Ensam i SAREK i September, Tips!?

Den här hösten ska jag genomföra något som jag funderat på att göra i många år. Jag ska gå ensam i SAREK i början av september, den 1/9 och c:a 1,5 vecka framåt, har mat med för 11 dar på fjället.

Idén är att gå in via Akkastugorna och ner via Ruotesvagge till Mikkastugan, över bron, vidare över Pielavalta, över bron i Kukkesvagge, vidare runt Slugga och följa Pietsaure antingen på östra eller västra sidan till samevistet och sedan ner till Satoluokta

Planeringen startade i början av Juni. Jag kommer att vara ute i 10-11 dar så det kommer att bli gott om tid för avstickare och liknande.

Så nu vill jag gärna ha tips från er!!!!! på bra och roliga avstickare, toppar att gå upp på, mm. Om någon annan tänker vara uppe i dom delarna av Sarek vid den tiden hör gärna av er (alltid kul att veta vem man kan stöta på när man är och vandrar), särskilt om ni tänker er att gå upp på Sarektjokko och det är möjligt för mig att knyta ni mig i ert replag. (jag har nästan varit uppe men tvingades vända p.g.a. dåligt väder)

I dom sydliga delarna har jag varit en del men norra delen från Akka och ner genom Ruotesvagge är nytt för mig. Finns det någon bra väg upp på Akkas stortopp utan att gå på glaciär alt. genom att gå på sprickfri glaciär?

Ta en titt på planeringen på min hemsida http://fjallen.get.to/sarek01/index.html

Tack på förhand!! Claes
 
Tips.

Hej!

Det finns ju förstås massor att göra "på vägen".

Runt Påisatjåkka, är en trevlig sidotur.
Från Mikka t till Alka- och Akavagge, är en annan fin avstickare.
Tjågnåris - på väg från Mikka till Pielavalta ger en fantastisk vy. Vill man, eller har begränsad ork/tid kan man nöja sig med förtoppen Tjågnårisålke.

Men - Du skriver "runt Slugga". Har för mig att jag läst någonstans att det är en besvärlig väg.
Vanligt är att man går upp i "passet" mellan Käppu och Vuores för att sedan snedda ner mot Pietsaures östra ände. Men Du kanske har andra besked om detta. (Har ej gått på nordsidan av Slugga själv).

Hoppas Du får en fin septembertur.

Mvh
Bert
 
Claes,

det är en trevlig tur! Men som Bert skriver, gå upp i passet istället för runt Slugga. Det är stora, kraftiga videsnår längs sjösidan. Fortsätt istället högt upp, tills du nästan är framme vid Rasek.

Håkan
 
Tack för tipsen!

Angående vägvalet runt Slugga så är anledningen till att jag letar efter en alternativ väg den att jag gick precis den väg ni förespråkar på en vandring 1990: http://w1.855.telia.com/~u85511943/sarek90/index.html Området omkring renvaktarstugan väster om Sitoätno består av stora stenblock med sump och massor av videsnår omkring. Det tog oss en halv dag att kravla igenom detta område. Så om någon har vandrat där och vet en bättre väg än den vi gick så hör av er!

Tar gärna emot fler tips om trevliga avstickare från min tänkta rutt!

///Claes
 
Vadning

Hejsan,

Jag läste att du funderade på att göra vadet nedanför slugga, jag var där förra året i mitten av Juli och tittade på det vadet. Då hade det regnat mycket och det var för mig helt omöjligt att ta sig över så jag fick gå till samevistet vid inloppet på sitojare och vada där i stället. Väldigt djupt men närma till fikastugan.

Ville bara dela med mig av den erfarenheten att om det regnar myckert så kanske det kan vara bra att fundera på en annan väg eller åtminstonde vara förberedd på att det kan varar en del vatten

Lycka till
 
Absolut!!

Klart jag menar det!!

Svårt att hålla tungan i rätt mun när man skall både jobba och vara med och diskutera i forumet!

Martin
 
Bättre vad vid Pietsaure!

Martin,
Tips!! Om du skulle passera i dom trakterna igen så finns det ett mycket bättre vad, som samerna använder, om man följer utloppet från Pietsaure några hundra meter nedströms tills jokken gör en s-kurva. Där grundas den upp och vattnet går knappast över halva smalbenet. Botten är jämn och fin och består av fint grus.

///Claes
 
Man lär av sina misstag

Cleas,

Jag fick samma tipps av en sam som jag träffade på andra sidan, han hade tittat på mig och varit redo att åka ut med båten om det hade hänt någe sa han.

Vidare sa han att det oxå går att gå som en halvmåne utanför mynningen då sand och grus sedimenterar ner där genom en hastighetsminskning av strömmen!.


Lycka Till

Martin
 
Några frågor till..

Martin,
När du gick från nord- till sydändan av Pietsaure, gick du efter västra stranden då, nere vid vattnet? och vilken väg gick du för att komma till nordändan?

///Claes
[Ändrat av cnygardh 2001-08-07 kl 17:29]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
Pauliina En ensam sandal hittad i Sarek Fjällvandring 6
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
larot ensam ut på tur. Fjällvandring 74
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Olaa Ensam i fjällen med risk för vrickning Fjällvandring 34
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.