K2 utan roder?

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att paddla k2 utan roder?
Bakgrunden är den är att jag precis fått en gammal stomme till en faltkajak som jag har beställt ett nytt skinn till(kommer om ett par veckor). I dagsläget har jag inget fungerande roder till den därför undrar jag om det skulle gå att paddla 2 pers med skädda i stället?
 
Paddla utan roder

Det beror på paddlarnas skicklighet och kajakmodell. Är ni samspelta och beherskar olika styrtag så går det fint. Jag har kört endel K2 utan roder och det går riktigt bra att göra tvära girar, sidoförflytta etc.

Om den bakre paddlaren gör en akterkontring samtidigt som du gör en kontring på motsatt sida så svänger ni på en femöring;)
 
Har oxå kört K2 utan roder

Det gick bra men vi saknade nog en ställbar skädda för att kompensera lovgirighet vid sned motvind/motsjö. Vi kanske hade lastat fel iofs men det fanns inte så många alternativ att lasta på så det det blev som det blev. OBS! Vi gjorde inga avancerade paddeltag alls utan ville bara hålla kurs på mål.
 
Vi tänker oss samma lösning

Vi renoverar den gamla K2:an nu. Vi har köpt ett utanpåliggande roder som är tänkt att fungera som ställbar skädda. Vi vill inte ha en massa linor och och mekanik inne i kajaken utan tänker ha linorna på däck med möjlighet att dra upp/fälla ner rodret och låsa i visst roderutslag. Denna K2:a är "långkölad" och har viss hjälp av detta för ha hålla kursen resten sköter man med paddlarna. Men det kan bli jobbig ensidig kompensation vid sned vind/sjö och det vill vi bygga bort. Jag kan inte säga säkert att du tänker rätt men vi tänker likadant.
Det blir troligtvis bättre iallafall.
 
För många år sedan åkte vi ut i skärgården med en faltkajak och upptäckte först vid monteringen att rodret var kvar hemma. Det var ingen höjdare (men vi var trötta och lite bakis också och hade ingen aning om styrtag och sånt). I en faltkajak sitter man nära varandra och måste paddla i takt, så det finns inte mycket marginal om man ska försöka sig på att manövrera med paddlarna.

Har också råkat ut för en trasig sprint och därmed icke-fungerande roder på en Yoo-a-Kim. Där finns det gott om plats för att veva med paddlarna oberoende av varandra men den var klart bökig att hantera i vinden och sjön. Även då var vi två paddlare med begränsad förmåga vad gäller styrtag.
 
Petmeu - Du har rätt. Det är viss skillnad på att sitta i en tajtare K2:a där man måste paddla i takt. Sådan är den vi renoverar. Den är ganska kort - 5m. Med viss synkning mellan varann klarar man bra att styra utan roder. Lite bök blir det vid manövrering vid brygga och så men det klarar man utan roder. Vi använder inte heller avancerade styrtag.

Men en Yoo-a-Kim eller motsvarande från Svima är ju jättestora fartyg i jämförelse. Jag skulle absolut INTE vilja paddla en sådan utan roder. Vare sig utan packning (stort vindfång) eller med packning (astungt, rymmer och klarar hur många kg som helst).
 
Håller

med om att en K2 utan roder inte är alldeles enkel att styra.

Kanadensare går mycket bättre och det tror jag beror på att framför allt akterpaddlaren sitter längre ut och därmed får större hävstång vid styrtag.

Men har man lätt besättning och lite last går det bättre att styra utan roder.

För att kontra behövs fart genom vattnet. Att vända en stillastående tung kanot kan vara svårare.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Flamingon Kajak på Ålandsfärjan utan bil? Paddling allmänt 16
khmd Höga stöd och roll utan lårstöd? Paddling allmänt 7
Kal-P-Dal En hjälte utan namn Paddling allmänt 20
farsi Paddling utan lyft Värmland Paddling allmänt 6
P-E Njord utan finesser... Paddling allmänt 37
softpocahontas paddla utan lyft i närheten av Örebro Paddling allmänt 11
igs Paddling utan lyft. Paddling allmänt 23
jazzmatsa hur deformerad kan en prijonkajak vara utan att tappa minnet Paddling allmänt 6
Teknikern Helt utan färdplan. Paddling allmänt 6
hassex Årets första roll utan våtdräkt Paddling allmänt 7
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
torger Paddla utan att böja handleden på fasta sidan, är det möjligt? Paddling allmänt 23
Vandrare Utan kunskap i forsen... Paddling allmänt 4
nsvensson Flytelement till havskajak utan skott Paddling allmänt 11
wilhelm-tell Kajak utan serienummer? Paddling allmänt 5
gullegubben Klarälven utan lyft? Paddling allmänt 2
Köhlerstrand På- och avlastning av kajak från takräcke utan hjälp Paddling allmänt 2
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Bergggren Trasigt roder Lettmann Streamliner Paddling allmänt 0
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
plankton Epic Track Master Plus Roder Paddling allmänt 12
hassex Filmtajm roder Paddling allmänt 3
mikstr Kari-Tek SRS Skädd-roder Paddling allmänt 1
eyck Nordkapp RM: Fotstöd, roder m.m. Paddling allmänt 2
tm10sec roder. Paddling allmänt 1
torger Behov av reservdel - tips på stum lina för roder Paddling allmänt 19
cwmint Havererat Smart Track roder Paddling allmänt 36
markar Aquarius Seebullet - roder problem Paddling allmänt 2
Stuvarn Varför vägra roder??? Paddling allmänt 79
avslut111101 Skädda eller roder? Paddling allmänt 15
knatte Smart track roder justeringar? Paddling allmänt 7
jaketoad Aktivt roder från kajaksport Paddling allmänt 25
cwmint Seal Line/smart track roder, vad gäller? Paddling allmänt 2
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
L-O Roder till kajak Paddling allmänt 1
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
Mezzner Eftermontage av roder på kajak är enkelt! Paddling allmänt 25
Test005 "Fish tail" roder Paddling allmänt 10
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.