Rostfri wire till roder??

Har letat, letat, letat och letat efter rostfri wire med diameter max 1 mm till kajakrodret. Har redan försökt hos tillverkaren, Båths, Hjertmans, Järnia, Sjögrens, Kanotcentrum, Viking Yachting och ett gäng andra ställen. Just nu använder jag mig av gäddtafs men det håller inte sådär toppenbra direkt..
Någon som vet var det finns att få tag på wire????
 
Jag köper mian virar på biltema de har bra rostfria och följsamma virar dock med diameter 1.2 mm Jag byter alltid ut organalvirarna mot dessa
 
Lina istället?

Sandie; sa:
Har letat, letat, letat och letat efter rostfri wire med diameter max 1 mm till kajakrodret. Har redan försökt hos tillverkaren, Båths, Hjertmans, Järnia, Sjögrens, Kanotcentrum, Viking Yachting och ett gäng andra ställen. Just nu använder jag mig av gäddtafs men det håller inte sådär toppenbra direkt..
Någon som vet var det finns att få tag på wire????

Går det inte att använda samma typ av linor som används som trimtampar på segelbåtar. Finns i ganska små dimensioner och har samma töj och brottegenskaper som wire. Köp i så fall linor med kärna av Dyneema eller Spectra. Finns också lite billigare varianter med inblandning av tex Dyneema i kärnan. Linor går att knyta och har inga vassa ändar. Finns i båttillbehörsaffärer.
/Hans
 
Vad är det för kajak?

1 mm låter mycket tunt för en wire är det inte heldragen tråd du menar?

På min gamla VKV Lisa med underliggande roder så används heldragen rostfri tråd närmast pianotrådsliknande i den dimensionen. Finns på vanliga järnaffärer och naturligtvis från VKV.

http://www.vitudden.com

Thure
 
Wire/lina

Wire finns i olika tjocklekar, men som Du märkt, svåra att få tag i. Begär att dom tar hem åt Dig.

Men Du, är det inte lite svårt att låsa en Wire? Wire-lås o krampor, Fy tusan.
Varför inte tänka om och välja en lina i stället. Dom håller lika (nästan) bra. Lätta att slå knut på. Byt vart annat eller tredje år. Grovleken verkar klen. Är det inte bara öppningshålet som är så klent? Kolla med tillverkaren eller chansa. Stick in ett borr på 2mm eller 3mm. Går wiren i ett hölje? Hur grovt är det? Troligen ca 5mm och då är upp till 2,5mm lina ok.

Jag satte i grövre lina i min kajak på bekostnad av lite gelcoat just i öppningen. Går det helt snett, går det alltid att rätta till.

Lycka till.

Ha de.

Lennart
 
kolla med en fallskärmsshop

De har nämligen lina som metervara. Linorna till en modern skärm är både starka, hyfsat UV-beständiga, och har i princip 0 i töjning (töjning påverkar flygegenskaper på skärmen). Linor till skärmar görs i både kevlar, spectra och andra material i dag. Dessutom i tunna smidiga dimensioner.
 
Re: kolla med en fallskärmsshop

rija; sa:
De har nämligen lina som metervara. Linorna till en modern skärm är både starka, hyfsat UV-beständiga, och har i princip 0 i töjning (töjning påverkar flygegenskaper på skärmen). Linor till skärmar görs i både kevlar, spectra och andra material i dag. Dessutom i tunna smidiga dimensioner.

Jag har några uttjänta fallskärmar hemma som jag tar delar av när jag syr.

Linorna på mina fallskärmar har rektangulärt tvärsnitt och är ”ihåliga” och har ett yttermått avsevärt större än de önskade 1 mm och även avsevärt större än de ”Dynema” och ”Spectra” linor som finns i båtaffärerna. Jag upplever inte dessa linor som stumma för dragkrafter, men dom är gamla så det kan vara annorlunda nu. För tryckkrafter expanderar linorna radiellt (utåt) vilket gör det omöjligt att trycka dessa genom trånga rör.

Jag har på min kajak roderlinor av ”Dynema” med en diameter på gränsen till greppassning i rören för roderlinorna, så jag kunde inte trycka igenom dessa linor genom rören. Jag fick skaffa en tunnare lina som jag tryckte igenom rören, sedan sydde jag i hop den tunna linan med ”Dynemalinan” och drog linorna igenom rören.

Så mitt förslag är använd någon lina av den typ Hans Utterberg föreslår. Men Sandra, är dina rör och hål verkligen bara 1 mm i diameter ?

Per Brune
 
Vajer är det klart bästa valet för rodersystem med spännda vajrar. Friktionsmotståndet och slitage blir minimalt. Nackdelen är att de kan bli bockade ifall man tillåter slack. Vajrarna håller en kanots livslängd och mer därtill. Det finns t.ex. VKV- och Struer-kanoter som är över 50 år och har fortfarande orginalvajrar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
Jones Skumbitar till kajak Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.