Vandra ensam?

Hejsan. Jag är en oerfaren fjällvandrare. Jag har inte gjort det förut.
Men jag lockas av att gå ut själv på fjällen med tält och bara andas in atmosfären och lugnet ett tag.
Tanken är att jag ska ut nästa sommar och göra det.

Så, har ni några tips till mig? Mat-tips (vegetarian), utrustningstips m.m

Ska införskaffa mig ett par rejäla kängor och ryggsäck. Har tänkt mig en uppemot 80-90 liter.

Jag gör bra i att gå ut i skogen och öva några helger innan jag ger mig ut va?

Tacksam för svar!
 
Vill då gå ledat eller oledat? Bära omkring på all mat eller kunna införskaffa proviant under vägen? Hur länge vill du vara ute åt gången?
 
Jag vet inte riktigt om ledat eller oledat. Vad tycker ni som är erfarna. Borde jag som nybörjare gå ledat?
Jag ska upp en vecka har jag tänkt. Vet inte om mat och så riktigt.
 
Min rekommendation är att som nybörjare starta ledat och gärna där det finns stugor, jag befinner mig fortfarande i det stadiet. Nästa sommar tänkte jag ta steget ut på "öppet fjäll". Det är skönt att veta var man är, och att det finns folk i närheten (tala om för stugvärdarna när man passerar var man är på väg) och så kan man göra små avvikningar från leden när så passar. Då kan man också välja att ta några nätter i stuga om ex. vädret är skitkasst och man kan stanna till för att ex. inta lunchen i en stuga om andan faller på.

Att lära sig läsa fjällkarta är en bra övning på led, man vet hyfsat var man är och kan lära sig identifiera fjälltoppar, myrar mm. Jag var rätt van orienterare men att läsa fjällkarta upplevde jag ändå svårt.

Vad gäller ryggsäckens storlek beror det ju lite vad du skall ha med dig. Jag klämmer ner en veckas packning i min 50l säck men då är det rätt fullt så jag kikar efter en 60-65l just nu för att ha på veckoturer där jag bär med mig allt.

Själv går jag inte i kängor utan i terränglöpskor, det funkar bättre för just mina fötter. Att knata omkring i närheten av hemmet med full packning på sig gör att man lär sig skorna, var de klämmer, skaver, kommer behöva hjälp av tejp etc. Man lär sig även hur säcken bör packas och spännas åt. Att få säcken att sitta rätt på ryggen är en mindre vetenskap. Har sett folk bara dra på sig ryggsäcken och knappt justera alls efter att de varit i butiken själv lossar jag alla spännen som justerar hur den kommer vara mot ryggen och spänner för varje tur och beroende på klädvalet då slipper jag så mycket obehag srån säcken. Förutom på mina axlar och höfter som tyvärr är för beniga, måste skadda mig någon form av skumplast eller nåt att lägga emellan.

Har du någon låglandsled eller annat ställe att gå på i närheten kan det ju vara en god ide att gån 1-2 mil, tälta, gå hem igen för att lära känna utrustningen.
 
Ja, jag får ta mig ut i östergötlands skogar till en början för att sedan ta mig norrut till fjällen. Får dock bli i vår eftersom jag först då kommer att ha råd med utrustning.
Har ni några sko-tips? Grejen är den att skorna inte får vara av läder eftersom jag inte stödjer sånt.
 
Ja, jag får ta mig ut i östergötlands skogar till en början för att sedan ta mig norrut till fjällen. Får dock bli i vår eftersom jag först då kommer att ha råd med utrustning.
Har ni några sko-tips? Grejen är den att skorna inte får vara av läder eftersom jag inte stödjer sånt.

barfota:) börja gå nu så har du pansar hud till våren...
 
Jag trivs bra i mina speedcross 2 (men det är ju inte kängor), tror inte de har några läderdetaljer.

Vad gäller vegetarisk kost så har alla de stora "mat i påse"-bolagen minst en vegetarisk rätt så du får väl skaffa några från varje (kan inte garantera att alla är vegan, kan nog vara lakto-ovo). Frukost funkar ju gröt (nyttjar du mjölk? i så fall är mjölkpulver ett bra komplement). Mellanmål funkar ju nötter odl.
 
Hejsan. Jag är en oerfaren fjällvandrare. Jag har inte gjort det förut.
Men jag lockas av att gå ut själv på fjällen med tält och bara andas in atmosfären och lugnet ett tag.
Tanken är att jag ska ut nästa sommar och göra det.

Så, har ni några tips till mig? Mat-tips (vegetarian), utrustningstips m.m

Ska införskaffa mig ett par rejäla kängor och ryggsäck. Har tänkt mig en uppemot 80-90 liter.

Jag gör bra i att gå ut i skogen och öva några helger innan jag ger mig ut va?

Tacksam för svar!


Det är skillnad på litrar och litrar. Jag har en som är 65 snåla litrar och en som är 58 generösa och de rymmer lika mycket. Allmänt skulle jag säga att till en 10-dagarstur kan man klara sig med 60 liter, till en 2-veckors med 70 liter, men det beror ju också på hur och vad du packar.
80-90 liter? Ja, då handlar det om 3-5 veckor.
 
Ja, jag får ta mig ut i östergötlands skogar till en början för att sedan ta mig norrut till fjällen. Får dock bli i vår eftersom jag först då kommer att ha råd med utrustning.
Har ni några sko-tips? Grejen är den att skorna inte får vara av läder eftersom jag inte stödjer sånt.

I början av maj brukar markerna vara lagom torra för låglandsvandring i Östergötland.
Bjärka-Säby - Ulrika - Boxholm (och rentav vidare mot Omberg) går att lägga upp så att du inte behöver bära nämnvärda mängder vatten. Kan vara bra test av utrustning och uthållighet. Men använd inte kängor på låglandet
(en del gör det inte ens i fjällen!).

Första fjällturen bör nog följa ngn känd led, med lite flyktvägar.
 
Vegetarisk mat är inga problem, det är snarare icke-vegetarisk mat som är jobbigare när man inte har kylskåp. Strunta i de dyra specialpåsarna med hela frystorkade rätter och köp vanlig, hållbar, snabblagad mat - couscous, snabbmakaroner, havregryn osv. Diverse pulversåser och soppor funkar bra att smaksätta med (blandas med fördel i samma gryta).

Om man bara är ute en helg så kan man ta med såna där färdiga plastkorvar med ärtsoppa, risgrynsgröt eller bruna bönor. Inte ultralätt men väldigt bekvämt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.