Roder diskussion!

Tjena
Tänkte starta en liten diskussion om hur det perfekta rodret bör vara.
Håller nämligen på med ett arbete i skolan som tangerar detta ämne.
Så hjälp till med en livlig diskussion kring havskajakroder.
/Urban
 
Inte svårt

Det var en lätt fråga. Det perfekta rodret uppfyller följande kriterier.

1. Det styr kajaken dit man vill, när man vill det

2. Det håller kajaken på rak kurs när man vill det

3. Det går aldrig sönder

4. Det väger inget

5. Det ger inget oönskat vattenmotstånd

6. Det tar ingen sidvind

7. Det är lätt att styra med fötterna

8. Det är lätt att justera för olika paddlare

9. Det ger bra stöd, utan att vara känsligt för ofrivilliga rörelser med fötterna

10. Det kostar inget och sitter redan monterat på min kajak

11. Det är så fiffigt och vackert att det genom sin blotta exixtens övertygar alla jobbiga skäddaförespråkare om rodrets överlägsenhet ;)

För att komma nära kravlistan ovan tror jag rodret skall vara

a) Underliggande (mindre vattenmotstånd och bättre styreffekt genom att inte dra ner bubblor och dessutom inte känsligt för sidvind)

b) Släpande med möjlighet att fällas upp automatiskt (för att inte gå sönder om man kör över en sten. Det får dock inte vara känsligt för grundstötning om man skulle backa kajaken, till exempel när man retirerar ur en alltför grund vik. Det måste alltså fällas upp i skrovet helst. Självklart då utan risk för att sand och annat smyger sig upp och kilar fast det i uppfällt läge.)

c) Försett med stumma linor som sitter fästade i pedaler (bra kontakt mellan fötter och roder och möjlighet att få fotstöd utan att ofrivilligt vicka rodret. Dessutom lätt att justera för olika paddlare och inget ivägen om man vill packa framför fötterna i sittbrunnen.)

d) Automatiskt återgående till ett läge där kajaken går rakt fram (om man släpper rodret med fötterna skall rodret automatiskt hamna i läge där det styr kajaken rakt fram. Borde går att lösa med gummicord på något bra sätt)

e) Konstruerat i aluminium med rostfria detaljer (låg vikt och ändå starkt nog att inte gå sönder)

Punkt 11 uppfylls om de ovanstående punkterna realiseras. Punkt 10 är väl den kluriga, men jag skall inte ställa mig ivägen om någon vill montera det perfekta rodret på min kajak. Bara ring.

Kalle
 
Bar synpunkter

Bra synpunkter som jag ska ta med mig.
Inga fler som har synpunkter?

Håller med om att det borde övertyga alla skäddapaddlare.
När ska de vakna upp och inse att man inte kan hindra utvecklingen hur gärna man än vill.
Man kan dra parallellen till vad som hände med telispjäxorna för ett litet tag sedan.
Först fanns bara läder pjäxor. När plasten kom blev det ramaskri om att det var fusk. Man lärde sig inte att åka telis på ett lorrekt vis etc. Men idag är det ett annat ljud i skällan.
Nu inser folk att plast pjäxan har fört telisåkandet till en annan nivå, med en bättre tyngre teknik som spöar skiten ur alla läderåkare.

Oj ett sidspår blev det visst.
Fler kajaksynpunkter Tack
/Urban
 
Jag är inte övertygad...

Jag skulle inte bli övertygad av de angivna punkterna. En anledning är att jag anser att jag blir en bättre paddlare tekniskt sett om jag är tvungen att använda paddeln för så mycket som möjligt. ;)

/Nöjd skäddaförespråkare som dock inte vill ha någon roder-skäddadebatt...
 
Haskell
Upplys mig om hur du menar!
Jag är lite trög och skulle vilja att du utvecklar lite mer.
Använder du paddlen mindre med rodret?
 
?

Om man vill använda paddeln så mycket som möjligt, vad paddlar man då?
Forslåda med enkelpaddel på långtur?
Jag tycker det är smidigt att använda paddeln till så lite som möjligt annat än att driva kajaken framåt men vi är väl alla olika.
 
Utveckling

Med risk för att krascha Netscape - händer 40-50% av gångerna jag skriver ett inlägg - så skall jag utveckla litet grand.

Är det inte uppenbart att jag skulle använda paddeln mindre med ett roder?
Med ett roder så skulle jag mer eller mindre medvetet använda rodret för allehanda kursförändringar som jag idag använder paddeln till. Om jag inte skulle göra det så behöver jag ju inget roder... :)

(Utöver detta så finns ett flertal anledningar till att jag inte vill ha roder men jag vill inte ha någon infekterad debatt om detta eftersom de aldrig leder någonstans.)
 

Guest

Gäst
Roder -skädda

Fredrik
Jag förstår dig precis och tänker ej argumentera, jag kan rada upp en massa argument mot r...r.
Fast vissa försvara sitt "tingeltangel" till döddagar.

Jag har arbetat som instruktör och uthyrare. Dom som hyrde kajaker utan roder/med fena paddlade precis dit dom ville. Dom som fick roder åkte fram som Stenmark på fjärden, bland därför att dom trodde att rodret var ett "undermedel" som hjälpte dom med allt.


Idealroder
Sitter UNDER kanoten ca ca 70 cm från akter
höjd ca 10-15 cm
längd ca 5-7 cm
tjocklek ca 5 mm
De moderna tävligskajakerna har ungefär detta.
 
Rodrets placering

Det perfekta rodret på en kajak som används till långfärd bör enligt min mening vara stryktåligt.
Visst, det var ju självklart men fundera över följande;

Hej, hopp! I dag ska vi bygga en extra stryktålig kajak, därför gör vi den i okrossbar plast.
Det är lämpligt om man misshandlar grejorna, expeditioner och uthyrning tex.
Få se nu, vilket roder väjer vi?
Underliggande!

Det är faktiskt en sann historia, Hasle heter den.


Dom flesta långfärdskajaker har ett roder som hänger ner i vattnet bakom kajaken, möjligen kan man placera det längre fram och få en bättre effektivitet men priset blir ett förmodligen mer känsligt eller komplicerat roder.

Förvisso finns det underliggande roder som fälls upp i kajaken likt en skädda vid grundkänning men då är vi där igen med ett roder som inte går att få ut för att roder (skäddda) boxen är full med sand.

Med ett roder som fälls upp och stannar rakt bakåt tex VKV Lisa plöjer man en fåra i botten vid sjösättning och man kan bryta det illa om man drar sig ut och sjösätter från en iskant.

Ett roder som är vanligt är det som fälls upp och stannar i luften som en vimpel, fungerar nog men är i mitt tycke ohyggligt fult och det pekar alltid snett.

Rodret som jag beställde till min nuvarande kajak, en VKV Måsen, är vad VKV kallar för isroder. Det fälls upp helt och läggs ner på däck i en klyka som håller det på plats, både om man vill paddla utan och framför allt vid transport med hjälp av en gummicord.
Det fälls som dom flesta roder upp om (när) man går på något i vattnet och det är mycket stabilare än det mesta krimskrams man ser på kajaker i dag.
Jag har paddlat på sten baklänges utan att skada rodret.

Man släpper inte ner rodret utan man drar ner det med samma repsnöre som man drar upp det med, det fastnar inte som andra roder kan göra i uppfällt läge.

Om jag valde en annan roderkajak i dag skulle jag montera ett VKV isroder på den, det är mitt betyg.

Vill man inte ha roder alls så gör det inte mig något.

mvh
Johan Lorin
 
Den anledning som egentligen styr behovet av roder/skädda kan sökas i kajakens skrovform.
Förenklat kan man slå fast följande:

Är kajaken svår att svänga? - Roder är lösningen.
Har kajaken svårt att hålla kursen? - Skädda är lösningen.

Man bör också tänka på att rundbottnade kajaker utan slag inte låter sig svängas genom att luta dem. Därför blir en diskussion om roder eller skädda mer en diskussion om skrovform.

Stefan
(Som kommer överens med både roder och skädda)
 
Isrodret vs skedda

Jag hade tidigare en VKV måsen med isroder. Visst är det robust och smidigt att fälla upp och ner. Men min erfarenhet är att kajaken med detta roder är ganska trögsvängd. Jag testade en Lisa med det underliggande rodret, som jag tyckte kändes mycket mer effektivt.

Men efter två roderkajaker bestämde jag mig för en skeddakajak. Det är endast vid surf som jag ibland kan sakna ett roder. Men paddlingen blir ju rätt spännande när kajaken skär iväg lite som den vill...

Annars tycker jag att paddlingen blir rakare med skedda. Tidigare var jag ofta ofrivilligt på med tårna vilket ledde till slalomkörning.
 
Re: Inte svårt

Kalle E; sa:
Det var en lätt fråga. Det perfekta rodret uppfyller följande kriterier.

Jag håller med om dina synpunkter men har lite komplettering. Styrpinne är bättre än pedalstyrning då man då inte rör rodret i onödan. Detta förutsätter litet roderblad och underliggande roder. Bra roderverkan fås med balansroder och med en platta längst ned för att motverka turbulens som på segelbåtars vingköl eller ändplattan på jetplans vingar.
Litet vridmotstånd i längsled gör kajaken mer lättstyrd.

Se också mitt inlägg om önskekajaken från 1998 på http://www.paddlingsnyaadress.com/minkajak/onskekajaken1.htm

Kipper in det nedan.

För övrigt tycker jag att roder är en säkerhetsdetalj och en bekvämlighetsdetalj.

Säkerhet kunna styra hjälpligt vid haveri av paddel eller paddlare.
Enklare styra vid surf. (Då behövs underliggande roder.

Bekvämlighet styra när man tittar i kikare fikar plåtar etc under gång.

Thure
-------------

Önskekajaken

Om jag skulle ha tid och råd att konstruera och bygga en enmans idealkajak för långfärder skulle jag börja med att konstruera ett idealiskt roder och bygga upp kajaken runt detta. Detta roder skulle vara helt uppdragbart in i en "centerbordslåda" i kajaken och vid grundstötning fällas in i "centerbordslådan" bakåt vid färd framåt och vice versa. Rodret skulle ha en horisontell vinge nedtill (jmfr vingköl på extrema kappseglingsbåtar och vingspetsarna moderna passagerarplan) för att minska turbulensen nedtill och därmed ge maximal roderverkan trots liten yta. Kajaken skulle vara mycket lättsvängd utan roder pga av litet lateralplan vilket skulle göra att man klarar sig med mindre roder och därmed bromsar rodret mindre. I och med liten roderyta kan man också klara sig med styrpinne i stället för pedaler vilket gör att större kraft från höfterna och ryggen lättare verkar framåtdrivande via fotsulorna och fotpinnen.
Bottenformen skulle sannolikt likna Svalbard som jag upplevt som den mest lättdrivna av alla de 20-tal långfärdskajaker som jag paddlat. Jag skulle bygga kajaken i två varianter, en med liten sittbrunn lägre sits och akterdäck och aktre packlucka och skott för "värstingförhållanden", samt en version med stor sittbrunn med högre sitshöjd för normala långturer i svenska och finska vatten.
Jag är nöjd med de längsgående skott som finns på Lisa med flera VKV-kajaker och skulle gärna ha sådana men om kajaken skulle göras som one-off i början så skulle det antagligen bli en sandwichkonstruktion (http://hem.passagen.se/emilk/kb/FRAMES.htm och http://www.teleport.com/~orops/). Skott framför sittbrunnen skulle jag nog inte ha men sittbrunnssäck vid tuffare förhållanden.

I övrigt skall kajaken vara lättmanövrerad, stark, vacker, lätt och ta mycket last samt inte förändra sina egenskaper alltför mycket vid tung last. Relativt smal framför knäna för att tillåta hög paddelföring. Inbyggd pump och fästen för paddelskaft vid användning av paddelflottör. Jag skulle prioritera säkra sjöegenskaper i akterlig sjö och vakförmåga och vindokänslighet framför fart. Den skulle framför allt passa mig och ge paddelglädje. Skulle den göra att jag paddlade snäppet snabbare än mina bekanta skulle jag inte lida av det.

Thure Björck 98-02-23
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Bergggren Trasigt roder Lettmann Streamliner Paddling allmänt 0
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
plankton Epic Track Master Plus Roder Paddling allmänt 12
hassex Filmtajm roder Paddling allmänt 3
mikstr Kari-Tek SRS Skädd-roder Paddling allmänt 1
eyck Nordkapp RM: Fotstöd, roder m.m. Paddling allmänt 2
tm10sec roder. Paddling allmänt 1
tjabo.andersson K2 utan roder? Paddling allmänt 7
torger Behov av reservdel - tips på stum lina för roder Paddling allmänt 19
cwmint Havererat Smart Track roder Paddling allmänt 36
markar Aquarius Seebullet - roder problem Paddling allmänt 2
Stuvarn Varför vägra roder??? Paddling allmänt 79
avslut111101 Skädda eller roder? Paddling allmänt 15
knatte Smart track roder justeringar? Paddling allmänt 7
jaketoad Aktivt roder från kajaksport Paddling allmänt 25
cwmint Seal Line/smart track roder, vad gäller? Paddling allmänt 2
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
L-O Roder till kajak Paddling allmänt 1
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
Mezzner Eftermontage av roder på kajak är enkelt! Paddling allmänt 25
Test005 "Fish tail" roder Paddling allmänt 10
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
Sandie Rostfri wire till roder?? Paddling allmänt 8
Tipp Skädda, roder eller båda. Paddling allmänt 10
tornebjer Köpa roder(underliggande)?? Paddling allmänt 10
Lorre2 Kajaksports roder Navigator? Paddling allmänt 1
avslut1008 Roder till hemmabygge Paddling allmänt 4
Brune Låsning för uppfällbart roder Paddling allmänt 3
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
calypso Grundregler för roder ? Paddling allmänt 3
pelka skädda ock roder?? Paddling allmänt 0
pelka skädda eller roder? Paddling allmänt 9
avslut1008 Roder osv....... Paddling allmänt 12
bajdarka SKÄDDA ELLER RODER! Paddling allmänt 24
kallekanot Roder och skädda? Paddling allmänt 14
Staffan_TeamToyota Roder till Iceflow!? Paddling allmänt 3
Kalle E Förbättra din roder - så här gör du Paddling allmänt 4
Kalle E Roder/skädda, sittställning, rodersystem och kajaksort Paddling allmänt 5
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.