Rostfri wire till roder??

Har letat, letat, letat och letat efter rostfri wire med diameter max 1 mm till kajakrodret. Har redan försökt hos tillverkaren, Båths, Hjertmans, Järnia, Sjögrens, Kanotcentrum, Viking Yachting och ett gäng andra ställen. Just nu använder jag mig av gäddtafs men det håller inte sådär toppenbra direkt..
Någon som vet var det finns att få tag på wire????

Jag köper mian virar på biltema de har bra rostfria och följsamma virar dock med diameter 1.2 mm Jag byter alltid ut organalvirarna mot dessa

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lina istället?

Sandie; sa:
Har letat, letat, letat och letat efter rostfri wire med diameter max 1 mm till kajakrodret. Har redan försökt hos tillverkaren, Båths, Hjertmans, Järnia, Sjögrens, Kanotcentrum, Viking Yachting och ett gäng andra ställen. Just nu använder jag mig av gäddtafs men det håller inte sådär toppenbra direkt..
Någon som vet var det finns att få tag på wire????

Går det inte att använda samma typ av linor som används som trimtampar på segelbåtar. Finns i ganska små dimensioner och har samma töj och brottegenskaper som wire. Köp i så fall linor med kärna av Dyneema eller Spectra. Finns också lite billigare varianter med inblandning av tex Dyneema i kärnan. Linor går att knyta och har inga vassa ändar. Finns i båttillbehörsaffärer.
/Hans

Vad är det för kajak?

1 mm låter mycket tunt för en wire är det inte heldragen tråd du menar?

På min gamla VKV Lisa med underliggande roder så används heldragen rostfri tråd närmast pianotrådsliknande i den dimensionen. Finns på vanliga järnaffärer och naturligtvis från VKV.

http://www.vitudden.com

Thure

Wire/lina

Wire finns i olika tjocklekar, men som Du märkt, svåra att få tag i. Begär att dom tar hem åt Dig.

Men Du, är det inte lite svårt att låsa en Wire? Wire-lås o krampor, Fy tusan.
Varför inte tänka om och välja en lina i stället. Dom håller lika (nästan) bra. Lätta att slå knut på. Byt vart annat eller tredje år. Grovleken verkar klen. Är det inte bara öppningshålet som är så klent? Kolla med tillverkaren eller chansa. Stick in ett borr på 2mm eller 3mm. Går wiren i ett hölje? Hur grovt är det? Troligen ca 5mm och då är upp till 2,5mm lina ok.

Jag satte i grövre lina i min kajak på bekostnad av lite gelcoat just i öppningen. Går det helt snett, går det alltid att rätta till.

Lycka till.

Ha de.

Lennart

kolla med en fallskärmsshop

De har nämligen lina som metervara. Linorna till en modern skärm är både starka, hyfsat UV-beständiga, och har i princip 0 i töjning (töjning påverkar flygegenskaper på skärmen). Linor till skärmar görs i både kevlar, spectra och andra material i dag. Dessutom i tunna smidiga dimensioner.

Re: kolla med en fallskärmsshop

rija; sa:
De har nämligen lina som metervara. Linorna till en modern skärm är både starka, hyfsat UV-beständiga, och har i princip 0 i töjning (töjning påverkar flygegenskaper på skärmen). Linor till skärmar görs i både kevlar, spectra och andra material i dag. Dessutom i tunna smidiga dimensioner.

Jag har några uttjänta fallskärmar hemma som jag tar delar av när jag syr.

Linorna på mina fallskärmar har rektangulärt tvärsnitt och är ”ihåliga” och har ett yttermått avsevärt större än de önskade 1 mm och även avsevärt större än de ”Dynema” och ”Spectra” linor som finns i båtaffärerna. Jag upplever inte dessa linor som stumma för dragkrafter, men dom är gamla så det kan vara annorlunda nu. För tryckkrafter expanderar linorna radiellt (utåt) vilket gör det omöjligt att trycka dessa genom trånga rör.

Jag har på min kajak roderlinor av ”Dynema” med en diameter på gränsen till greppassning i rören för roderlinorna, så jag kunde inte trycka igenom dessa linor genom rören. Jag fick skaffa en tunnare lina som jag tryckte igenom rören, sedan sydde jag i hop den tunna linan med ”Dynemalinan” och drog linorna igenom rören.

Så mitt förslag är använd någon lina av den typ Hans Utterberg föreslår. Men Sandra, är dina rör och hål verkligen bara 1 mm i diameter ?

Per Brune

Vajer är det klart bästa valet för rodersystem med spännda vajrar. Friktionsmotståndet och slitage blir minimalt. Nackdelen är att de kan bli bockade ifall man tillåter slack. Vajrarna håller en kanots livslängd och mer därtill. Det finns t.ex. VKV- och Struer-kanoter som är över 50 år och har fortfarande orginalvajrar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips