Punkterings skydd på däck

Har ni tips och tankar på punkteringsskyddade däck på vanlig gubbcykel för daglig pendling 2*7 km.
Vinter cykling med grus som är vasst är värsta bekymret som jag ser det.

Jag kör med Schwalbe Marathon Green. De har bra punkteringsskydd. Finns de som har ännu bättre, men de blir då också tyngre. Bra kompormiss som funkar fint för mig. Utsätts också mycket för vasst grus och hittills har jag bara haft en punka med de däcken (började med dem för nästan 10 år sen). Det var när jag varit ut i spenaten där det låg fullt med långa, vassa törnen på marken. Kör i princip dagligen i stan men också landsväg och stigar. Och ibland spenat.😉

Med rätt kombination av däck och fälg går det ju att köra slanglöst, vilket ska ge färre punkteringar, främst tack vare antipunkteringsvätskan i dessa hjul. Dock brukar kompatibla fälgar vara ovanliga på "vanliga gubbcyklar". Men det går ju annars att bygga om hjulen med nya fälgar...
/Niklas

Köp de med kevlar skikt och ta med slang som du kollar regelbundet om tät,det hade jag inte gjort sist när jag skulle höja trycket i däcket med en nödpump och hade glömt att racerventilen var lite krökt och det läckte rejält och jag skulle byta slang men den var helt kass fast iaf kollat för ett år sedan men ska tydligen göras oftare.
Undvik däck typ Kelda samt okända tillverkare av slang köp tex Conti och Schwalbe och köp ej de lättaste de håller sämre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips