Seal Line/smart track roder, vad gäller?

Hämtade hem min nya Trapper kajak igår. Enligt uppgift från Trappers återförsäljare har vissa förändringar skett i leverans av rodret till min nya.
Han försäkrade dock att rodret var gjort med samma verktyg som det gamla, men att det nu gjordes någonstans i Asien (Hongkong?) istället för i Seattle. När jag packade upp kajaken, såg jag att seal-lines logga har försvunnit och att det nu står endast Smart-track på rodret. Jag kan inte heller hitta något om roder på Seal-lines hemsida. Är det någon som vet vad som egentligen hänt? Är rodret detsamma som förut? Vem äger det? Kommer det att finnas kvar på marknaden och var kan man få tag i det om man vill montera det i en annan kajak?
C.
 
Hejsan

cwmint; sa:
Hämtade hem min nya Trapper kajak igår. Enligt uppgift från Trappers återförsäljare har vissa förändringar skett i leverans av rodret till min nya.
Han försäkrade dock att rodret var gjort med samma verktyg som det gamla, men att det nu gjordes någonstans i Asien (Hongkong?) istället för i Seattle. När jag packade upp kajaken, såg jag att seal-lines logga har försvunnit och att det nu står endast Smart-track på rodret. Jag kan inte heller hitta något om roder på Seal-lines hemsida. Är det någon som vet vad som egentligen hänt? Är rodret detsamma som förut? Vem äger det? Kommer det att finnas kvar på marknaden och var kan man få tag i det om man vill montera det i en annan kajak?
C.

Kul att du valt en Trapper kajak!

Seal Line rodret har varit en mara det senaste åren. Cascade design där Seal Line gruppen som gjorde rodret ingår i tyckte inte att rodret passade in i deras "range". Rodret var dock väldigt bra och produktionen ökade sakta men säkert år från år. Gruppen som gjorde rodret var också väldigt entusiastiska och slogs för sin produkt.

Men nu i våras sålde Cascade ut rodret till en annan grupp som flyttade produktionen till Asien.

Man har dock varit väldigt flitiga och Trapper har som sagt redan fått sin första leverans av roder kit. Vid en första anblick ser dom "nya" rodrena likadan ut som de äldre.

Lite trist att man inte kunde behålla produktionen i US. Seal line folket var väldigt trevliga att ha att göra med.

Dock kommer Trapper att fortsätta att kolla efter alternativ att bara ha en leverantör kan helt klart vara vanskligt. Trapper har provat en uppsjö olika roder det senaste året och det som står klart är att Seal Line rodret är klart outstanding det finns i princip ingen likvärdig produkt på marknanden. Vilket förstås är ett dilemma.

Vissa Trapper produkter som finns ute på marknaden är mer än 30år gamla. Och Trapper har fortfarande reservdelar till dessa produkter.

Eftersom man fortfarande bygger och monterar i Sverige i egen fabrik har man förstås möjligheter att fixa till det mesta om de skulle behövas. Generelt gör man dock väldigt få garanti jobb det mesta som skickas iväg från fabriken brukar hålla ihop.

Länk till Smart Track

http://www.smart-tracker.com/

Hans Friedel
 
Re: Hejsan

hassex; sa:
Man har dock varit väldigt flitiga och Trapper har som sagt redan fått sin första leverans av roder kit. Vid en första anblick ser dom "nya" rodrena likadan ut som de äldre.

Hans Friedel

Hej!

Kul att få svar från dig, eftersom jag köpt en Albacore, som du designat! Du skriver att rodren i en första anblick ser lika ut, är dom inte det? (Förutom Seal Lines logga då)
Jag har ägnat större delen av sommarens paddelturer åt att testa olika Trapper kajaker, eftersom jag tycker rodret är fantastiskt. Det är helt klart för rodrets skull jag valt Trapper. Vi har flera i vår förening FF Märsta-Sigtuna, både privatägda och inom föreningen och fler blir det. Jag har testpaddlat Dolphin, Barracuda, Bonita och Albacore och fastnat för Albacore som jag fick chans att låna under en längre paddling mellan Föglö och Kökar. Visst skvalpar det lite grand i motvind, men detta uppvägs av andra egenskaper som kajaken har. Nu väntar jag bara på att få sjösätta min egen upplaga av Albacoren!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.