Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
fjällvandring storulvån
- Trådstartare josef_g
- Start datum
jämtlandsfjällen
Det är kanonfint runt hela sylarna, och jämtlandsfjällen är ett bra ställe att gå på första gången.
Har en liten berättelse och bilder från några av turerna runt sylarna: http://web.telia.com/~u63105318/sylarna2004.htm
Det är kanonfint runt hela sylarna, och jämtlandsfjällen är ett bra ställe att gå på första gången.
Har en liten berättelse och bilder från några av turerna runt sylarna: http://web.telia.com/~u63105318/sylarna2004.htm
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Fint men mycket folk
Till Storulvån tar du dig enkelt med tåg till Enafors och vidare med busstaxi till Storulvån. Sedan har du ett perfekt nybörjarområde att vandra i. Det finns olika turförslag om du söker i forumet, men den klassiska triangel Storulvån - Blåhammaren - Sylarna - Storulvån är en bra start. Fina omgivningar, men lite för mycket folk om man söker ensamhet.
Jag vandrade en variant av Jämtlandstriangeln sent på säsongen:
http://www.folder.nu/sylarna/
Till Storulvån tar du dig enkelt med tåg till Enafors och vidare med busstaxi till Storulvån. Sedan har du ett perfekt nybörjarområde att vandra i. Det finns olika turförslag om du söker i forumet, men den klassiska triangel Storulvån - Blåhammaren - Sylarna - Storulvån är en bra start. Fina omgivningar, men lite för mycket folk om man söker ensamhet.
Jag vandrade en variant av Jämtlandstriangeln sent på säsongen:
http://www.folder.nu/sylarna/
mad as ice; sa:Jag vill bara höja ett varnandes finger för rakstäckan mellan storulven och sylstationen, den är sååå tråkig.
Det tycker inte jag.
F ö ett bra val för första fjälltur, riktiga berg, vackert och storslaget.
Njut
Per
ipg289h; sa:mad as ice; sa:Jag vill bara höja ett varnandes finger för rakstäckan mellan storulven och sylstationen, den är sååå tråkig.
Det tycker inte jag.
Per
Tjaa, om man gillar och gå på E4án med tele/el-ledningar och vintermarkerinar så njut på! Låt inte mig stoppa dig. ;-)
mad as ice; sa:Tjaa, om man gillar och gå på E4án med tele/el-ledningar och vintermarkerinar så njut på! Låt inte mig stoppa dig. ;-)
— E4an ????
Jag minns, det var länge sedan, en bred dal med blockterräng, vindlande stig, en och annan spång, o det spretiga sylmassivet hägrande vid målet. En fin dag.
Per
E4 - ibland
Beror kanske på åt vilket håll man går... Jag tyckte att den sträckan var riktigt tråkig, men då gick jag mot Storulvån - hemåt. I övrigt är det ganska "rakt på" runt Storulvån, som jag minns det. Terrängen är öppen och man ser långt. På gott och ont.ipg289h; sa:— E4an ????
Jag minns, det var länge sedan, en bred dal med blockterräng, vindlande stig, en och annan spång, o det spretiga sylmassivet hägrande vid målet. En fin dag.
Re: E4 - ibland
Man ser långt, som sagt. Som Per skriver ser man sylmassivet (och stugan) på långt håll, nästan från start, om man går från Storulvån. Jag gick min andra fjällvandring i livet den sträckan och det var en ganska häftig upplevelse för en nybörjare att vandra mot en så inspirerande utsikt. Att veta att man ska in bland "de stora bergen där borta.." Samtidigt är terrängen väldigt lätt, och bara på slutet är det lite segt, med uppförsbacken mot stationen. Jag vill verkligen rekommendera Storulvån-Sylarna-(Blåhammaren) som förstatur.
Men som du Erik skriver är det lite tristare på väg mot Storulvån, men man kan ju alltid vända sig om ibland.
Hedman; sa:Beror kanske på åt vilket håll man går... Jag tyckte att den sträckan var riktigt tråkig, men då gick jag mot Storulvån - hemåt. I övrigt är det ganska "rakt på" runt Storulvån, som jag minns det. Terrängen är öppen och man ser långt. På gott och ont.ipg289h; sa:— E4an ????
Man ser långt, som sagt. Som Per skriver ser man sylmassivet (och stugan) på långt håll, nästan från start, om man går från Storulvån. Jag gick min andra fjällvandring i livet den sträckan och det var en ganska häftig upplevelse för en nybörjare att vandra mot en så inspirerande utsikt. Att veta att man ska in bland "de stora bergen där borta.." Samtidigt är terrängen väldigt lätt, och bara på slutet är det lite segt, med uppförsbacken mot stationen. Jag vill verkligen rekommendera Storulvån-Sylarna-(Blåhammaren) som förstatur.
Men som du Erik skriver är det lite tristare på väg mot Storulvån, men man kan ju alltid vända sig om ibland.
Re: Re: E4 - ibland
Ja eller hitta på varianter, t ex gå runt Gåsen och Vålåstugan och bitvis lämna leden och följa fjällkammarna eller göra några bestigningar runt stensdalsstugan, som var min favorit stuga i jämtland. Skriver "var" för det var evigheter sedan jag vandrade där. Både Bunnerstötarna och Lillstendsdalsfjället är fina bestigningar.
Per
millimeter; sa:Men som du Erik skriver är det lite tristare på väg mot Storulvån, men man kan ju alltid vända sig om ibland.![]()
Ja eller hitta på varianter, t ex gå runt Gåsen och Vålåstugan och bitvis lämna leden och följa fjällkammarna eller göra några bestigningar runt stensdalsstugan, som var min favorit stuga i jämtland. Skriver "var" för det var evigheter sedan jag vandrade där. Både Bunnerstötarna och Lillstendsdalsfjället är fina bestigningar.
Per
Liknande trådar
- Svar
- 107
- Visningar
- 8 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg