea. Har provat K1R och gillade den. Däremot provade jag aldrig hur den var att paddla med uppfällt roder. Blir den svårhanterad i vågor och vind om rodret skulle gå sönder? Isåfall kanske man skulle slå till på en K1RS som ju förutom roder även har en skädda. Dessutom får man ju oval lucka framtill samt fikalucka.
Någon som har synpunkter?

Att paddla kajak med roder är som att cykla med stödhjul. (Min åsikt)
Jag skulle rekomendera K1RS. Luckor och lullull i all ära men att slippa begränsa dig till roder är alltid ett plus. Visst roder behöver man inte använda för det mesta, men man tenderar att göra det ändå.
 
Joakim, jag håller med dig till 200%.
Dessutom rodren som sitter längst bak, ej under, gör ju ingen nytta när man väl kan tänkas behöva dem, alltså i hög sjö. Då är dom ju i luften ofta...
 
Brandfackla

Vill man orsaka stopp i utsidans server skall man ställa frågan vad är bäst roder eller skädda? Ingen paddlare med självaktning kommer att lämna diksussionen med mindre än att långa lovsånger om den egna lösningen har presenterats och självfallet även därtillhörande litanior om den andra lösningen.

Själv paddlar jag en Point K1R och är helnöjd med det. Jag skulle aldrig komma på idén att slänga iväg flera tusenlappar på en kajak utan en så central sak som ett fungerande styrsystem. Med på min sida tycks de flesta långpaddlare finnas, som till exempel Magnus Fischer, Jim Danielsson mfl. Någon av dem har uttryck att de inte vill ödsla onödig kraft på att korrigera kursen när de enkelt kan göra det med rodret istället.

Skäddaförespråkarna antar jag är sådana eftersom de anser sig värna om någon sorts kryptisk "ursprunglighet" vad gäller kajaker. Jag har inte hört om någon som anser att det går lättare att styra, hålla kursen etc utan roder än med hjälp av ett. En hållbar invändning mot roder skulle kunna vara att det kan gå sönder. De som av den orsaken inte har ett på sin kajak antar jag även struntar i att ta med tält - det kan ju gå sönder.

Min point K1R går bra att paddla utan roder. Varför jag skulle göra det vet jag inte, men jag har testat några gånger när jag var ung och osäker och trodde att "riktiga" paddlare klarar sig utan roder. Nu har jag sjunkit tillbaka i trygghet och bekvämlighet och dessutom insett att rodret inte går sönder hela tiden (faktiskt aldrig) och sedan dess har jag slutat försätta mig i den situationen jag var orolig för att hamna i. Jag kan dock rekommendera en liten förbättring av rodret jämfört med de som sitter monterade på pointarna. Om du kan och har råd att välja bort keepers och istället sätta dit pedaler (t ex från Prijon) så får du mycket bättre stöd för fötterna. Så här: http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=5271

Mitt råd blir alltså att du skall köpa en kajak med roder. Vill du av någon anledning känna hur det är att paddla utan ett bra styrsystem hissar du enkelt upp rodret. Köper du utan roder och i en surf plötsligt vill känna hur enkelt det är att fixa en sådan med ett roder får du problem med att enkelt hissa ner ett dito.

Kalle
 
Jag glömde

Fikalucka har jag aldrig testat, men jag undrar om det är en så bra idé?

För det första väger ett extra skott och en till lucka en del. Det spelar ingen roll i vattnet, men på väg upp på biltaket gör det det.

För det andra kostar det rimligen mer att sätta dit en och det får du som köper betala, med påslag för vinstmarginal.

För det tredje måste det vara nästa omöjligt att plocka upp något ur luckan under färd, för att inte tala om att försluta den på ett betryggande sätt igen. För tanken är väl att man skall kunna fika under färd? Annars kan man ju lika gärna öppna en av de andra luckorna. Jag har problem nog att stänga mina vanliga luckor på land. Att göra det med en hand, bakom ryggen i en knepig vinkel och dessutom sittande i en sjösatt kajak skulle jag inte vilja pröva på.

Innan jag slängde ut de extra kronorna som en sådan lucka rimligen kostar skulle jag be att få testa kajaken och då lägga ner en termos som jag skulle rota fram, dricka en klunk ur och sedan lägga tillbaka och stänga luckan igen. Allt naturligtvis till sjöss i fyragradigt vatten för att öka koncentrationen och spänningen.

Min misstanke är att fikalucka en en skrivbordsprodukt som många köpare nappat på eftersom det teoretiskt verkar vara en fiffig sak, men att den i praktiken bara innebär nackdelar. Men som sagt, jag har inte testat och kan tänka mig att bli överbevisad om motsatsen av någon som har testat. Fast när jag frågade Jens i pointbutiken verkade han inne på ungefär samma linje som jag...

Kalle
 
bajdarka; sa:
Att paddla kajak med roder är som att cykla med stödhjul. (Min åsikt)

Du menar antagligen som att cykla utan styre?

Hursomhelst handlar det i första hand om vilken typ av skrovform man föredrar på kajaken, rundbottnad och kursstabil är inte så j-a lättsvängt utan roder. Inse istället att kajakister har olika intressen, en del paddlar fors, vissa långfärd och en del leker eskimå.

Detta ställer olika krav på utrustningen och därför finns det olika kajaker, paddlar etc.

Men det här visste du väl redan....?

Stefan
 
Re: Jag glömde

Kalle E; sa:
För det tredje måste det vara nästa omöjligt att plocka upp något ur luckan under färd, för att inte tala om att försluta den på ett betryggande sätt igen. Kalle

Kalle,
Jag har lyckats det är inte alls omöljigt, men det är inte helt lätt. Jag skulle INTE prova i 4-gradigt vatten, men det betyder ju inte att jag är missnöjd med min fikalucka, varken då eller på sommaren. Om jag vill fika (ta upp nåt) då jag är på vattnet brukar jag oftast be om hjälp från en kamrat.

Jag ser två fördelar: 1) kamraterna har mycket lättare att öppna/stänga min fikalucka än de andra två samt, 2) jag skulle mycket hellre få ett vattenfylld litet "fikautrymme" än en vattefyllt vanligt utrymme (oavsett vem som öppnat) om nåt skulle hända (ofrivilligt dopp eller oväntat svall). Detta kan väl kanske kvitta egentligen. Risken är inte så stor och man kanske man och vill vänta, eller lösa materialbehovet på annat sätt (på däcket eller i sittbrunnen - med sina för och nackdelar).

Dock tycker jag att det är rätt schyst att jag har de små lätttillgängliga sakerna (och vid längre tur: den tunga vattensäcken) i det lilla facket och att detta stannar där. Att dessa prylar eller tyngd finns på ett tämligen bestämt läge i längsled känns praktiskt och bekvämt, kanske även säkrare. Men knappast avgörande om man hellre vill spara lite pengar till annat, eller ha ett flexiblare packutrymme (större sammanhängande volym). Det är ju också bra.

Nåväl, hoppas du skriver och berättar när du ser att det blivit isfritt in i Hinsholmen. Jag är illsugen...

Patric
 
Tack Esbo!

När jag skrev mitt inlägg skulle jag kanske ha varit lite tydligare med vad jag egentligen menade.
Kajaken jag har idag, en gillöga, är "svår" när man paddlar olastad och hissar upp rodret. Den vill gå hit och dit och i vågor och blåst skulle jag därför känna mig otrygg om rodret gick sönder.
Jag funderar inte ens på att köpa en roderlös kajak men vill för den saken skull ändå ha en kajak som går att hantera utan roder. Därför efterlyste jag åsikter om hur Point K1R är att paddla utan roder. Någon debatt om huruvida man SKA ha roder ELLER skädda ville jag inte ha.
Därför vill jag tacka Esbo som förstod vad jag menade med min fråga och gav mig ett svar.(tillsammans med en massa annat:)).
Mvh Kalle.
 
Gillögan Byggdes ju först med Skädda/fena
Sedan med underliggande roder
Sedan med utanpåliggande uppfällbart roder

Det är inte meningen att den skall paddlas med uppfällt roder.
 
Kalle har rätt i att "skädda eller roder"-debatten är nästintill paddlingens molotovcocktail. Men eftersom jag själv ställde en liknande fråga härpå Utsidan för ett par år sedan då jag stod inför valet vid köp av en egen kajak så kanske jag borde återgälda en del av den tålmodiga hjälp som jag fick samt lägga till en del egna synpunkter och erfarenheter (med risk att trampa både skädda- och roderförepråkare på tårna)

Föst och främst så skulle jag vilja hänvisa till Björn Thomassons fina hemsida där dina frågor (och mycket annat matnyttigt) tas upp och ger en del tankar utan att ge svar för det ena eller det andra:
http://www.thomassondesign.com/index.htm

När jag stod och valde mellan skädda eller roder så föll valet så till sist på skädda. Skäddan är en förhållandevis driftsäker anordning för att få en bättre kursstabilitet. Det är paddeln och min egen paddelteknik som till stor del avgör hur väl jag kan manöverera min kajak. Jag såg det som en fördel att i vart fall börja med att träna upp en god paddelteknik. Min kajak är mycket lätt att manöverera, särskilt med skäddan uppe. Vad som är bra/nödvändigt beror givetvis på vilka grundegenskaper kajaken har, kursstabil eller lättsvängd.
Efter en veckopaddling i Stockholms skärgård med ganska stark vind i somras så insåg jag att jag var tvungen att jobba mer än min kamrat (med hyrd roderkajak) för att korrigera för bl.a. upplovning vid viss vind och snabba manövrer för att komma undan från motorbåtar. Det spelar inte så stor roll vid någon kortare tur - men efter någon vecka. Eftersom kajaken var förberedd så satte jag senare på ett roder.
Jag skulle inte vilja vara utan vare sig skäddan eller rodret. För mig är det två olika verktyg för att göra min färd med kajaken lättare. Även med roder så paddlar jag gärna med enbart skädda och uppfällt roder. Att bara lita på min egen paddelföring/teknik KÄNNS bra.
När det gäller roder så är det viktigt (som Kalle påpekade) att du har ett fast fotstöd även om du har roderpedaler för att kunna paddla effektivt och använda benen. En annan synpunkt är att skädda är svår att motera i efterhand medan en roderförberedd kajak med skädda lätt kan förses med roder.
Visst finns det också en säkerhetsaspekt i att inte bara vara utlämnat åt ett roder som trots allt är en mer komplicerad konstruktion, men det har trots allt inte varit den viktigaste orsaken för mitt val.

Jag är dessutom mycket förtjust i min fikalucka!!! Visst går det att få fram fika ur den om det inte går för hög sjö eller blåser för mycket, men ska jag vara ärlig så packar jag ofta fikat i sittbrunnen. Men den största fördelen ser jag i fikaskottet som utrymme för matförråd. Där stuvar jag konserver, färskvaror och annan mat när jag är ute. Ingen risk att evetuellt läckande matförpackningar kommer i kontakt med den andra packningen och konservburkar och annat ligger där de ska även då jag lyfter och drar upp kajaken.

/Lennart
 
kanotisten; sa:
Det är inte meningen att den skall paddlas med uppfällt roder.
Nej just det!
Och därför kan ju situationen bli jobbig med Gillöga om rodret inte fungerar! Min fråga var ju hur Point K1R beter sig om man fäller upp rodret. Och det har jag fått ett svar på.
Kalle N.
 
Fikaskott: Trapper k1 Dolphin har ett fikaskott med en 15cm gummilucka. Jag var själv lite skeptisk men det har fungerat väldigt bra luckan är precis lagom stor för att kunna tryckas dit med handen dock är det bra om man har behandlat luckan med såpa eller liknande.

http://www.trapperkanot.se/tips/skb1.jpg

Jag tror inte att fikaskottet är någon skrivbordsprodukt utan jag tror att skottet kom på plats först för att förstyva kajaken akter om sittbrunnen. Om jag inte är helt felunderrättad så dök fikaskotten först upp på engelska kajaker som traditionellt har korta sittbrunnar som kräver att man kliver i via däcket akter om sittbrunnen. Vilket gör att däcket kan behövas förstärkas. Men detta är bara spekulationer men vem vet.

Hans Friedel

http://www.friedeldesign.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
avslut111101 Skädda eller roder? Paddling allmänt 15
Tipp Skädda, roder eller båda. Paddling allmänt 10
pelka skädda ock roder?? Paddling allmänt 0
pelka skädda eller roder? Paddling allmänt 9
bajdarka SKÄDDA ELLER RODER! Paddling allmänt 24
Kalle E Roder/skädda, sittställning, rodersystem och kajaksort Paddling allmänt 5
tiddelipom Skädda eller roder??? Paddling allmänt 2
Skedda (skädda) eller roder?? Paddling allmänt 7
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Bergggren Trasigt roder Lettmann Streamliner Paddling allmänt 0
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
plankton Epic Track Master Plus Roder Paddling allmänt 12
hassex Filmtajm roder Paddling allmänt 3
mikstr Kari-Tek SRS Skädd-roder Paddling allmänt 1
eyck Nordkapp RM: Fotstöd, roder m.m. Paddling allmänt 2
tm10sec roder. Paddling allmänt 1
tjabo.andersson K2 utan roder? Paddling allmänt 7
torger Behov av reservdel - tips på stum lina för roder Paddling allmänt 19
cwmint Havererat Smart Track roder Paddling allmänt 36
markar Aquarius Seebullet - roder problem Paddling allmänt 2
Stuvarn Varför vägra roder??? Paddling allmänt 79
knatte Smart track roder justeringar? Paddling allmänt 7
jaketoad Aktivt roder från kajaksport Paddling allmänt 25
cwmint Seal Line/smart track roder, vad gäller? Paddling allmänt 2
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
L-O Roder till kajak Paddling allmänt 1
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
Mezzner Eftermontage av roder på kajak är enkelt! Paddling allmänt 25
Test005 "Fish tail" roder Paddling allmänt 10
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
Sandie Rostfri wire till roder?? Paddling allmänt 8
tornebjer Köpa roder(underliggande)?? Paddling allmänt 10
Lorre2 Kajaksports roder Navigator? Paddling allmänt 1
avslut1008 Roder till hemmabygge Paddling allmänt 4
Brune Låsning för uppfällbart roder Paddling allmänt 3
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
calypso Grundregler för roder ? Paddling allmänt 3
avslut1008 Roder osv....... Paddling allmänt 12
Staffan_TeamToyota Roder till Iceflow!? Paddling allmänt 3
surfban Roder diskussion! Paddling allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.