Ensam på tur mot helags

Har någon förslag på tur jag kan gå själv från bilen runt helags och tillbaka till bilen?
3 max 4 dagars rutt i sommar. Skulle egentligen ha gått med min sambo i Norge, men vi har bestämt att vi ska ändra förutsättningarna, vilket innebär att vi spenderar sommaren på varsitt håll.

Så var går jag runt Helags om jag vill knalla själv med tält 3, max 4 dgr?
Gärna förbi silverfallet mm. Ruttförslag? Jag har varit i kontakt med fjällstationen men de bara skrattade åt mig och hänvisade till storulvån :(
 
Hej,
Tillsammans med en kompis, som gjorde sin första fjällvandring, gick vi runt Helags för tre år sedan. Vi ställde bilen vid Kläppen. (Obs! P-avgift) Sedan följde vi leden till Helagsstugorna, fortsatte leden mot Sylarna men vek av från leden mot väster efter c:a 2 km. Vi rundade Helagsfjällets norra sida. Höll oss ungefär på 1000-metersnivån. På fjällets västra sida gick vi mellan Västra Helagsskaftet och Helagsfjället, fortstte sedan på 1000-metersnivån och upp mellan Helags och Predikstolen. När vi efter c:a 1,5 km mot söder kommit ner till 1000-m nivån igen gick vi mot öster tills vi nådde "Kungsleden". Här kan man följa den mot norr och gå leden från Helagsstugorna tillbaka till P-platsen. Vi valde att gå drygt 1 km mot söder och följde "Pilgrimsleden" mot öster fram till Gröndörrsmyren. Där vek vi av mot norr och gick via västra sluttningarna av Stötliden och Torkilstöten tillbaka till P-platsen.
Vi började vandringen 14 juni, och bitvis var det ganska blött och mycket snö. Vi tog god tid på oss, 6 dagar. Men vi är till åren komna och det var min kompis första fjällvandring. Han har dock varit scoutledare i mer än 50 år och har god friluftsvana.
Du klarar säkert en liknande tur på 3-4 dagar.

/ Bertil
 
Vilket silverfall refererar du till? Känner till ett i Snasahögarna och ett vid Toulpagorni. Finns det ett vid Helags också? var?
 
Har någon förslag på tur jag kan gå själv från bilen runt helags och tillbaka till bilen?
3 max 4 dagars rutt i sommar. Skulle egentligen ha gått med min sambo i Norge, men vi har bestämt att vi ska ändra förutsättningarna, vilket innebär att vi spenderar sommaren på varsitt håll.

Så var går jag runt Helags om jag vill knalla själv med tält 3, max 4 dgr?
Gärna förbi silverfallet mm. Ruttförslag? Jag har varit i kontakt med fjällstationen men de bara skrattade åt mig och hänvisade till storulvån :(
Antagligen för att SIlverfallet ligger vid norra kanten av Snasarna, i närheten av Storulvån. Om du ska förbi Silverfallet och dessutom runda Helags på 3-4 dagar så måste du gå rätt fort. Det är 4 mil mellan Silverfallet och Helags fågelvägen, alltså 8 mil fram och tillbaka. Och du är ingen fågel.

Om du hoppar över Silverfallet så är nog OBDs rutt bra.
 
Var uppe på Helags förra helgen. (Det regnade alla dagar, ibland haglade det...) Frågade i receptionen vad mer än toppen man kunde göra i området. De hade tyvärr inga förslag. Det blev dock en korttur till Snusestöten och till...argh!, glömt namnet på den långsmala sjön söder om massivet. Tyvärr så låg molnen lågt så vi såg inte Pedikstolen mer än korta glimtar.

Det var torrt i markerna (trots regnandet) och inte allt för mycket mygg. Mötte för första gången "svidare" (?) och brydde mig inte om de små ofarliga flugorna till en början. Har fortfarande prickarna kvar på händer och i pannan...

Förutom att det inte finns så väldigt mycket att göra i området så är Helags fjällstation den mysigaste stationen i området. På de andra tre så är tempot så jäkla uppskruvat.

En annan tur som jag funderat på är att åka till Vålådalen och därefter gå västerut till Stensdalen. Vidare till Gåsen och Vålåvalen. Därifrån kan man ju fortsätta på ett antal olika sätt. En kompis som brukar hålla till i området har Gåsen som favorit samt dalarna mellan Vålåvalen-Ljungris-Tossåsen-Lunndörren. Kanske kan du hitta några dagar där?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larot ensam ut på tur. Fjällvandring 74
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Pauliina En ensam sandal hittad i Sarek Fjällvandring 6
Olaa Ensam i fjällen med risk för vrickning Fjällvandring 34
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
cnygardh Ensam i SAREK i September, Tips!? Fjällvandring 9
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.