Är det fler än jag som paddlar utan kapell?

Jag blev lite nyfiken om det är fler än mig som inte använder kapell?

Jag började paddla i somras i en finsk skärgårdskajak som inte hade nåt kapell och nu när jag gått över till havskajak kom funderingen "kapell eller inte"? Det blev "inte", det känns inte ett dugg otryggt faktiskt och skulle jag slå runt kan jag iallafall inte rolla. Eftersom jag dyker är ju valet av klädsel enkelt: torrdräkt.

Säkerligen kommer jag att använda kapellet nån gång, och då ska det väl blåsa full orkan innan jag ens tänker på att jag har det i tryggt förvar med mig i kajaken.
 
Brukade tidigare aldrig använda kapell! Hade det alltid bredvid mig, men oftast vid nån överfart fick jag in nån våg(5-10l vatten) innan jag fick på kapellet! Så idag använder jag ett racing/multisport kapell i neopren med hel dragkedja! Kapellet sitter alltid på men jag kan öppna stänga allt efter behov!

/Janne
 
Sen vid vinterpaddling behöver du kapell för att det ska bli varmt å skönt i kajaken!
Har faktiskt inte mer kläder på mig vid vinterpaddling än när jag springer! Mer än poggisar/neoprenhandskar å neoprenskor! Fryser aldrig då när jag paddlar, men ha gärna förstärkningsplagg med dig om du går iland!

/Janne
 
Då ska det bli kul att se om jag behöver det i vinter. Jag kör ju som sagt, i torris och är på väg att köpa en andas-modell så jag kan ha underställ också. Eftersom jag är ensampaddlare (har inga kompisar som är sportintresserade) och singeldykare så sätter jag säkerheten i främsta rummet. Därför kör jag med torris och skulle jag dratta i så är det ju bara att börja bryta is med armbågarna i vinter, sk. isbrytarsimning. Det ger också rejäl kondis ska jag be att få meddela.


För att återgå till kapellet så har jag hittills inte fått in nån sjö trots att jag lekte i vågorna sist jag var ute på havet. Kajaken är stabil som Pansarkryssaren Potemkin och ska få segel också å det snaraste.




Teknikern - fullständigt vild och galen
 
om du behöver kapell eller inte är ju helt en fråga om hur och var du paddlar.

När jag sticker ut på Mälaren från klubben (Gröndal) så paddlar jag ofta utan kapell när syftet är att träna.

När man däremot paddlar tur på havet, även i små vågor, då åker kapellet på. Ett enda svall, en enda större våg kan ju fylla brunnen nästan helt...

Och att paddla utan kapell om du får för dig att "buspaddla" i vågor, vid klippor etc. Ja - om inte förr så lär du nu snart märka vad kapellet är bra till...

/Rickard
 
På plattvatten en fin dag kan man väl skippa kapellet. Det dropp som kommer från paddeln kan man ju leva med och så slipper man ett instängt klimat om benen.

Om man istället vill ge sig ut i vågor är kapellet ett måste. Var ute i 15-17 m/s i somras. Våghöjd mellan 50 och 100 cm. Ett par vågor slog över däck och kapell så att lite hittade in över kapellkanten i brösthöjd. En sådan våg utan kapell betyder bad. I vågit vatten är det inte läge att sitta och länspumpa med handjagare i 5 minuter för att tömma sittbrunnen.

AV
 
Frågan

är hur mycket vatten som sjöar in om du hamnar i en brytande våg. Med en torrdräkt kan jag tänka mig att en liten sittbrunnsöppning till stor del fylls igen av midja lår och torrdräkt.

En viktig faktor är också hur många liter som din sittbrunn är på i förhållane till resten av kajakens volym.

Har det sjöat in 10 liter med första vågen kommer nästföljande våg ha lättare att fylla på mera eftersom stabilteten minskar och vattenlinjen höjs. Situationen blir snabbt ohållbar.

Räkna med att det är helt omöjligt att paddla i en kajak där sittbrunnen fyllts med vatten.

Konceptet utan kapell kan man använda i en sit on top men jag skulle inte ge mig iväg på paddling en bit från land i en vanlig kajak om jag inte hade kapell åtminstone tillgängligt.

Liknande problem som ovan kan man råka ut för med ett kapell som lossnar eller går sönder. En fördel med en liten sittbrunn är att risken för kapellhaveri minskar.

Reservkapell är en bra utrustningsdetalj.

Thure
 
Beror på vågförhållandet och temperaturen. Jag paddlar helst utan, helt enkelt därför att det blir för varmt. Är det sjögång, slår vågorna lått över kanten i mina kajaker, och det är mindre skönt, förutom säkerhetsaspekten. Alltså, plattvatten, kapell av. Sjögång, kapell på.

Vid vintertemperatur blir det kapell på för att hålla värmen, eftersom jag inte använder våt- eller torrdräkt.
 
Jag har av så gott som tvingande skäl paddlat med vattenfylld kajak (så full den blir efter reentryroll). Det går. Det gick tillochmed hyfsat i det skitväder vi var ute i (i min tunna kajak med liten sittbrunn och listig bakre vägg).

Så fortsätt gärna enligt dina egna tankar, men lyssna kanske även till de goda råd som kommer här ovan. Ungefär så här: innan du tar dig ut i tokväder o kallt vatten - prova hur du upplever din vattenfyllda kajak i sjögång.
 
Sommartid och inomskärs tar jag inte på kapellet om jag inte ska paddla där jag vet att det kommer mycket svallvågor.

På vår och höst sitter kapellet alltid runt midjan men bara runt sargkanten när det kan bli skvalpigt. Gillar ventilationen men inte vatten i sittbrunnen.

Rådet att prova paddla med mycket vatten i brunnen tycker jag är mycket bra. Klubben har Säkerhetsdag i badhuset på vårarna och därifrån vet jag att våg nr 1 bara fyller lite vatten i kanoten men bereder väg för både 3, 4 och 5 osv...
 
Jag ska prova att vattenfylla kajaken på "öppet vilt" vatten nästa gång det är busväder för jag vet en kobbe med en fyr på som jag kan simma in till i värsta fall. Jag lär ju iallafall få ta mig in till den för att tömma kajaken när jag lekt klart. Skulle jag driva från den kobben så finns det en drös kobbar alldeles i närheten som det är lätt att ta sig in till.

Givetvis har jag torrdräkt, allt annat den här årstiden är otänkbart för mig om jag ska ut och paddla, jag är ju som sagt alltid ensam. Jag vet precis hur tjockt underställ som behövs efter många år som dykare och med rätt tjocklek är det troligen inget som helst problem att övernatta skvalpandes bland isflaken.


Jag kanske ska säga att det är en Necky Looksha 5 jag paddlar i.
 
Så fortsätt gärna enligt dina egna tankar, men lyssna kanske även till de goda råd som kommer här ovan. Ungefär så här: innan du tar dig ut i tokväder o kallt vatten - prova hur du upplever din vattenfyllda kajak i sjögång.
Klart jag lyssnar på er, jag är ju som sagt nybörjare.



Förresten tokväder, finns det nåt sånt???


*nej, ni behöver inte svara på det*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
martallen Är däckslinor nödvändiga? Paddling allmänt 167
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
peter1959 Är aluminiumkanadensare mer... Paddling allmänt 10
kajaken_yahoo.com Livet är livsfarligt Paddling allmänt 4
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.