Roder diskussion!

Sibir Expedition

Jag undrade först var det var ni snackade om. "Vad är det fär roder de yrar om?" tänkte jag innan jag såg inlägget om det så kallade isrodret.

Anledningen till att jag var så fundersam var tydligen att jag är bortskämd. På min älskade Sibir Expedition från Cobolt Kayaks så sitter det nämligen ett sådant roder redan vid leverans. :)

Detta ypperliga roder får min 583 centimeter långa kajak att svänga hyfsat tight och det är inga som helst problem att hålla en stabil kurs. Kan leverera GPS-tracks som bevis. :)

Som västkustbo så slår rodret ofta i manetklasar på sensommaren och då fjädrar det tillbaka lite lätt (man vill ju varken tappa fart eller klyva de stackars maneterna) och kommer man ihåg att sätta på stroppen så dras det på plats när belastningen mot rodret avtar.

Själv har jag aldrig provat att paddla in i en grund vik för att sedan tokbacka med nedfällt roder. Jag är så pass förutseende att jag fäller upp rodret när så är dags. Man kan faktiskt styra med paddel och lutning av kajak som alla skäddpaddlare gör.

Om nu någon tycker att jag öser lovord över min kajak så beror det på att jag hela helgen "tvingades" paddla en Hasle Explorer då jag inte fick med mig kajaken upp till Bohuslän. Hasle Explorer suger katastrofalt och jag kände mig som Lars Demian när han är på väg hem i "Det Manliga Beteendet". Jag ska aldrig svika min Sibir igen. *asgarv*


Sibir Expedition finns på http://www.coboltkayaks.com/ för er som aldig har sett den.
 
Isroder

Visst svänger säkert en Lisa med underliggande roder bättre än en (offshore?) mås med isroder men det skiljer så mycket i skrovform att man väl inte gärna bör jämföra.

På min Lisa hade jag det roder som är standard i dag, släproder som fälls rakt bakåt.
Det sitter som original på Måsen också och jag kan mycket väl tänka mig att det har bättre roderverkan än ett isroder.
Det är dock så pass mycket känsligare att jag väljer bort det av den anledningen.

Att måsen är ovillig att svänga beror inte i första hand på rodret utan på skrovets inbygda kursstabilitet.

Jag samlar fortfarande mod för att kapa bort den fasta skäddan och få en mer lättsvängd kajak.
 
Re: Sibir Expedition

Jonte Myra; sa:
Om nu någon tycker att jag öser lovord över min kajak så beror det på att jag hela helgen "tvingades" paddla en Hasle Explorer då jag inte fick med mig kajaken upp till Bohuslän. Hasle Explorer suger katastrofalt och jag kände mig som Lars Demian när han är på väg hem i "Det Manliga Beteendet". Jag ska aldrig svika min Sibir igen. *asgarv*



Har du köpt din Sibir i Sverige?
Såg flera stycken i Norge i sommar och blev sugen, har du sluttande akterskott utan ryggstöd?
Så såg dom ut som jag tittade på, märklig syn men jag nuddar iochförsig knappt med ryggen så det spelar kanske inte så stor roll, har du ordnat något ryggstöd i din?

Intryck annars, kvalitet och uppförande osv?
Hur funkar pedalerna?
Komfort & sittbrunn?

mvh
Johan Lorin
 
Det underliggande rodret är säkert effektivare men fördelen med isrodret är ju dess robusthet och att man kan fälla upp det 270 grader.

Däremot tycker jag inte att min Offshore har dålig roderverkan, okej den har ju inte vändradie som en gaffeltruck, men utifrån perspektivet långfärd så funkar det utmärkt. En annan fördel är ju också fotstödet (tvärgående brädan) som gör att man inte sitter och småjusterar hela tiden utan kan låta rodret vara ifred. Bra för mig, kanske uselt för andra?

Stefan
 
Sibir = Nelo Navigator

Portugisiska Nelo (mest kända för sina tävlingskajaker) tillverkar en vidareutveckling av Sibir. Jag har dock inte provpaddlat.
Kolla på http://www.min-sajt.com/erik_gustafsson/
Den verkar helt klart prisvärd.
De säljer även kolfiberpaddlar, både ving och traditionella långfärds, till bra priser.
 
Så livligt är väl inte mitt bidrag, kanske...

2702; sa:
Tjena
Tänkte starta en liten diskussion om hur det perfekta rodret bör vara.
Håller nämligen på med ett arbete i skolan som tangerar detta ämne.
Så hjälp till med en livlig diskussion kring havskajakroder.
/Urban

Jag tycker att "mitt" roder fungerar tillräckligt bra.
Helt säkert har det brister, men inga som stör mej.

Bristen att rodret vrider sej bakfram ibland när jag släpper keepersarna är väl det enda som besvärat mej.
Men det är ju bara att tänka mej för hur jag beter mej, så är det problemet ur världen.

Ursäkta att jag inte bidrog. Jag ville bara säga att jag är ganska nöjd.

Mvh
:)
 
OT - Re: Re: Sibir Expedition

Lorre2; sa:
Har du köpt din Sibir i Sverige?
Såg flera stycken i Norge i sommar och blev sugen, har du sluttande akterskott utan ryggstöd?
Så såg dom ut som jag tittade på, märklig syn men jag nuddar iochförsig knappt med ryggen så det spelar kanske inte så stor roll, har du ordnat något ryggstöd i din?

Intryck annars, kvalitet och uppförande osv?
Hur funkar pedalerna?
Komfort & sittbrunn?

När jag och sambon köpte våra kajaker så såldes de bara på av en återförsäljare i Sverige. Denna säljer inte Sibiren längre, vet ej varför.

Då vi bor på västkusten så tog vi bilen upp till Sarpsborg som ligger strax efter norska gränsen och handlade av ToppFritid. Anledningen till att det blev denna butik var att de hade betydligt bättre priser än den svenska återförsäljaren.

Vad gäller sittbrunnen så ser det väldigt spartanskt ut men oj vad bekvämt det är. Jag har inte kompleterat med något och alla som har paddlat kajaken upplever den som förvånansvärt bekväm med tanke på hur det ser ut. Den sluttande ryggen gör att man kan luta sig tillbaka om man vill vila och få en bekväm ställning som inte "knäcker" ryggen.

Sittbrunnens "nyckelhål" är tillräckligt stort för att man lätt ska komma i och ur men ändå tillräckligt tight för att kunna rolla. Att jag inte lyckades rolla beror inte på att jag trillade ur, mer på att jag inte begrep hur jag skulle bete mig för att komma upp igen. :)

Jag tycker att kajaken är väl genomtänkt. Det finns ett rejält fotstöd som ger en bekväm sittställning och rodret styrs med en tvärgående "styrpinne" som är svängd för att ge bättre utslag.

Den lastar rejält och jag har inte upplevt den som rank olastad. Det är dock inte någon pråm utan en smidig expeditionskajak. Den har paddlats av Blå Band-deltagare och även av vinnare i Artic Sea Kayak Race.

Den är väl värt att provpaddla. :)
 
Re: Sibir = Nelo Navigator

ebba00; sa:
Portugisiska Nelo (mest kända för sina tävlingskajaker) tillverkar en vidareutveckling av Sibir. Jag har dock inte provpaddlat.
Kolla på http://www.min-sajt.com/erik_gustafsson/
Den verkar helt klart prisvärd.
De säljer även kolfiberpaddlar, både ving och traditionella långfärds, till bra priser.


När jag ser bilderna på Nelo Navigator ser jag nästan inga likheter alls med Sibir Expedition. De verkar ha gjort om sittbrunnen och dess utformning rejält samt satt dit ett helt onödigt svankstöd. Dessutom har de kortat den med 18 centimeter så det verkar röra sig om ett nytt skrov. Sibir Expedition är framtagen i Norge men tillverkas av Nelo i Portugal. Navigator verkar vara en ett resultat av en K1 kajak där Nelo har "lånat" en del från den norska designen av Sibir Expedition.

Det lilla jag kan se så är det två helt olika kajaker vilket även Nelo menar på sin hemsida http://www.mar-kayaks.pt
 
Underliggande roder komplettering

Lorre2; sa:
Visst svänger säkert en Lisa med underliggande roder bättre än en (offshore?) mås med isroder men det skiljer så mycket i skrovform att man väl inte gärna bör jämföra.

På min Lisa hade jag det roder som är standard i dag, släproder som fälls rakt bakåt.
Det sitter som original på Måsen också och jag kan mycket väl tänka mig att det har bättre roderverkan än ett isroder.

Nja, Lisarodret som pekar rakt bakåt i uppfällt läge betraktar jag som ett släproder.

Lisa och Anita kan också fås med ett ltet underliggande roder som sitter under kajaken en halv merter längre fram. Alltså ett roder som liknar de man ser på tävlings K1or. Det rodret är av nylon med metallaxel och är mycket stryktåligt och roderverkan blir bättre speciellt vid surf när det är risk att ett släproder hamnar ovanför vattenytan.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Bergggren Trasigt roder Lettmann Streamliner Paddling allmänt 0
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
plankton Epic Track Master Plus Roder Paddling allmänt 12
hassex Filmtajm roder Paddling allmänt 3
mikstr Kari-Tek SRS Skädd-roder Paddling allmänt 1
eyck Nordkapp RM: Fotstöd, roder m.m. Paddling allmänt 2
tm10sec roder. Paddling allmänt 1
tjabo.andersson K2 utan roder? Paddling allmänt 7
torger Behov av reservdel - tips på stum lina för roder Paddling allmänt 19
cwmint Havererat Smart Track roder Paddling allmänt 36
markar Aquarius Seebullet - roder problem Paddling allmänt 2
Stuvarn Varför vägra roder??? Paddling allmänt 79
avslut111101 Skädda eller roder? Paddling allmänt 15
knatte Smart track roder justeringar? Paddling allmänt 7
jaketoad Aktivt roder från kajaksport Paddling allmänt 25
cwmint Seal Line/smart track roder, vad gäller? Paddling allmänt 2
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
L-O Roder till kajak Paddling allmänt 1
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
Mezzner Eftermontage av roder på kajak är enkelt! Paddling allmänt 25
Test005 "Fish tail" roder Paddling allmänt 10
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
Sandie Rostfri wire till roder?? Paddling allmänt 8
Tipp Skädda, roder eller båda. Paddling allmänt 10
tornebjer Köpa roder(underliggande)?? Paddling allmänt 10
Lorre2 Kajaksports roder Navigator? Paddling allmänt 1
avslut1008 Roder till hemmabygge Paddling allmänt 4
Brune Låsning för uppfällbart roder Paddling allmänt 3
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
calypso Grundregler för roder ? Paddling allmänt 3
pelka skädda ock roder?? Paddling allmänt 0
pelka skädda eller roder? Paddling allmänt 9
avslut1008 Roder osv....... Paddling allmänt 12
bajdarka SKÄDDA ELLER RODER! Paddling allmänt 24
kallekanot Roder och skädda? Paddling allmänt 14
Staffan_TeamToyota Roder till Iceflow!? Paddling allmänt 3
Kalle E Förbättra din roder - så här gör du Paddling allmänt 4
Kalle E Roder/skädda, sittställning, rodersystem och kajaksort Paddling allmänt 5
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.