ensam ut på tur.

Re: Lägg av, killar!

swabr; sa:
Nu har väl den här tråden spårat ur rejält,eller??????
BM

Tack Britt-Marie!!!
fast en sak leder ju alltid till en annan!!

Jag tror allt kommer gå jätte bra och kanske jag kommer vara jätte rädd och ligga och gråta hela nätterna men då har jag iallafall gjort det... jag tror det kommer bli en upplevelse!! Bara jag inte träffar en björn!!!

Hej hopp!!!
 
MAJJEN; sa:
Sorry. Jag blev avbruten av störande arbete ;). Därför blev mitt inlägg minst sagt egendomligt. Så här skulle det vara:

marmotta; sa:
Ni som talar om färdplaner; vilken är er erfarenhet?
Lyckas ni verkligen hålla er till dem? (---)
Men är det verkligen tillrådligt med detaljerade
färdplaner och tar det inte bort en stor del av nöjet?

För min del står planeringen av färden för 25 % av nöjet.

HåkanF

Vad jag syftade på var att ha "en
(detaljerad) färdplan som man följer"; nu tycks det av svaren som de flestas
erfarenhet är att det gör man inte,
ty det går inte.

Man är beredd
på alternativ och flyktvägar och sen blir det kanske ännu något annat. VIlket f ö knappast beror på om det finns rösen eller
färgklickar utmed leden (i Norge verkar det vara
så att om stigen är given som omarkerad på kartan
så kan det i själva verket finnas flera rösade varianter parallellt - men utan röda T:n;
och i Pyreneerna verkar folk
bygga rösen i kopiösa mängder utan egentligtsyfte)




En nybörjare gör förstås klokt i att inte
göra projekt som ens kunde motivera
en detaljerad plan, ty när även relativt
vana vandrare, som jag, har svårt att förutse
tidsåtgången på en etapp, möjligheten att tälta,
etc., så har nog nybörjaren inte ens utvecklat
den allmänna kunskap som gör att man (jag)
gissar rätt kanske 70% av alla gånger.

Man bör förstås vara fysiskt/psykiskt förberedd
på att en etapp kan ta en eller två timmar mer
än tänkt.
 
Man bör förstås vara fysiskt/psykiskt förberedd
på att en etapp kan ta en eller två timmar mer
än tänkt.

Min åsikt är att man bör planera för att behöva slå läger tidigare, om en etapp skulle visa sig ta längre tid än man tror.

Att "köra på" för att komma fram till målet fast det kommer ta flera timmar längre tid än man räknat med är bara dumdristigt. Lågt blodsocker och trötthet är bland de största farorna som finns.

Om jag ska gå en sträcka till en viss plats så kollar jag efter alternativa nattplatser innan målet (kanske halvvägs), om vädret skulle slå om eller om det skulle ta längre tid än jag räknat med att gå. Och på samma sätt planerar jag om jag skulle behöva avbryta. Och det planerar jag helst en "väg ut" per dagsetapp (även om den "vägen ut" i vissa kan kan innebära att gå tillbaka i mina egna spår en bit).

Men nu pratar vi ju inte exakt vilken led eller stig man skall gå, vi snackar inte om nån planering på centimeternivå. Vi snackar om planering av vilket område man rör sig i. Saknas man och eftersök sker med flyg så räcker det ganska bra om de kommer rätt på en kilometer när (om man klarar att fixa en synlig nödsignal).
 
Planera för omväg.

Jag brukar alltid lägga till 1-2 dagar om det handlar om en 7-14 dags vandring.Skulle det visa sig att det går som 'planerat' kan man alltid gå lite krokigare mot slutet.


peter
 
Re: Lägg av, killar!

swabr; sa:
Nu har väl den här tråden spårat ur rejält,eller??????
BM

Jag gick direkt på sista sidan i den här tråden och läser ditt inlägg. Går tillbaka till sidan 3 för att se vilka smaskiga osakligheter de pratar om, så skriver de bara om mp3spelare. Sicken blåsning!
 
passera flera nödtelefoner längs din färdväg

planera din färd med hänsyn till var nödtelefonerna finns, i helgen fick jag erfara att man är ganska utsatt som ensamvandrare, fick problem med knäna men som tur var hade jag inte så långt till närmaste nödtelefon.
 
nermander; sa:
Man bör förstås vara fysiskt/psykiskt förberedd
på att en etapp kan ta en eller två timmar mer
än tänkt.

Min åsikt är att man bör planera för att behöva slå läger tidigare, om en etapp skulle visa sig ta längre tid än man tror.

Att "köra på" för att komma fram till målet fast det kommer ta flera timmar längre tid än man räknat med är bara dumdristigt. Lågt blodsocker och trötthet är bland de största farorna som finns.

Håller helt med, man ska inte försöka "köra på" så man kör slut på krafterna.

Men jag undrar om inte Marmotta syftade på den situationen att man gjort en planering utifrån kartbilden, bara för att upptäcka att det inte finns lämpliga tältplatser alls, varvid man blir tvungen att fortsätta.

Det är inte så ofta det händer, men jag har själv varit med om det några gånger. Om man ser till att lägga upp sin dag på ett vettigt sätt mht raster och regelbundet energiintag bör det inte innebära ngt större problem. Har man däremot slarvat med rasterna, gått för fort eller ätit för lite så kan det bli ganska kämpigt och risken för misstag ökar.

Bra därför att använda någorlunda genomtänkta rast- och ätrutiner under vandringsdagarna, så att man alltid har ett överskott för oväntade situationer.

//J
 
joru; sa:
nermander; sa:
Man bör förstås vara fysiskt/psykiskt förberedd
på att en etapp kan ta en eller två timmar mer
än tänkt.

Min åsikt är att man bör planera för att behöva slå läger tidigare, om en etapp skulle visa sig ta längre tid än man tror.

Att "köra på" för att komma fram till målet fast det kommer ta flera timmar längre tid än man räknat med är bara dumdristigt. Lågt blodsocker och trötthet är bland de största farorna som finns.

Håller helt med, man ska inte försöka "köra på" så man kör slut på krafterna.

Men jag undrar om inte Marmotta syftade på den situationen att man gjort en planering utifrån kartbilden, bara för att upptäcka att det inte finns lämpliga tältplatser alls, varvid man blir tvungen att fortsätta.

Det är inte så ofta det händer, men jag har själv varit med om det några gånger. Om man ser till att lägga upp sin dag på ett vettigt sätt mht raster och regelbundet energiintag bör det inte innebära ngt större problem. Har man däremot slarvat med rasterna, gått för fort eller ätit för lite så kan det bli ganska kämpigt och risken för misstag ökar.

Bra därför att använda någorlunda genomtänkta rast- och ätrutiner under vandringsdagarna, så att man alltid har ett överskott för oväntade situationer.

//J


Vi börjar komma långt fårn ursprungsfrågan om nybörjarens förberedelser för solovandring.
Risken är att vi i onödan skrämmer författaren
från en fin upplevelse. Och när fjällvärlden är
är ny för en behöver det ju inte vara så märkvärdigt,
högt eller långt för att
bli fint. En lyckad anspråkslös tur ger mersmak,
det är ngt man vill utveckla. Sen.

Men du har tolkat mig rätt. Det kan handla
om otrevlig vegetation, sten, och - brist
på vatten. Nu tycker jag ju inte nybörjaren ska
ge sig ut på äventyr där en sjutimmarsetapp
plötsligt blir nio av sagda skäl (vilket inte
får inträffa nästa dag igen); men marginal behöver
man, i förhållande till sin anspråk. I första hand fysiskt - man ska rimligen ha god kondition. Det
psykiska kommer med erfarenheten och det är ju också då
som anspråken stegras.
 
Men jag undrar om inte Marmotta syftade på den situationen att man gjort en planering utifrån kartbilden, bara för att upptäcka att det inte finns lämpliga tältplatser alls, varvid man blir tvungen att fortsätta.

Men hur vettigt är det att fortsätta i ett sånt läge? Hur vet man att det finns bättre plats längre fram? Man kanske tvärtom kommer till en återvändsgränd och måste vända tillbaka (det kanske kommer ett vad som man inte klarar)?

Jag anser att det därför är bättre att börja leta lämplig nattplats tidigare än man tänkt sig. Jag stannar hellre ett par timmar "för tidigt" på en halvbra plats än chansar på att det finns nåt bättre 3-4 timmar längre fram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Pauliina En ensam sandal hittad i Sarek Fjällvandring 6
Olaa Ensam i fjällen med risk för vrickning Fjällvandring 34
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
cnygardh Ensam i SAREK i September, Tips!? Fjällvandring 9
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.