Att vandra ensam

Jag minns fortfarande en kommentar i en av Fjällsäkerhetsrådets tidningar för många år sedan:

"Kom ihåg att ju längre bort från leder och stugor du går desto farligare är det".
Det är inte ordagrant, men innebörden var denna. Summan av den kardemumman är naturligtvis att man helst inte bör gå bortanför stugknuten överhuvudtaget.

Att vandra ensam var något man avrådde från i artiklar och böcker när jag var i tonåren. Det var farligt och man borde inte göra det. Jag gjorde lite dagsturer ensam under denna period, men det stora genombrottet kom under en period i sena tonåren då jag bodde i Canada. Jag ville vandra i naturen där och i USA och hade ingen som kunde/ville hänga med. Dessutom läste jag amerikanska friluftsböcker, bl a av Colin Fletcher. Han vandrade alltid ensam, som det verkade, och avrådde inte på något sätt från detta.

Det var så det började och sedan har jag fortsatt. Till en början av praktiska skäl, när det inte fanns någon kompis till hands så stack jag själv, hellre än att sitta hemma och sukta.

Numera föredrar jag ensamvandringar. Inte för att jag är asocial utan snarare för att jag är alltför social. Det vill säga, om jag är ute med någon så gillar jag att prata och umgås. Men detta drar bort uppmärksamhet och koncentration från själva naturupplevelsen.

När man har familj och småbarn så är möjligheterna att komma ut på långtur begränsade. Jag vet att en 5-7 dagars vandring ensam kommer att vara en upplevelse. Att den kommer att innebära en unik avkoppling och möjligheter att ladda battererna inför vardagen. Detta alldeles oavsett väder och vind. Det kan helt enkelt inte gå fel.

I vardagen måste vi alla alltid anpassa oss och kompromissa i smått och stort. Det kan vara mer eller mindre omfattande och påfrestande, men faktum kvarstår. När jag är ute ensam så behöver jag inte kompromissa med andra människor. Jag går så länge eller så lite jag vill. Jag rastar var och när jag vill. Jag rastar så länge jag vill. Jag äter vilken mat jag vill, när jag vill och hur jag vill.

Detta i kombination med "naturens läkande kraft", som man ju nu börjat på allvar uppmärksamma och arbeta med i olika vårdsammanhang, ger mig en upplevelse som går utanpå allt annat här i livet.

Skulle jag offra detta för att någon anser det farligt att gå ensam? Knappast. Det är snarare så att jag verkligen skulle vilja veta på vilken grund man anser det farligt. Har man några fakta som stöder eller är det bara tyckande? Är det så att ensamvandrare i större utsträckning skadar sig, förolyckas eller behöver hämtas av fjällräddningen? Min bild är att de flesta människor som förolyckas i fjällen gör det i grupp?

Det känns väldigt glädjande att ensamvandringar verkar vara accepterat och uppskattat av många som skriver här på Utsidan. Kanske har attityderna ändrat sig sedan 60-70-talet.

Det vore intressant att få lite synpunkter och olika erfarenheter kring det här med ensamvandring.
Hälsningar
Jörgen
 
Visst är det skönt att vandra ensam. Det är väl mest att om det händer något och man är flera kan den eller de andra rädda en tillkalla hjälp mm. Man ska ju alltid tänka efter innan man gör vissa saker själv tänker jag nog till lite extra om jag vandrar ensam, bara för säkerhets skull.

/mattias
 
Jag vandrar antingen ensam eller med en gammal kamrat. Nästan aldrig i anslutning till leder där man möter andra människor. Vi känner varandra så väl att det inte behövs något prat utan naturupplevelsen tar överhand, som jag tycker det ska vara. Vid de tillfällen jag vandrat med någon/några andra har jag inte haft samma utbyte av det jag är mest ute efter, dvs. natur- och vildmarkskänslan. Då blir det, som du skriver, mer den sociala biten, umgänget med andra människor som tar överhand.

Argumentet som ofta ploppar upp när mindre initierade personer hör att man vandrar ensam bortom leder är "vad gör du om du bryter benet?" Tja, det vore naturligtvis en farlig situation, men risker finns vad vi än ägnar oss åt och alla har olika typer av riskaversion. Planerar man sin tur noga, har vant in sig successivt och känner sig hemmastadd med sin utrustning och som solovandrarare tänker sig för och tar det lugnt, tycker jag inte det kan räknas till de mest farliga sysselsättningarna. Är man van, tar det lugnt och tänker sig för är sannolikheten för en allvarlig olycka så liten att även om konsekvenserna av olyckan är stora, tycker jag den totala risken måste betraktas som låg.

Att ibland vandra ensam ger mig oerhört mycket. Svårt att tänka mig en tillvaro utan det. "Säkerhetsargumentet" går alltid att dra till med, men att inte våga något känns knappt som att leva. Lever upp gör jag som mest när jag vandrar ensam i otillgängliga områden. För mig är riskerna värda det. Andra har en annan uppfattning.

Raskesven
 
Det är först på senare år som jag börjat solovandra, mest beroende på att det blir så svårt att få ihop folk att gå ut med. Vårt grabbgäng har två stående helger om året som är absolut heliga -det är egen eller närståendes död som gäller för frånvaro, men resten av året kan det vara svårt att få ihop.

Som sagt tröttnade jag på detta och gav mig ut själv. Redan första gången gick jag där och tyckte att det var fullständigt idiotiskt att jag inte gjort det tidigare! Naturupplevelsen som ensamvandrare blir nästan av religiös karaktär tycker jag, även om det är nog så skoj att ge sig ut med sina bästa vänner. Sen tycker jag mig ha märkt att mitt behov av tystnad har ökat med åren... Punkskadad? ;)
 
Mobiltelefoner

Min egen erfarenhet är att mobiltelefonerna sällan funkar, men det beror naturligtvis på vilka fjällområden man går i. Det gick hyfsat i Vålådalssänkan för några månader sedan.
För några år sedan ringde jag Keb och frågade om GSM funkade mellan Abisko och Keb: Jajamän, hela vägen, var svaret.
Tyvärr lyckades jag inte vid något enda tillfälle få kontakt, vilket gjorde mig något luttrad både vad gäller det ena och det andra.

Jag tror att det är en mental förändring i samhället som svarar för skillnaderna i attityd gentemot 60-70-talet. Individualism och narcissism var ute då och är inne nu.
Det verkar bara vara jag som är oförändrad :)

Jörgen
 
mobil

Min erfarenhet är att mobiler ät ingen höjdare i fjällen.
Om man över huvud taget har täckning är den ofta dålig och därmed försvinner batteriet snabbt.


Jag har bara provat en längre vandring solo (i Sarek).

Nackdelen är att man inte ha ngn att dela vikten på normalt genemsamma saker som tält etc, varför jag upplevde att det blev ganska tungt. Man kan juh köpa speciell utrustning (enmanstält etc), men det kostar på om man reda har "allt".

:)
 
I likhet med andra tycker jag att de ökade riskerna uppvägs av upplevelsen. Riskerna blir såklart lite större. Om något händer är man som ensam antagligen i en sämre sits än om man haft sällskap. Men som Raskesven säger, är man trygg med sin utrustning och planerar turen noga, samt undviker onödigt svåra strapatser, så är riskerna nog små. Fast det är klart, stukar man foten rejält och har 20-25 kg i blockterräng kan det vara klippt.

Jämförelse med stadsliv: risken finns trots allt att man blir påkörd av en bil mitt i stan, eller halkar och slås medvetslös och fryser ihjäl i en park i Göteborg. Dessa risker är kanske små, men som sagt så kan man minimera riskerna vid ensamvandring till nivåer som i mina ögon är lika låga. Folk som går småfulla ensamma från krogen ska inte klaga på ensamvandrare t ex. :p
 
När någon tjatar på om det där med att bryta benet svarar jag såhär; jaha, bryter jag ett ben tar jag någon gren el liknande och använder som krycka, bryter jag båda benen så kravlar jag. Men vad gör du om du med bilen åker in i en bergvägg i 90knutar? Troligen inte lika mycket.. Och tillägger ett 'hehe'.

Det var ju en kille nånstans som under en klättring fastnade med en arm och sågade av den med en kniv, och han klarade sig..
 

avslutad210712

Gäst
Mobiltelefoner skall man inte förlita sig på för täckningen är minst sagt dålig i fjällvärlden. Då är det nog bättre att förlita sig på hjälptelefonerna men de är oftast utplacerade längs de mest besökta lederna och då är väl frågan om hur "ensam" ensamvandringen blir.

Går man inte alltför långt ifrån vandringslederna borde man i de allra flesta fall kunna ta sig till någon om man inte har slagit sig totalt fördärvad eller ramlat ner på någon klipphylla som är omöjlig att ta sig ifrån. Och går man inte alltför udda tider på året vore det otroligt om man inte hittar någon som kan hjälpa en.

Så jag tror att riskerna med att ensamvandra är lite överdrivna.
[Ändrat av avslutad210712 2004-12-10 kl 18:23]
 
Jag har de senaste fyra åren gjort en solovandring varje år. Jag är "till åren kommen" som man säger, men jag kommer att solovandra så länge jag orkar.
Tidigare vandrade jag tilsammans med min hustru, men en dålig höft satte stopp för henne. Nu har hon en ny höftledskula och kan göra kortare dagsturer, men längre vandringar är inte att tänka på. Det var alltså hennes dåliga höft som fick mig att börja solovandra.
Jag vandrar både på leder och vid sidan om lederna.
I somras c:a 15 mil i Sarek. Jag är medveten om att det finns risker, men som andra har sagt, livet är fyllt med risker. Jag tror också att man skärper sig mer när man solovandrar. Jag är oerhört försiktig med vad. Tar hellre en omväg, även om det skulle vara 10 km eller mer, än att ta en risk vid ett vad som jag bedömer som svårt. Samma vad kanske av någon annan bedöms som lätt.
Jag tycker friheten med att vandra ensam uppväger de risker som trots allt finns.
Inför nästa år planerar jag dels en kortare vandring med två manliga bekanta som är "fjällnoviser" men vana vid friluftsliv. Planerar även att med hustrun flyga in till Staloluokta och från ett basläger göra dagsturer. En solotur på c:a 2 veckor ingår även i planeringen (Abisko, Kebnekajse, Sarek eller Padjelanta)
Som redan sagt, jag tänker fortsätta med solovandringar så länge benen bär mig.

/ Bertil
 
hansthomas; sa:
När någon tjatar på om det där med att bryta benet svarar jag såhär; jaha, bryter jag ett ben tar jag någon gren el liknande och använder som krycka, bryter jag båda benen så kravlar jag. Men vad gör du om du med bilen åker in i en bergvägg i 90knutar? Troligen inte lika mycket.. Och tillägger ett 'hehe'.

Det var ju en kille nånstans som under en klättring fastnade med en arm och sågade av den med en kniv, och han klarade sig..

Antagligen var det en annan kille nån annanstans som fastnade med en arm och dog av svält istället, men honom får man aldrig höra talas om. ;P Inte alla kan utföra spektakulära räddningsprestationer.

Men jag håller med i sak: riskerna vid ensamvandring för en jämn kamp mot bortrationaliserade vardagsrisker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.