Snälla hjälp mig med käng-problem

Hej, jag har nu min tredje modell av vandringskänga hemma för provning (tur att de har öppet köp på Naturkompaniet). Alla tre jag har haft har känts sköna när jag går i de i butiken, men när jag har de på mig ett tag hemma så domnar min högra fot lite. Jag köpte tillochmed en inläggssula med extra stöd i hålfoten för att jag trodde att det skulle hjälpa, men icke. Det är bara på den högra foten och den är lite större och bredare än den vänstra, så jag gissar på att alla tre kängor jag haft hemma är för smala, men å andra sidan hade de inte några som var bredare.
Kan ni hjälpa mig med er expertis?
Jag har tänkt att använda de till lite skogspromenader med hunden, som vardagssko på vintern men även för framtida vandringar.

Dessa kängor har jag haft hemma:
Haglöfs Q lite (hittar tyvärr ej länk)
Meindl Kansas http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=93752
Crispi Summit http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=67575

MVH Hella
 
ang. haglöfs kängan, är det inte Haglöfs Solid Lite Q du menar?
isåfall gissar jag att herrmodellen kanske kan vara bredare, men den kanske du testat redan...

det finns andra här som har bättre koll på dethär, men jag vet inte om det alltid är så lätt att bara lästa ut... mina lundhagare blev halvbra när lundhags försökte iaf...

hur som helst kan du ju inte ha en känga där foten domnar.
 
Jag har precis gått genom samma fas. Det blev till slut Crispi Nedvada HTG. Graninges nya trekking känga kom på andra plats. Den kostade mindre än hälften men det gick inte att släppa taget om Crispin. Får väl hoppas att den håller dubbelt så länge...
 
Jag har precis gått genom samma fas. Det blev till slut Crispi Nedvada HTG. Graninges nya trekking känga kom på andra plats. Den kostade mindre än hälften men det gick inte att släppa taget om Crispin. Får väl hoppas att den håller dubbelt så länge...

Visst e det frustrerande? I Jönköping där jag bor har jag nu provat igenom alla kängor med bredare läst (inte så stort utbud). Men jag får nog åka till större stad för känginköp. Kul att du hittade en bra känga, jag ska lägga Nedvadan på minnet, tack för tips!
 
ang. haglöfs kängan, är det inte Haglöfs Solid Lite Q du menar?
isåfall gissar jag att herrmodellen kanske kan vara bredare, men den kanske du testat redan...

det finns andra här som har bättre koll på dethär, men jag vet inte om det alltid är så lätt att bara lästa ut... mina lundhagare blev halvbra när lundhags försökte iaf...

hur som helst kan du ju inte ha en känga där foten domnar.

Precis solid q lite.tack!
 
Kör du utan GTx så kan du säkert lästa ut skon. Tror det går upp till 10-15 mm i längd så bredd är säkert inget problem att få en perfekt känga. Lundhags tror jag att du dessutom få skräddarsydda, vilket kanske är det bästa för dig. Vad jag läst så antingen åker man in på plats eller så ritar man av foten och skickar in. (varning för att det där är inget jag vet)
 
Kör du utan GTx så kan du säkert lästa ut skon. Tror det går upp till 10-15 mm i längd så bredd är säkert inget problem att få en perfekt känga. Lundhags tror jag att du dessutom få skräddarsydda, vilket kanske är det bästa för dig. Vad jag läst så antingen åker man in på plats eller så ritar man av foten och skickar in. (varning för att det där är inget jag vet)

Tack Niklas jag ska kolla upp detta!
 
Kängor anpassar sig efter foten, men det tar lite tid. Se över snörningen också, det kan vara så att du behöver byta ut den klassiska kryss-snörningen mot en annan som inte trycker lika hårt på utvalda delar. T ex så brukar trycket precis över vristen och strax nedanför blir stort och det finns olika snörningar för att avhjälpa det.

/Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
liquidmonkey Vad heter dom har????? snälla... Kläder 18
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.