Tält förslag?!

Med stugtur

blir det ju ngt mer än tältvikten som man kan spara in.
Kokkärl, sovsäck och liggunderlag t ex.
Dvs vandringen blir lättare....
//J
 
tltalternativme2.jpg

Shot at 2008-06-10

Jag använder mig fortfarande av ett gammalt Fjällräven Expedition och en bit tältbottenväv ca 1,5 X 3 meter. Alla fjällrävar skakade på huvudet redan på 60-talet och sa att det var det sämsta tält man kunde ha. För mig funkar det perfekt fortfarande.
Men visst finns det brister..ingen absid – men jag är ju ensam i tältet så jag kan lossa ett av hörnen och då blir det en stor absid där – eller som på bild 1, jag använder väven och gör en absid utanför, funkar mycket bra.

2 är att jag använder enbart yttertältet när det är lämpligt väder. Jag har också några gånger på grund av myggproblem använt enbart innertältet men det händer ju inte speciellt ofta.
Däremot kan jag ta med mig enbart väven när jag vill ha lätt packning och med ryggsäcken och vandringsstaven får jag då ett litet tält som fungerar utmärkt. Numera heter det Tarp men på 60-70 talet sa vi bara tältduk om detta sovgemak.

Jag gillar att kunna välja. För mig är det alltså inte tält eller inte tält, jag kan välja delar av tältet, väven eller bara sova i ryggsäcksregnskyddet i fosterställning när så krävs. Allt går beroende på vad man vill uppnå med sin tur.

Jag kan alltså upprätta ett ”basläger” och sedan göra turer på några dagar med väven som tält – eller enbart regnskyddet för ryggsäcken om jag bara skall sova några timmar då och då. Det ger mig den frihet jag trivs med i fjällen.

Tältbottenväven är bra, fålla den noga, sy fast massor av små öglor runt om som du kan fästa snöre eller tältpinnar i. 1,5 x 3 meter funkar bra för mig som är 192 cm lång. Väger mycket lite och tar liten plats.

Thomas
 
Skall väl kanske tilläga att det är väven som väger lite och tar mycket liten plats. Jag väger mycket och tar en jäkla plats...

Thomas
 
Orkade inte läsa hela tråden... Men angående diskussionen huruvida Hillebergs Nammatj är ömtåligt (som var på första sidan :D) så tillhör väll det tältet utan tvekan ett av de mera robusta när det gäller slitage. Bra dragkedjor, och väldigt robust tyg. Går det sönder på grund av hantering så tror jag man tar sönder de flesta tält i hanteringen....
Detta oavsett om tältet är bra i övrigt.
 
tltalternativme2.jpg

Shot at 2008-06-10

Jag använder mig fortfarande av ett gammalt Fjällräven Expedition och en bit tältbottenväv ca 1,5 X 3 meter. Alla fjällrävar skakade på huvudet redan på 60-talet och sa att det var det sämsta tält man kunde ha. För mig funkar det perfekt fortfarande.
Men visst finns det brister..ingen absid – men jag är ju ensam i tältet så jag kan lossa ett av hörnen och då blir det en stor absid där – eller som på bild 1, jag använder väven och gör en absid utanför, funkar mycket bra.

2 är att jag använder enbart yttertältet när det är lämpligt väder. Jag har också några gånger på grund av myggproblem använt enbart innertältet men det händer ju inte speciellt ofta.
Däremot kan jag ta med mig enbart väven när jag vill ha lätt packning och med ryggsäcken och vandringsstaven får jag då ett litet tält som fungerar utmärkt. Numera heter det Tarp men på 60-70 talet sa vi bara tältduk om detta sovgemak.

Jag gillar att kunna välja. För mig är det alltså inte tält eller inte tält, jag kan välja delar av tältet, väven eller bara sova i ryggsäcksregnskyddet i fosterställning när så krävs. Allt går beroende på vad man vill uppnå med sin tur.

Jag kan alltså upprätta ett ”basläger” och sedan göra turer på några dagar med väven som tält – eller enbart regnskyddet för ryggsäcken om jag bara skall sova några timmar då och då. Det ger mig den frihet jag trivs med i fjällen.

Tältbottenväven är bra, fålla den noga, sy fast massor av små öglor runt om som du kan fästa snöre eller tältpinnar i. 1,5 x 3 meter funkar bra för mig som är 192 cm lång. Väger mycket lite och tar liten plats.

Thomas

Blev lite inspirerad eftersom jag själv använde mitt gamla G66 som förlaga för mitt första hemsydda tarptält. Genom att använda silnylon 1.1 oz från www.thruhiker.com så skulle du kunna sy ett nytt yttertält och halvera vikten. Man kan också tänka sig att du gör det lite rektangulärt i bottnen och därmed skapar en liten absid vid ingången. Nu vet jag inte hur sömnadsglad du är, men det är ganska lätt att sy tält. Bara raka sömmar.

Jörgen
 
Sömnadsglad? Kan man vara det? Jag tror att jag skulle sticka sönder fingrarna…

Vävbiten jag använder kan jag ha till Tarp, jag kan rulla in mig i den, jag kan ha den som gömsle vid fotografering, som tak i skogen när vi är flera, som presenning vid båtresor, segel vid kanoting. Den fungerar på många olika sätt och det är så jag trivs med att ha den.
En bra beskrivning är att den är inte perfekt till någonting - men den duger till allt. Det är, för mig, ett högt betyg.

Mitt gamla expeditionstält vill jag inte heller ändra på, vi har blivit kompisar med åren trots att det inte är samma tält jag en gång startade med. Jag kan sätta upp det i storm på 2-3 minuter, det står säkert i alla lägen, det har stått i 20 cm vatten utan att läcka in en enda droppe och mycket annat. Jag har fullt förtroende för tältet och har lärt mig trivas med det.
Många tycker att tältstången i mitten bara är i vägen men jag brukar lägga frugan i mitten på tältet och sätta tältstången i henne navel och sedan spänna upp tältet, då ligger hon still där hon ligger vilket är praktiskt för en hårt sovande och snarkande äkta man…

Thomas
 
tycke och smak

Det finns en anledning till att inte spara på kvallitet när man är i fjällen. Ett biltematält fungerar säkert bra på en kampingplats, eller på hultsfredsfestivalen. Jag skulle inte känna mig trygg i det på fjället, för det är inte lika säkert att det inte brister eller ett stormliefäste går av och tältet far i väg med vindens hastighet när man minst vill det. Är man ute på fjället är man oftast långt från civilistionen och vädret är oberäkneligt.
Sedan är det ju en smaksak vilken modell av tält man väljer. Tunneltälten är genrellt lättare än kupoler och oftast lätare att sätta upp. Kupoler är vindstabilare och de flesta är självstagande och det är ett skäl till att kanotister ofta väljer det för då kan de sätta upp dessa på urberget och det står bra, men är inte säkrat för vind å andra sidan.
Jag själv föredrar tältkåtan, som har suverän komfort, man kan ställa sig upp i den och det är aldrig något problem att laga mat inne. En del menar att tältkåtor är vidkännsliga bara för att de är högre än andra, men den del som sticker upp över andra i höjd utgör en ganska liten yta och de är runda, vilket gör att vinden går runt. Ett argument för tunneltält är att de är strömlinjeformade och sätts upp mot vinden, men det förutsätter att vinden kommer från fotändan hela tiden. Så fort vinden vänder har du sidovind på en betydligt större yta än tältkåtan. Om ventilationen skall fungera i vindstilla väder förutsätts det nästan att det är stor höjdskillnad mellan in och utluft, vilket en tältkåta har. Ett minus för tältkåtan är att man får en stolpe i mitten, men det är det värt tycker jag. Att sätta upp kåtan i vind är inte något större problem, då man förankrar kanten i marken på flera ställen i samma takt som den rullas ut och mittstoplpen sätts i sist, och det går fort att sätta upp för en person, men den krävar ganska många tältspikar, vilket är negativt för vikten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.