Paddla utan att böja handleden på fasta sidan, är det möjligt?

Efter en lång klagande inledning kommer en teknikfråga - vänta bara;

Jag har haft problem med höger tumme-pekfinger-grepp en tid, svaghet i handen och emellanåt lite pirrande i tillhörande muskel i underarmen.

Eftersom jag är en idiot drog jag ut och paddlade en sväng ikväll. Symptomen hade börjat gå tillbaka, men inte 100% bra. Och nu efteråt är jag tillbaka på ruta ett, kan inte klämma ihop en klädnypa. Ingen smärta nånstans, bara svaghet.

Imorgon ska jag ringa runt till varenda sjukgymnast i hela Sverige och se om nåååån inte är på semester. Till dess har jag surfat lite på nätet och kommit fram till en teori att jag har fått något som liknar karpantunnelsyndrom, alltså nån inflammation och nån nerv inblandad, och att skadan kan ha uppkommit pga högt tryck på handleden när den är vinklad.

Så till relaterad teknikfråga/frågor:

Jag har lagt märke till att jag vrider upp högerhanden (den hand jag håller fast) ganska mycket när jag skjuter fram paddeln, alltså att dragsidan är på vänster sida. Det blir ju då en vinkel i handleden, och ett visst tryck, särskilt när jag ligger och kör fort i motionspaddlingen. Anledningen till att handleden vrids är att få ner paddelbladet på vänster sida i rätt vinkel. Jag kör med 60 grader vinkel mellan bladen, vilket jag tycker verkar vara standard.

Jag läser ju överallt att man ska paddla med raka handleder, men jag begriper inte hur man ådstakommer det utan att byta grepp även med högerhanden?

Och kanske man ska undvika trycka med påskjutshanden (iofs tror jag inte att jag trycker så mycket nu heller)?

Idag körde jag med 45 grader vinkel mellan bladen för att minska vridningen i handleden, men jag vet ju vissa som kör med 75 grader... hur fanken gör de med greppet?
 
Vridningen av paddeln för att ha rätt vinkel när du sätter i paddeln gör du väl innan du belastar paddeln? Jag tänker själv inte på hur jag gör, det går automatiskt, och med vinge hittar paddeln rätt själv. Jag har liten vinkel på min vinge, kan det vara 45 grader?

Sätt ner paddeln i vattnet efter vridningen, och belasta inte påskjutshanden förrän hela paddlen är i vattnet. Påskjutshanden kan då vara med rakhandled och öppet grepp för att inte vrida med handleden framåt. Du behöver inte skjuta på så stenhårt, viktigast är att du håller emot när du drar med bål och draghanden. För att få bra vertikal paddelisättning, höjer du påskjutshanden i öronhöjd.

Paddelstilar är naturligtvis individuella. En del börjar påskjutet nära huvudet, medans Markus Oskarsson (rätt duktig paddlare!) tydligen börjar påskjutet väldigt långt fram. Pröva ovanstående, med öppen hand i påskjutet har inte jag några problem med handleden.
 
Att minska ner vinkeln är og en bra ide. Kanske skippa den helt och testa grönlandspaddel? Har hört andra som har problem med händer/handleder som gåt över till den.
En annan viktig sak är nog att hitta en lugn harmonisk teknik utan accelerationer. Kanske paddla lite långsammare och mindre kraftfullt än du brukar.
Synd om du skulle bli tvungen att sluta med en så rolig aktivitet.
 
Hade ditt problem för några år sen! Vill minnas att jag vilade en vecka med Voltaren å som här sagts minskade min vinkel från 73gr till 45gr!
Vet andra som kör vinge nästan ovinklat(10-15gr) som tex duktige Ove Emanuelsson!

/Janne
 
Låter som du placerar största delen av skafttrycket just mellan tumme och pekfinger. Försök fördela skaftets tryck över "hela" handflatan. Ifall undersidan av underarmen forfarande stumnar bör du minska vinkeln.
 
Tack för tipsen, jag ska experimentera lite.

Jag har paddlat ett antal år och aldrig haft det här problemet. Första året med vinge iofs, men jag hade en vingpaddelliknande teknik innan dess ändå. Största skillnaden i år är att jag kört mycket hårdare än jag brukar.

Ett trick jag tänker prova för att se om jag kan paddla under rehab-tiden (antagligen idiotiskt, men va fan, jag är desperat... hehe) är att försöka få tag på en handledsskena som man har bland annat för karpantunnelsyndrom, och sen byta till vänstervriden paddel, eftersom tendensen till vridning lätt uppstår i den fasta handen för mig. Och så experimentera med lägre vinklar mellan paddelbladen.
 
Andra tankar gällande "tryckhanden":
Öva att paddla med öppen handflata, alternativt med tummen liggandes över skaftet (inte runt skaftet som man annars kör).

För övrigt är jag tacksam för tråden: har nu ont i höger underarm, kanske dags att prova med att justera ner skevningen en smula...
 
Prova att köra med helt ovinklad paddel samt håll löst i paddeln gärna med tummen på ovansidan som nämnts ovan .Paddeln hittar sin väg i vattnet ganska bra ändå.Pratade i förra veckan med en ensampaddlare som bodde i sin kajak hela sommarhalvåret och paddlade ca 15 timmar om dan och hade paddlat från Oslo till Marstrand.Han körde endast med ovinklad paddel och såg ingen anledning att hålla på att vrida handleden hela tiden för att vinna hundradelar.
 
Vinkling och vridning hänger ihop på flera sätt. Vinklingen kom till främst för att minska luftmotståndet i motvind med de stora blad som användes kring förra sekelskiftet. Samtidigt utvecklades en paddelteknik som gjorde det möjligt att hantera den vinklade paddeln: bland annat en "lös" och en fast "hand", hög paddelföring och uttalad vridning av axelpartiet.
Sedan dess har vinkeln minskat i takt med ökande skaderisk med alltmer effektivt greppande paddelkonstruktioner, först till ca 75 grader, och nu till 45 eller mindre – i en del fall till noll.

Egentligen är allt utom 90 och noll högst tveksamt, eftersom bara stor vinkel ger någon effektiv minskning av vindmotståndet och bara mycket små vinklar befriar handleden från förkonstlad motorik. Således är 45 grader och däromkring nog mest en eftergift åt inlärd vinkelmotorik utan några egentliga fördelar - men däremot nackdelar i form av propellerverkan som tvingar fram hårdare grepp om skaftet (och crankshaftskaft för att minimera nackdelarna).

Vinkel och paddelteknik måste hänga ihop så att handleden kan vara rak under både drag och tryck – om sedan vinkeln anpassas till paddeltekniken eller paddeltekniken till vinkeln spelar inte så stor roll (bortsett från att det ur många synvinklar är rimligare att utrustningen anpassas efter användarna).

Men efter din beskrivning är jag tveksam till om vridningen är problemet – min erfarenhet är att det ger andra typer av syndrom. Jag tror mer på överbelastning i handleden i dragfasen – kanske som en följd av onödigt stora blad i kombination med bra teknik (som får paddeln att fästa snabbt och effektivt), eventuellt även med stumt skaft som ger ett ryck när paddeln fäster (jag tror att många som paddlar med stora blad klarar sig genom sämre teknik – de utnyttjar inte paddeln grepp tillräckligt bra för att få problem).

Testa ett mjukare skaft och mindre blad (när symptomen försvunnit med vila). Att minska trycket och öka frekvensen ger inte sämre fart (ofta tvärtom) men minskar belastningen på leder, sen- och muskelfästen.

Som har nämnts i tidigare kommentarers är hårt grepp om skaftet (till exempel för att en olämpligt vinklad paddel är bångstyrig i vind) inte nyttigt i längden. Försök att inte trycka med tumgreppet utan med valken vid fingerroten och dra med öppen hand (paddelskaftet i andra fingerleden – bilden här gäller främst grönlandspaddel men just greppet är tillämpligt även med andra typer av paddlar: http://www.thomassondesign.com/entry.aspx?id=53#grip).

Med en välutformad paddel med liten eller ingen vinkling kan man ofta paddla med två "lösa" händer.

Björn
 
Har inte haft problem med handleder på länge, men hade det en gång i tiden och minns att det var lite av en ond cirkel.
Jag tror jag hade nåt problem, som troligen kom från skrivbordsarbetet, som störde lite i paddlingen, och när jag blev trött så paddlade jag mer på vilja och stilen blev klumpig om inte brutal. Jag fixade liksom inte isättet, utan slarvade och högg i bladet (vinge) som greppade så att det slet till i armen. Som sagt, detta blev sämre med trötthet och ett sätt att minska denna påfrestning var förstås att paddla kortare (och långsammare).

Beträffande rehab så är jag ingen expert, men allmänt har jag dåliga erfarenheter av att vila, och blandade erfarenheter av att strunta i varningstecken. Det har hänt att man bara kört över problemen, och smärtorna har försvunnit snabbt. Men det har också hänt att det blivit värre...

Tror att fortsatt försiktig träning är bästa sättet om man nu kan säga nåt generellt. Det får förstås inte göra för ont, och en eller två dagars vila är aldrig fel. Men att gå och vänta veckovis brukar göra att muskler och annat försvagas i samma takt som skadan läker.
 
Ifall höger handled vinklas för mycket under påskjutsfasen kan underarmens undersidan stumna och ignoreras problemet kommer man dras med värk i muskeln en längre tid. Problemet märks ibland först när man vevar på ordentligt och musklerna får jobba extra hårt.

Genom att öppna påskjutshanden ökas blodgenomströmningen i musklerna och de kan jobba hårdare än ifall muskeln är mer eller mindre låst. Har man väl råkat ut för problemet med stumnande underarm, brukar man kunna identifiera rätt bladvinkel på land genom att torrpaddla och känna höger handleds vinkel vid påskjutet.

Jag tror att ditt problem är att du stressar paddlingen vilket gör att du slarvar med tekniken. Gå ner i fart och försök hitta rätt teknik och därefter höjer du frekvensen tills du märker att börjar slarva.
 
Återigen tack för tipsen.

Detta med att hålla paddeln löst och tummen ovanför praktiserar jag redan, men trycket i handen blir ju rätt högt ändå även om skaftet ligger löst i greppet. Kraftigt drag i fingerkroken i dragfasen, och tryck i handen i påskjutsfasen. Jag kan dock tänka mig att jag har som någon gissade obalans så att trycket inte fördelas i hela handen, ska tänka på det.

Diskussionen om paddelbladens vinkel är också intressant, ska experimentera.

Min teknik är sådär halvbra, gör hyfsat rätt saker men lite rappligt och okoordinerat, särskilt i högre farter. Så det är nog ett bra råd att hålla nere farten tills tekniken blir bättre.

Då det gäller mindre paddel, fundera på att beställa en nu, mottages tips tacksamt. Jag har en Epic Mid Wing med det mjukare skaftet nu. Funderar på en Epic Small Mid Wing, men att gå från 750 cm2 till 735 cm2 med samma bladutformning som det handlar om i det fallet kanske är för liten skillnad?

Bracsa FW har jag funderat på litegranna, men deras paddeldelning suger ju fett. Metall & skruvmejsel = rost & krångel. Epics med plastmutter gillar jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
softpocahontas paddla utan lyft i närheten av Örebro Paddling allmänt 11
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.