Vandra ensam som tjej?

Jag är sugen på att vandra i sommar, men av olika orsaker har mitt "vanliga" sällskap förhinder, så jag funderar på att passa på att testa att vandra ensam. Antingen stugvandra eller med tält, beroende på hur lätta grejer jag kan låna ihop, köpa nytt är inte ett alternativ. Fundera på Vindelfjällen, eller kanske Helags eller Rogen, max en vecka.

Men... Alla jag talat om detta för kommer bara med en massa varningar och avråder mig starkt från att vandra ensam, med diverse olika påståenden som grund. Alltifrån "du kommer bli överfallen, våldtagen och mördad" till "tänk om något går sönder och du ramlar i en fors" eller "du kan ju ge dig på att en olycka kommer att hända och ingen kommer finnas där för att rädda dig".

Så min fråga är: Vad har ni för erfarenheter av ensamvandring (jag har redan kollat runt lite här på forumet, men vill gärna höra mer)? Hur "säkert" är det? Vilka åtgärder bör man vidta förutom att lämna färdplan till närstående och i stugor etc? Någon som upplevt problem som ensam tjej i svenska fjällvärlden (innan en bekant sa det hade jag inte en tanke på det, har inte upplevt något sådant tidigare)?

//Malin
 
De olyckskorpar som hest skriker åt dig om sådana farligheter har aldrig sett en fjällstuga annat än på fotografier och de hämtar sin andliga näring från våra förträffliga kvällstidningar. Dessa människor ska du ignorera, för i fjällen är det ganska många som går själva, vare sig de tältar eller bor i stuga.

”Åtgärder i övrigt?” Gå lite försiktigare än annars över blockmarkerna, vada med lite större försiktighet än annars över jåkkarna. Och ha gärna färgglada plagg.

Lars
 
Jag har gått själv ett par gånger och det har sin charm. Man kommer lättare i kontakt med andra om man är själv än om man är ett par eller en grupp, kanske bl.a. beroende på att man själv då också aktivare söker kontakt med andra.
Detta underlättas sannolikt om du väljer att gå mellan stugor. Den gången jag gick själv med tält i Sarek så träffade jag inte många. Dock finns det ju populära platser för tältning i närheten av stugor och stationer så där finns väl möjlighet att träffa folk om man vill det.

Att det skall vara någon större skillnad på att vara ensamvandrande tjej eller kille i dom svenska fjällen har jag svårt att tänka mig.

Lycka till!
 
Ensamvandra i Vindelfjällen

Vandra ensam går hur bra som helst! Vandrar men efter någon led så blir man sällan helt ensam några längre stunder. Man möter tämligen ofta många olika intressanta och trevliga människor från när och fjärran.
Ser att du funderar på vindelfjällen (Ammarnäs-Hemavan kanske?). Mycket bra val i så fall! Perfekt som första "ensamvandringsrutt" !

God tur!
 
Vandra på!

Hej!
Vandrat och gått på tur själv i olika omgångar. Inga problem, socialt, kul och lite spännande. Själv har jag i allafall hållt mig till markerade leder d v s inte Sarek för det har gett mig en bra känsla. Men kör på bara!
C
 
Det är bara att gå

Har stött på ensamvandrare av båda könen medan jag gått solo. I sällskap blir man mera preokulperad....
 
Ja, att göra saker ensam medför alltid en viss risk. Men att du skulle bli utsatt för brott är ytterst osannolikt. Störst risk för att bli utsatt för våldsbrott löper unga, berusade män i storstad, särskilt i krogtäta områden. Som ensam, nykter kvinna på fjället är du så säker du kan bli. Det kan också vara värt att tänka på att kvinnor som blir utsatta för våld för det allra, allra mesta blir det av någon de känner. Så när dina vänner inte befinner sig på samma fjälll blir du ännu säkrare.

Men det är klart,halkar man och slår huvudet i en sten kanske man längtar efter sällskap.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.