Roder osv.......

Hej pår Er alla.....
Jag står precis i startgroparna för att börja ett bygge, har tänkt bygga en Kavat. Läser därför så mycket jag kan om kajaker, byggen och teniska detaljer.
Det roliga är att jag har aldrig paddlat själv... vet därför inte ett skvatt om vad som är bäst när det gäller roder eller skäda. Har precis lärt mig skillnaden. I den byggbeskrivning jag fått (köpt) finns ju båda alternativen och jag har därför någon tid kvar innan jag måste bestämma mig....

Efter att ha läst alla inlägg här har jag fått ångest. Tror jag skall köpa mig en ny älghund istället.... frågan är ju då bara skall jag köpa en Gråhund eller en jämthund........
kalleB
 
Ett roder styr man med och en skädda skäddar man med

Allvarligt talat så brukar det vara lite marigt att få till en hyffsad skädda konstruktion om man bygger själv. Jag vet att några byggare har köpt färdiga skädda satser från någon kajak tillverkarna. men jag brukar rekomendera folk att att montera ett roder eftersom det är så mycket enklare att montera

Sedan beror det förstås på hur kajaken ser ut många av dom strip kajaker som säljs behöver både fena och roder för att fungera. Eftersom jag arbetar på ett annat sätt än mina konkurenter kan jag alltid erbjuda kundanpassade lösningar (skädda roder eller inget alls) Men det är förstås en helt annan fråga.

Hans Friedel

http://www.friedeldesign.se
 
Fast skädda eller...

Jag satte på en fast skädda på den första kavaten jag byggde. Det fungerade bra tills jag en gång fastnade mellan några stenar när jag satte mig i kajaken. Då bröts skäddan loss. Att paddla en Kavat i motström är inte kul utan skädda. Kajaken hade lika mycket styrsel som en slalomkajak. Jag har paddlat Kavaten MED skädda i väldigt kyttig sjö med vågor från alla håll och inte haft några som helst problem. Kavaten är lättmanövrerad när skäddan sitter där.
På de två senare Kavaterna byggde jag in en fällbar skädda, för att kunna dra in vid landning och sjösättning. Nu har jag tagit bort den anordningen och satt på fasta skäddor även på dom. Det blev bara krångel och bök, dom fastnade, glömdes bort och risk för skador, läckage och annat knas.
Jag har en gammal tvåmanskajak som det finns ett roder på. Det fälls ner när vi sitter två i kajaken, hon blir lättare att hålla kursen med då. När jag är ensam fäller jag upp rodret, jag trivs bättre då och har inte kännt något behov av roder.
På mina andra kajaker(hembyggda strippor) har jag inte heller satt nåt roder, såvida man inte vill kalla baidarkans akter för ett stelopererat sådant. Den Panache jag helst paddlar har sådana skarpa stävar så den spårar suveränt, för att svänga lutar jag kajaken, trycker till lite med höften. Svängradien blir ju ganska stor så att köra kanotslalom är inte att tänka på. Å andra sidan så är ju inte den till för att hålla på så. Jag har varit ute i kuling, med-, mot- och sidsjö snett akterifrån och inte känt något behov av roder i Panachen.
Andra paddlare tycker att det är nödvändigt, bra, bekvämt, praktiskt osv med roder och då tycker jag att dom ska få ha det.
Jag vet bara att Kavaten behöver hjälp med kursstabiliteten medelst minst en fast skädda. Titta på skrovformen och stävarna.
Förbered sittbrunn och akterstäv för styranordning och rodermontage, Limma fast en skädda utanpå så att den kan tas bort utan att skada laminatet. Prova sen och känn efter vad du behöver och vill ha. Känns behovet av roder påtagligt så montera dit ett då. Räcker det med skäddan så finns den ju där. Och det är inget förbud på att ha både roder och skädda.

Lycka till

Richard Kohlström
 
Skädda

Hej!

Jag blev färdig med min Kavat på sensommaren och har skädda på den. Under de ca 75 km som jag paddlat har den fungerat bra. Men jag vet självklart inte om ett roder hade varit bättre eller sämre.

Jag delar lite Björns uppfattning om att rörliga delar innebär fler prylar som kan gå sönder, skön att slippa sånt.

Lycka till med bygget/Jan
 
Rätt spår!

Det låter som om du är på rätt spår.
Ta reda på allt du kan och håll sedan dörrarna öppna för att kunna ändra dig.
Roder eller skädda spelar nog inte större roll, har du bara vant dig vid det ena så brukar man vara fast där.
Lycka till!

p.s Men välj skädda ändå. ( pik till Esbo)d.s
 
jokkmokk; sa:
Det roliga är att jag har aldrig paddlat själv... vet därför inte ett skvatt om vad som är bäst när det gäller roder eller skäda.

Jag var i precis samma situation för ett år sedan när jag bestämde mig för att bygga en Kavat, så jag byggde min utan vare sig roder eller skädda.

Det var dumt!

Efter mina första turer i båten kunde jag konstatera att roder hade varit bortkastat arbete. Båten hade nämligen inga som helst problem att svänga, problemet låg snarare i att den svängde lite för ofta och för mycket (och kanske inte riktigt åt det hållet jag hade tänkt mig ;))... Nu kanske det delvis hade sin orsak i att jag var grön inom det här med kajakpaddling, men ändå...

Efter lite konsulterande med hr Thomasson så limmade jag dit en fast skädda, och efter det så vill båten oftast åt samma håll som jag...

Så mitt tips för att spara tid och fortare komma i vattnet (med båten alltså) är att bygga med fast skädda. Vill du sedan prova med roder, vaför inte bygga en båt till?

/Anders
 
En kajaks egenskaper grundläggs av konstruktören redan vid ritbordet/datorn. Konstruktören bestämmer om kajaken skall fungera med roder/skädda eller utan. Han (hon?) bestämmer också hur rank stadig den skall vara hur mycket last den skall ta m.m.m

Det gäller alltså för köpare att ta reda på vilka egenskaper han/hon vill ha och sedan köpa en kajak med dessa egenskaper. (vilket inte alltid är så lätt)

Här är två kajaker jag ritat till en Amerikansk tillverkare. Kunden ville ha kajaker som skulle fungera utan roder/skädda och jag utformade undervattens kropp så. En fast fena hade inte funkat alls utan bara gjort kajakerna trögsvängda.

http://www.newfound.com/images/Explorer-707f.jpg
(går inte att köpa i Sverige)
Man kan alltså inte generalisera och säga att alla kajaker skall ha en fast fena utan det beror helt på hur kajaken är utformad.

Hans Friedel

http://www.friedeldesign.se
 
Kavat behöver inte roder

Jag har paddlat min Kavat i två säsonger och kan bara konstatera att den kajakmodellen är mycket lättsvängd och behöver inte förses med något roder. Min Kavat är försedd med en fast skädda vilket jag tycker har fungerat bra. Kajaken har en bra relation mellan kursstabilitet och lättsvängdhet. Den enda gången jag skulle behöva mer kursstabilitet är då jag paddlar med grov sjö snett in akterifrån, men å andra sidan så brukar jag tycka att paddling i sådan sjö är knepigt även med roderförsedda kajaker.

/Joakim
 
hassex; sa:
Det gäller alltså för köpare att ta reda på vilka egenskaper han/hon vill ha och sedan köpa en kajak med dessa egenskaper. (vilket inte alltid är så lätt)

Jag brevväxlade ett tag med Hasse innan vi fick fram vad jag ville ha för egenskaper och blev helnöjd med kajaken. Resultatet blev varken skädda eller roder. Det är min första kajak och den beter sig precis så som jag vill. Jag har dock inte varit ute i några hårresande situationer ännu så vi får se vad jag tycker efter det.
Hans
 
hassex (Hans friedel) skrev:
Man kan alltså inte generalisera och säga att alla kajaker skall ha en fast fena utan det beror helt på hur kajaken är utformad.

Eftersom Kalle B var inne på att bygga en Kavat så skulle jag generellt vilja påstå att en Kavat bygger man bäst med fast skädda...

När det gäller andra kajakmodeller så bygger man naturligtvis med roder eller skädda eller ingenting allt eftersom vad som passar bäst.

För övrigt så vill jag klämma in en länk till en mycket läsvärd sajt, http://www.thomassondesign.com, där man också kan hitta kajakmodeller som säkerligen skulle klara sig bra utan vare sig roder eller skädda.

(Länken lade jag med som en ren konsumentupplysning för att balansera de övriga länkarna i tråden...)


/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Bergggren Trasigt roder Lettmann Streamliner Paddling allmänt 0
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
plankton Epic Track Master Plus Roder Paddling allmänt 12
hassex Filmtajm roder Paddling allmänt 3
mikstr Kari-Tek SRS Skädd-roder Paddling allmänt 1
eyck Nordkapp RM: Fotstöd, roder m.m. Paddling allmänt 2
tm10sec roder. Paddling allmänt 1
tjabo.andersson K2 utan roder? Paddling allmänt 7
torger Behov av reservdel - tips på stum lina för roder Paddling allmänt 19
cwmint Havererat Smart Track roder Paddling allmänt 36
markar Aquarius Seebullet - roder problem Paddling allmänt 2
Stuvarn Varför vägra roder??? Paddling allmänt 79
avslut111101 Skädda eller roder? Paddling allmänt 15
knatte Smart track roder justeringar? Paddling allmänt 7
jaketoad Aktivt roder från kajaksport Paddling allmänt 25
cwmint Seal Line/smart track roder, vad gäller? Paddling allmänt 2
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
L-O Roder till kajak Paddling allmänt 1
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
Mezzner Eftermontage av roder på kajak är enkelt! Paddling allmänt 25
Test005 "Fish tail" roder Paddling allmänt 10
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
Sandie Rostfri wire till roder?? Paddling allmänt 8
Tipp Skädda, roder eller båda. Paddling allmänt 10
tornebjer Köpa roder(underliggande)?? Paddling allmänt 10
Lorre2 Kajaksports roder Navigator? Paddling allmänt 1
avslut1008 Roder till hemmabygge Paddling allmänt 4
Brune Låsning för uppfällbart roder Paddling allmänt 3
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
calypso Grundregler för roder ? Paddling allmänt 3
pelka skädda ock roder?? Paddling allmänt 0
pelka skädda eller roder? Paddling allmänt 9
bajdarka SKÄDDA ELLER RODER! Paddling allmänt 24
kallekanot Roder och skädda? Paddling allmänt 14
Staffan_TeamToyota Roder till Iceflow!? Paddling allmänt 3
surfban Roder diskussion! Paddling allmänt 20
Kalle E Förbättra din roder - så här gör du Paddling allmänt 4
Kalle E Roder/skädda, sittställning, rodersystem och kajaksort Paddling allmänt 5
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.