Lägg av, killar!
Nu har väl den här tråden spårat ur rejält,eller??????
BM
Nu har väl den här tråden spårat ur rejält,eller??????
BM
swabr; sa:Nu har väl den här tråden spårat ur rejält,eller??????
BM
MAJJEN; sa:Sorry. Jag blev avbruten av störande arbete. Därför blev mitt inlägg minst sagt egendomligt. Så här skulle det vara:
marmotta; sa:Ni som talar om färdplaner; vilken är er erfarenhet?
Lyckas ni verkligen hålla er till dem? (---)
Men är det verkligen tillrådligt med detaljerade
färdplaner och tar det inte bort en stor del av nöjet?
För min del står planeringen av färden för 25 % av nöjet.
HåkanF
Man bör förstås vara fysiskt/psykiskt förberedd
på att en etapp kan ta en eller två timmar mer
än tänkt.
Sorry, vi fortsätter den diskussionen på tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30956swabr; sa:Nu har väl den här tråden spårat ur rejält,eller??????
BM
swabr; sa:Nu har väl den här tråden spårat ur rejält,eller??????
BM
nermander; sa:Man bör förstås vara fysiskt/psykiskt förberedd
än tänkt.
Min åsikt är att man bör planera för att behöva slå läger tidigare, om en etapp skulle visa sig ta längre tid än man tror.
Att "köra på" för att komma fram till målet fast det kommer ta flera timmar längre tid än man räknat med är bara dumdristigt. Lågt blodsocker och trötthet är bland de största farorna som finns.
joru; sa:nermander; sa:Man bör förstås vara fysiskt/psykiskt förberedd
än tänkt.
Min åsikt är att man bör planera för att behöva slå läger tidigare, om en etapp skulle visa sig ta längre tid än man tror.
Att "köra på" för att komma fram till målet fast det kommer ta flera timmar längre tid än man räknat med är bara dumdristigt. Lågt blodsocker och trötthet är bland de största farorna som finns.
Håller helt med, man ska inte försöka "köra på" så man kör slut på krafterna.
Men jag undrar om inte Marmotta syftade på den situationen att man gjort en planering utifrån kartbilden, bara för att upptäcka att det inte finns lämpliga tältplatser alls, varvid man blir tvungen att fortsätta.
Det är inte så ofta det händer, men jag har själv varit med om det några gånger. Om man ser till att lägga upp sin dag på ett vettigt sätt mht raster och regelbundet energiintag bör det inte innebära ngt större problem. Har man däremot slarvat med rasterna, gått för fort eller ätit för lite så kan det bli ganska kämpigt och risken för misstag ökar.
Bra därför att använda någorlunda genomtänkta rast- och ätrutiner under vandringsdagarna, så att man alltid har ett överskott för oväntade situationer.
//J
Men jag undrar om inte Marmotta syftade på den situationen att man gjort en planering utifrån kartbilden, bara för att upptäcka att det inte finns lämpliga tältplatser alls, varvid man blir tvungen att fortsätta.