Ensam i Jotunheimen-TIPS ?

Jag har tänkt mig att åka upp till Jotunheimen sista veckan i augusti och gå från Gjendesheim via Glitterheim och Glittertind ner till Spiterstulen och därefter bestiga Galdhöpiggen. Har varit ute en del i fjällen men aldrig ensam tidigare. Har någon några tips eller varningar så tar jag tacksamt emot dessa.

Jesper
 
Ha respekt för andra och fjället

Klarar du det?
Att bryta om vädret eller du inte funkar till 100% och vem skall hjälpa dig om du faller och inte kan ta dig ner själv?`Kan du besvar dessa frågor väl så go tur!
 
Inga problem

Hej,

Jag har själv gått en del i Jotunheimen. Det är inga problem att gå själv. Eller själv förresten. Du kommer vara långt ifrån ensam. Sträckan du beskriver är en av som populäraste i Norge. Väldigt fin. Passa på att gå Besseggen när du ändå är där.

Självklart bör du vara extra försiktig när du går själv. Men om olyckan skulle vara framme, om du skulle stuka en fot eller nåt. Så är chanserna stora att få hjälp. Det är som sagt mycket folk som går där. Det går bilväg både till Spiterstulen och Glitterheim (till Glitterheim endast varutransporter dock).

Lycka till!
-Kristian
 
Ensamvandraren

Hej!

Naturligtvis kan man vandra i fjällen (på sommaren)ensam så snart man har blivit lite van. OBS! På vintern SKALL man heta ´Ola Skinnermo´ för att bege sig ut på egen hand!! Det viktigaste är självfallet att meddela familj/vänner om den planerade turen i god tid innan och diskutera evt. dagar/tider på dygnet då man försöker komma i kontakt. Vandrar man mellan stugor finns det ofta en sorts dagbok i vilken man skiver in vart man kom ifrån och vart man vill gå till. Prata dessutom med stugvärden och folk du möter längs turen. Även i Norge (där fjällvärlden är ofantligt mycket större och folk sprids ut) syns det ändå folk på lederna under sommaren. Förutom mottagen uppmuntring lämnar man således viktig information efter sig om man skulle hamna i nöd - prata på bara så folk kommer ihåg dig!! En GPS-mottagare kan vara ovärderlig hjälp i dimma eller i mörker, men använd vanlig fjällkarta (skala 1:100.000 / 1:50.000) under de ljusa timmarna!! (Ger så himla mycket mera trevlig information ifall man kan läsa kartan ordentligt)

Dessutom ska man tänka på att inte ta några onödiga riskar (som att springa/hoppa på sten med full uppackning eller vada i kraftigt strömmande vatten).
Var förnuftig och vältränad. Välj inte den svåraste rutten bara för att imponera - den ägnar sig bättre tillsammans med några gamla lumpar-kompissar!! Kolla med SMHI eller lokala väderleksstationer om förväntade förhållanden under perioden. Räkna dock med att vädret i fjällen är mycket nyckfullt och kan ändra sig på bara några timmar från soligt till kraftig regn/hagel/dimma/åska mm.

Minimera din uppackning, men ha ändå ett reparetions-kit med dig (Swizz Army kniv, tändstickor/tändare, nål+tråd (sygrejor), gummiband, extra plastpåsar, 5-10 meter tunn lina, ståltråd, förstahjälpen (plåster, bandage, mm), druvsockertabletter (akut energi), huvudvärktabl. samt evt. annan medicin man tycker sig behöva).

Drick MYCKET vatten. Den vanligaste orsaken till utmattning är just vätskebrist. Personligen brukar jag hälla i mig 4-5 stora muggar vatten varje morgon innan avfärd för att "ha en reserv innanbords". Vatten i magen väger dessutom mindre än i flaskan, berättade någon... :) Men, släp nu för guds skull inte heller ihjäl dig med 5 liter vatten i dunk - våra skadinaviska fjäll är för det mesta allt annant än torra. ½ - 1½ liter i PET-flaska är lagom.

Sist men inte minst vill jag önska dig/alla en god tur...
 
ensam i Sarek på vintern

Jag har en bekant som har gett sig ut på långtur i Sarek ensam vintertid och han hette inte Ola Skinnarmo.

Själv har jag legat en vecka i tält vintertid vid flera tillfällen och gjort toppturer på telisar i Kebnekaisemassivet ensam.

På sommaren har jag gått Saltoluokta-Kvikkjokk ensam med avstickare in i Sarek. Har också gjort en 5-dagarstur ensam i Abiskofjällen orösat. Den turen var lite riskabel eftersom det var många troppturer och höga kamvandringar.Samt gått veckolång tur i Kebnekaisefjällen orösat (delvis) ensam. No problems.Samt åkt telis nerför Norra Sytertoppen ensam (hade basläger i tält nedanför).

MVH Mats
 
Hej,

Naturligtvis kan och får vem som helst bege sig ut i fjällen eller likn. när som helst och i vilket väder som helst denna önskar. Avsikten med jämförelsen med en viss "Ola Skinnermo" var att uppmärksamma de faror som väntar och därmed graden av "Våghalsig handling" man får ansvara för.

Dessutom beror säkerhet i vinterfjället i mycket högre grad på optimal anpassat uppackning än på sommaren. Även en sydeuropä skulle förmodligen klara sommarfjället utan myggmedel och i sandaler, men ens icke "Ola Skinnermo" överlever länge om han ramlat i vattnet utan isduppar eller har glömt vindsäcken!! På vintern kan en obetydlighet bli katastrofal...

Skadinavisk vinterfjäll ÄR verkligen värd en extra noga varning för ensamvargen (även grupper) då det kan blåsa mycket och bli väldigt väldigt kallt och man fram för allt är tämligen isolerad från all eventuell hjälp. Det kan inte jämföras med ensam off-pist åkning i alperna (dock lavinfaror!) eller något där folk finns överallt. Nyligen (här i sommar!) dog en tysk turist på Kebnekaise "bara" pga. dimma och avkylning - han var ensam !! Själv har jag också fått avbryta två dags-etapper på Kungsleden på skidor något år pga dåligt väder - eller snarare: jag (vi) var inte beredda att riskera våra liv/hälsa och fann i vilket fall som helst ingen anledning att bege sig ut under dessa omständigheter. Hade vi kommit fram välbehållna hade vi ändå inte njutit av turen/naturen - inte kunnat fotografera eller fika!! Det är väl inte så kul?

Viktigt är att inte stressa i fjällen, varken sommar eller vinter.

Tack "www.utsidan.se" för en utomordentlig bra site. Vilket härligt forum. Kul!
 
som flerar påpekat

är det en lätt och ofta begången led i Jotunheimen; med reservation
kanske för själva bestigningen, som iaf inte ska göras i godtyckligt
väder. Man kan glömma varningar om vad och liknande, det problemet existerar inte. Däremot kan det vara värt att veta
att högsta punkten mellan Gjendesheim och Glitterheim
är hög, 1700 m, och att man kan få vara beredd på kyla och vind
denna årstid. Kanske, i värsta fall, nysnö (men annars
är snöförhållandena iår mycket gynnsamma).

Av de två Hestlegahöy ska man välja den västra,
eftersom den östra (som ser lockande ut på kartan,. med sjö och allt) enligt uppgift är mycket stenig.

Som tips till kanske andra; om man väljer turer som undviker
de båda högsta bergen (och därmed Lerivassbu, vid parkeringsplats, och Spiterstulen, otrevligt), kan man gå hur ensamt
som helst i Jotunheimen. Jag har efter tre besök (94, 00, 01)
uppslag till en veckotur utan överdrivet många möten (givetvis
med tält).

il C
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
larot ensam ut på tur. Fjällvandring 74
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Pauliina En ensam sandal hittad i Sarek Fjällvandring 6
Olaa Ensam i fjällen med risk för vrickning Fjällvandring 34
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
cnygardh Ensam i SAREK i September, Tips!? Fjällvandring 9
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
Johankjellgren Stora Memurutinden, östtoppen Fjällvandring 0
81nahoj Samåka Gbg-Jotunheimen v32? Fjällvandring 1
Kimkim Olavsbu i Jotunheimen Fjällvandring 6
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
Maalla Jotunheimen - vad? Fjällvandring 8
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
hansjr Jotunheimen Fjällvandring 0
Evajar Proviantering i Jotunheimen Fjällvandring 6
Moh Vägar i Jotunheimen "offseason" Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
Jimmyx Vandringskompis/sällskap. Jotunheimen Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
mewaan Jotunheimen i juni Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.