Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken?

Jag är inne på att köpa ny sovsäck för fjällvandring. Är inne på en dunsovsäck från cumulus: http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/c...d=6&cms_user=5c6f5788e67caee44390092c88fb25e8

Dom erbjuder hydrofobt dun för 30 euro extra:
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/menu-dolne---uk-ii/the-revolution-has-come

Vad är eran erfarenhet kring hydrofobt / behandlat dun? Är det nått man ska satsa på och behöver man det? Har även sett att andra märken erbjuder hydrofobt/impregnerat dun.. För och nackdelar?
 
Vad är det för ämnen man behandlar dunet med? Brukar vara rätt miljövidriga, men jag frågar för jag har inte koll. Om det är ett miljövidrigt ämne...hur känns det att knalla omkring i naturen samtidigt som du förgiftar den? Det är ju en fråga att klura på.

Rent praktiskt tänker jag att det är onödigt om du sover i tält. Men om du sover eller tänkt sova i tarp, eller cowboy-campa, så är det en bra idé eftersom daggen blöter ner säcken. Har aldrig vart mä om dagg på säcken i tält, men det finns säkert de som vart mä omet ock.

Vad jag har läst i andra forum och recensioner är att det inte vart så effektivt som användarna hade hoppats på. Men det var några år sen (3 år sen kanske) och tekniken kanske är bättre idag.

Det var mitt bidrag.
 
Och hur påverkas vikten på dunet av behandlingen? Är det fortfarande lättare och mer komprimerbart än syntetfyllning?

Det finns ju idag rätt avancerade syntetmaterial som i mångt och mycket efterliknar dun (typ ihåliga spiralformade fibrer).
 
Det finns fler trådar med frågor om hydrofoberat dun här på utsidan, men än så länge knappt någon som berättat om egna erfarenheter. Jag är själv en av de fega, som väntar på att andra än jag själv ska plöja vägen ;)

Nu hittar jag i alla fall en rapport från en polsk kille, som inför en längre vårvintertur på Island beställt en sovsäck med hydrofoberat dun och Pertex Endurance i ytterskalet från Cumulus.
Han fick skitväder med -15 grader på nätterna, omväxlande med nollgradig blötsnö, i inlandet, och sen flera dagars snöblandat regn ute vid kusten. Han hade alpint enskiktstält utan absid, lagade mat och hade alla blöta kläder därinne, kondensen rann i floder och hans vattentäta mobil lade av.
Han fick packa ihop en som han skriver tydligt fuktig sovsäck varje morgon utan chans till någon upptorkning, men den återtog enligt honom i stort sett hela sitt loft, när den packades upp på kvällen igen, och han sov varmt under hela turen.
Han har dock ännu inte testat att tvätta säcken, eller hur den håller på längre sikt.
Och han tycker att Island har ett hopplöst klimat ;)
 
Vad är det för ämnen man behandlar dunet med? Brukar vara rätt miljövidriga, men jag frågar för jag har inte koll. Om det är ett miljövidrigt ämne...hur känns det att knalla omkring i naturen samtidigt som du förgiftar den? Det är ju en fråga att klura på.

Rent praktiskt tänker jag att det är onödigt om du sover i tält. Men om du sover eller tänkt sova i tarp, eller cowboy-campa, så är det en bra idé eftersom daggen blöter ner säcken. Har aldrig vart mä om dagg på säcken i tält, men det finns säkert de som vart mä omet ock.

Vad jag har läst i andra forum och recensioner är att det inte vart så effektivt som användarna hade hoppats på. Men det var några år sen (3 år sen kanske) och tekniken kanske är bättre idag.

Det var mitt bidrag.

Vet inte heller vad det är behandlat med, kanske nått liknande som används för att impregnera gortex kläder. Har svårt att tro att det skulle "läcka ut" några stora mängder i naturen jmf med tex impregnering från skalkläder. Men miljön är en aspekt på det ;-)

Och hur påverkas vikten på dunet av behandlingen? Är det fortfarande lättare och mer komprimerbart än syntetfyllning?

Det finns ju idag rätt avancerade syntetmaterial som i mångt och mycket efterliknar dun (typ ihåliga spiralformade fibrer).

Dunets volym / vikt som specas mäts fortfarande på samma sätt som obehandlat dun. Tex cumulus anger att det ska vara 850 cuin dun, dvs samma spec som obehandlat dun i den säcken, så vikten blir oförändrad. Frågan om det återfår sin volym lika bra som obehandlat dun efter komprimering är dock intressant, nån som har egen erfarenhet efter det?

Det finns fler trådar med frågor om hydrofoberat dun här på utsidan, men än så länge knappt någon som berättat om egna erfarenheter. Jag är själv en av de fega, som väntar på att andra än jag själv ska plöja vägen ;)

Nu hittar jag i alla fall en rapport från en polsk kille, som inför en längre vårvintertur på Island beställt en sovsäck med hydrofoberat dun och Pertex Endurance i ytterskalet från Cumulus.
Han fick skitväder med -15 grader på nätterna, omväxlande med nollgradig blötsnö, i inlandet, och sen flera dagars snöblandat regn ute vid kusten. Han hade alpint enskiktstält utan absid, lagade mat och hade alla blöta kläder därinne, kondensen rann i floder och hans vattentäta mobil lade av.
Han fick packa ihop en som han skriver tydligt fuktig sovsäck varje morgon utan chans till någon upptorkning, men den återtog enligt honom i stort sett hela sitt loft, när den packades upp på kvällen igen, och han sov varmt under hela turen.
Han har dock ännu inte testat att tvätta säcken, eller hur den håller på längre sikt.
Och han tycker att Island har ett hopplöst klimat ;)
Det låter ju lovande, verkar uppenbarligen ge ett "lyft i vått tillstånd" hehe. Skulle vara intressant att höra om nån fler har egna erfarenheter?
Lutar åt att det är värt 30 euro extra för att få hydrofobt dun..
 
Marmot

Marmot använder det i en del av sina sovsäckar..."marmot down defender" som dom kallar det.
Följer man länken så kan man läsa om de olika egenskaperna, hur det fungerar och även att deras är "bluesign approved", tydligen lite mera miljövänligt.

*Stays drier 10 times longer than untreated down
*Maintains 150% more loft than untreated down in damp conditions
*Dries 30% faster than untreated down
*Treatment is PFOA and PFOS free
*Bluesign approved

https://marmot.com/content/technology/the-elements/water/marmot-downdefender?all=1000


Hittade precis lite mera info:

"Starting in 2012 and 2013, some manufacturers of down products devised a way to give their down the properties of waterproofness and enhanced fill-power. The loft-per-weight of the down was increased by these technologies, so that 800-fill down became 1000-fill and 900-fill became 1100-fill. Patagonia was one such company, using their technology named Encapsil to increase the fill power of the down in one 2013 jacket model from 800 to 1000."

Tydligen får dunet bättre kvalitet, eller rättare sagt så höjer det loftet och förmågan att binda luft om jag inte är helt fel ute.
 
Senast ändrad:
joanna sa:
Dunets volym / vikt som specas mäts fortfarande på samma sätt som obehandlat dun. Tex cumulus anger att det ska vara 850 cuin dun, dvs samma spec som obehandlat dun i den säcken, så vikten blir oförändrad. Frågan om det återfår sin volym lika bra som obehandlat dun efter komprimering är dock intressant, nån som har egen erfarenhet efter det?

I familjen har vi Western Mountaineering, Cumulus och Marmot alla med 850 eller bättre och Marmot är hydrofobisk, de andra vanliga. Min känsla är att marmotsäcken är "segare" och kräver längre tid för att återfå sin volym efter kompression (kan vara så att jag ser det jag vill dock). Har bara haft den i knappt två år så begränsad erfarenhet men jag duschade den en gång innan tvätt och den kollapsade aldrig som ett vanlig dunplagg gör och den var fortfarande fluffig efter 45 minuter fintvätt (så jag körde den en gång till plus extra sköljning). Har använt den både på vinter- och sommarturer och haft riktigt fuktigt i tältet så att yttertyget på säcken har sett genomvått ut men dunet verkar inte ha påverkats.
 
(...) jag duschade den en gång innan tvätt och den kollapsade aldrig som ett vanlig dunplagg gör och den var fortfarande fluffig efter 45 minuter fintvätt (så jag körde den en gång till plus extra sköljning). Har använt den både på vinter- och sommarturer och haft riktigt fuktigt i tältet så att yttertyget på säcken har sett genomvått ut men dunet verkar inte ha påverkats.
Tack för att du delar med dig av denna erfarenhet! Det här låter ju riktigt bra :)
 
850 cuin är väl en volym? Cubic inches?

Det stämmer till viss del, när man pratar om dunkvalite (US standard) är det det Cubic inches / oz, dvs volym / vikt. EU standarden är snarlik.

I familjen har vi Western Mountaineering, Cumulus och Marmot alla med 850 eller bättre och Marmot är hydrofobisk, de andra vanliga. Min känsla är att marmotsäcken är "segare" och kräver längre tid för att återfå sin volym efter kompression (kan vara så att jag ser det jag vill dock). Har bara haft den i knappt två år så begränsad erfarenhet men jag duschade den en gång innan tvätt och den kollapsade aldrig som ett vanlig dunplagg gör och den var fortfarande fluffig efter 45 minuter fintvätt (så jag körde den en gång till plus extra sköljning). Har använt den både på vinter- och sommarturer och haft riktigt fuktigt i tältet så att yttertyget på säcken har sett genomvått ut men dunet verkar inte ha påverkats.

Verkar lovande med avseende på vätan! Då får man kanske ge säcken lite extra tid att fluffa till sig innan man kryper ner..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.