Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-04-06, 17:04
Zartok Zartok är inte uppkopplad

Hjälp mig hitta bra byxor

Hej.
Ny på forumet och har även nyligt återupptäckt intresset för naturen. Jag skulle behöva hjälp med att hitta lite kläder. Tyvärr har jag ett litet problem, och det är att jag inte får plats i några byxor för friluftsliv

Efter att ha hållit på med styrketräning i 20 år oavbrutet så verkar det som att mina ben inte längre klassas som normaltjocka. Jag har ex testat engelssons vidaste byxor, men jag kommer inte ner i dem pga lårens omkrets.

När jag var uppe i fjällen sist så använde jag mina jeans. Inte det bästa valet av klädsel dock. Har ni några tips på butiker som säljer bra frilufts/camping/vandringsbyxor i större storlekar? De behöver inte vara så stora i midjan, men långa och med vida lår

Edit: jag är inte jättestor, men ligger på ca 120 kilo.
Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 17:23
statemachine statemachine är inte uppkopplad

Titta efter byxor med 4-vägsstretch.
Yrkeskläder brukar ha rejält med olika storlekar.
Du har tex Gesto Hike.
Svara med citat
Gammal 2019-04-07, 07:34
Roger96 Roger96 är inte uppkopplad

Itaboutdoor har ett antal modeller i många storlekar, T&P är deras eget märke och finns i många storlekar.
https://itaboutdoor.se/klader/byxor/vildmarksbyxor/
Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 15:16
Smogz Smogz är inte uppkopplad

Även Northstar.se har byxor i 4-vägsstretch från polska Milo till bra pris. Mina är rejäla i storlek över låren.
Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 15:33
thureb thureb är inte uppkopplad

Svårt att råda om byxor det är oftast nödvändigt att prova själv. Mammut har elastiska softshellbyxor med generösa storlekar.

Minns en äldrekursare som tränade värjfäktning svårt att få passande byxor när ena låret har dubbla omfånget.

Han blev OS-guldmedaljör 1980 Johan Harmenberg.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-04-12, 04:42
Tundraman Tundraman är uppkopplad nu

Citat:
Ursprungligen postat av Smogz Visa inlägg
Även Northstar.se har byxor i 4-vägsstretch från polska Milo till bra pris. Mina är rejäla i storlek över låren.
Polska Milo har ju verkligen formsydda kläder o minimal storlek.. Typ XL är som medium
Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 20:54
Smogz Smogz är inte uppkopplad

Kanske har förändrats. Mina har några år på nacken
Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 06:15
Lappen69 Lappen69 är inte uppkopplad

Svenska försvarets m/90 byxor torde ha ordentligt med lårvidd. Finns även som svarta hos någon firma på nätet, då jag sett att en del här på forumet år allergiska mot camomönster. Vet dock inte om dessa har samma passform som originalet.
Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 07:07

Köpte ett par från Revolution Race. Deras måttabell var dock sådär och XXXL (största) var rätt tighta märkligt nog.

Något som var ännu större problem än låren var dock jackan; trots största storleken (XXXL) så fick jag inte plats i den (över bröstet, ryggen och armarna var den för liten).

Ska kolla på m90. Hur ser det ut med jackor? Finns något större märke där tro? Nu pratar vi ordentligt stor (tydligen)
Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 07:49
Tundraman Tundraman är uppkopplad nu

Citat:
Ursprungligen postat av Zartok Visa inlägg
Köpte ett par från Revolution Race. Deras måttabell var dock sådär och XXXL (största) var rätt tighta märkligt nog.

Något som var ännu större problem än låren var dock jackan; trots största storleken (XXXL) så fick jag inte plats i den (över bröstet, ryggen och armarna var den för liten).

Ska kolla på m90. Hur ser det ut med jackor? Finns något större märke där tro? Nu pratar vi ordentligt stor (tydligen)
Friluftskläder från stora populära märkena är för riktigt klena tunnisar,typ storlek Large är gjort för personer som är 180 o väger 70kg

Kolla kläder från T&P från ex ITAB outdoor .. Deras storlekar är lite större..
Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 12:56

Jag skulle inte vilja uttrycka det på det sättet. De flesta som är intresserade av friluftsliv har ju inte hållit på med kroppsbyggning i 20 år. Kläderna är ju anpassade efter den mer naturliga kunden såklart

Jag ska kolla dina rekommendationer, tack så mycket!
Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 15:23
pal2 pal2 är uppkopplad nu

Om du får tag på ett par som sitter hyfsat och inte är för små, snäva, korta kan en skräddare eller annan sykunnig fixa det sista.

Mvh
Peter

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:06.