ensam ut på tur.

Hej!!
Ska snart ut på min första vandring själv. Är lite nervös så jag undrar om någon har några tips...Alla jag pratat med säger att jag inte får gå själv men det vill jag. Är ingen van vandrare men vill verkligen ut!! Har köpt ett nytt fint Hillebergtält så jag är redo...

Hej hopp ha det så bra!!
 
Låter härligt! Det finns fler som vandrar ensamma, tycker inte att det är så dramatiskt. :)

Tips: fundera igenom vad som kan hända och vad du gör om det händer. Mobiltelefon håller jag med om, tycker det ökar trygghetskänslan.

Om du är van att vandra i sällskap, var lite observant på risken att omedvetet agerar som om du hade sällskap.

Lycka till & go tur!

MvH
Aina
 
Ta gärna en eller några turer på några dagar i ditt närområde först, med den utrustning du tänkt använda under fjällvandringen. Med lite vana vid din utrustning känner du dig, och är du, mindre osäker. Slå gärna upp och ta ner ditt nya fina tält några extra gånger, så du känner att du hanterar det bra även om det skulle blåsa och regna första gången tältet ska upp i fjällen.

Eftersom det är din första solovandring och eftersom du inte har stor vana; håll dig på eller i närheten av en led så ger det viss trygghet jämfört med obanat. Det kan också ge lite extra trygghet och säkerhet om du håller dig i närheten av dalgångar, så är det bara att gå ner en bit i bättre skydd om vädret blir uselt.

Ta det lugnt och ta inga risker vid vad eller bökig terräng. Stenar kan bli hala när det är blött.

Skaffar du dig vana vid utrustningen, tar det lugnt och inte gör något du känner dig osäker på, t.ex vid vägval, så ska det nog gå bra. Och då är det trevligt och en speciell naturnära känsla att vandra själv.

Raskesven
 
Om allt känns skit, jobbig terräng och lappsjuka och problem med vägval - ta en paus och ät någonting! Drick lite kaffe, lägg dig ner på liggunderlaget och lyssna på tystnaden eller bäckens brus.

Dåliga beslut som jag har tagit har alltid varit när jag varit hungrig.
 
Det är klart du ska gå ut ensam om du vill. Mobiltelefon kan nog vara bra, men lita inte på att den fungerar. Den grundläggande säkerhetsåtgärden är att vara försiktig. Lämna en färdplan till någon anhörig eller bekant. Sen kan det hända saker som gör att man måste avvika från planen. Om du passerar några stugor kan du lämna besked om vart du går.

God tur!
Harald
 
Var hade du tänkt gå?
Kanske någon har mer specifika tips då.

Håller med det övriga sagt. Att ta det lungt, tänka igenom vad som kan hända och inte ta onödiga risker, inse att det är bättre att stanna än att fortsätta om man är trött/blöt/kall.

Det som är bra med att gå själv är att man bestämmer takten själv. Går jag med någon snabbare får jag hela tiden skynda mig, går jag med någon långsammare får jag anstränga mig att gå saktare. Det känns som att jag kan gå hur långt som helst om jag får gå i min egen takt.

/Ulf
 
Wolf25; sa:
Det som är bra med att gå själv är att man bestämmer takten själv. Går jag med någon snabbare får jag hela tiden skynda mig, går jag med någon långsammare får jag anstränga mig att gå saktare. Det känns som att jag kan gå hur långt som helst om jag får gå i min egen takt.

Jag har vandrat MYCKET i fjällen. Förra året vandrade jag för första gången ensam. Jag upptäckte då att jag vandrade på ett helt annat sätt än i sällskap med andra. När jag vandrar med andra håller vi på en viss tid (beroende på ork) och sedan tar vi en rejäl paus. När jag vandrade själv upptäckte jag att jag orkade gå mycket längre stunder och de pauser jag behövde blev betydligt kortare. Trots att jag färdades längre sträckor blev jag inte lika trött som jag brukar. Vandringen ifråga finns beskriven här:

http://www.utsidan.se/ddb/vandring/artiklar/972.htm

HåkanF
 
Tack för inlägget...

jo just nu bor jag och pluggar i Östersund så tänkte väl vandra någonstans här i krokarna. Vet du någon fin nybörjar vandringsled?? Tänkte gå någon kort nu över en helg innan jag vandrar längre...

Tacktack!
 
Jag har aldrig vandrat i sällskap, eftersom jag inte
känner ngn med mina intressen - morgonvanorna
ska vi bara inte tala om. Jag HATAR att vänta
på andra (jag brukar gå ut före klockan sju).

Jag är övertygad om att man är vaksammare på sin
säkerhet om man går ensam. Det ska åtminstone vara tyst
omkring en. Jag skulle väl också dö av dåligt samvete om jag skadades och därmed sinkade en färdkamrat.

Det för mig tänkbara undantaget vore Sarek eller andra områden
där man vadar mycket. Vore säkert skönt med rep.

Men jag tycker ju också att inget område är vackrare än sitt väder.
 
larot; sa:
Tack för inlägget...

jo just nu bor jag och pluggar i Östersund så tänkte väl vandra någonstans här i krokarna. Vet du någon fin nybörjar vandringsled?? Tänkte gå någon kort nu över en helg innan jag vandrar längre...

Tacktack!

Trådarna nedan är några av många tidigare diskussioner om vandring i Jämtland. Säkert hittar du något.

HåkanF

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33678

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33634

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32925

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7842

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31275
 
Har du ett Hillebergtält finns det inte något att oro sig før...

Skämt å sido så är det inget att oroa sig øver om du går i trakter där du kan räkna med att det kommer folk førbi inom några dagar. Mobilen är ju också en trygghet då det finns täckning. Det är ju mest en psykisk "påfrestning" (samtidigt underbart) att gå ensam "off season". När jag varit ute ensam på skidturer i juni i Sulitjelmafjällen har jag varit extremt førsiktig då det inte finns en människa på många mil och mobilen saknar täckning. Under vandring är det väl främst vad du får tänka på.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Pauliina En ensam sandal hittad i Sarek Fjällvandring 6
Olaa Ensam i fjällen med risk för vrickning Fjällvandring 34
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
cnygardh Ensam i SAREK i September, Tips!? Fjällvandring 9
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.