Turskidåkning Skidor på längden

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-01-14, 11:22
stormfrog stormfrog är inte uppkopplad

Omöjligt att hyra turskidor i Sälen?

Hej!

Jag planerar en klassisk fjällsemester på turskidor i Sälen men har inte plats att släpa med mina Tegsnässkidor. Jag har varit i kontakt med de största uthyrarna och INGEN har turskidor att hyra ut? Det MÅSTE ju finnas någon som hyr ut vanliga turskidor. Jag förväntar mig inte att någon hyr ut Tegsnässkidor, men liksom helt vanliga jäkla turskidor?

En av uthyrarna visste inte ens vad turskidor var och försökte hyra ett par vanliga längdåkningsskidor till mig och förstod inte varför de måste vara så breda.

Är det någon som lyckats hyra turskidor i Sälen? Eller vet någon gammal skidentusiast som bor i krokarna som kan tänkas hyra ut sina?

Tacksam för alla tips!
Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 12:00
GustavOh GustavOh är inte uppkopplad

Kaisers skidbod har.
Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 12:58
thureb thureb är inte uppkopplad

Längdskidor är förmodligen mer efterfrågade i Sälenområdet. Finns ju väldigt fina spår och turer att göra där.

Vilken slags turer vill du göra med turskidor?

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 20:31

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Längdskidor är förmodligen mer efterfrågade i Sälenområdet. Finns ju väldigt fina spår och turer att göra där.

Vilken slags turer vill du göra med turskidor?

Thure
Hej!

Jag kommer att göra en topptur upp på Stor-Närfjället och även åka på tur i skogen i Tandövala så breda skidor som klarar ospårad terräng/lössnö behövs. 75mm är jag van att åka på. Men för toppturen skulle det vara trevligt med stålkanter på.

Har du något tips på vart man kan hitta sådana skidor?
Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 09:04
thureb thureb är inte uppkopplad

Nej. Jag/ vi har haft med egna prylar. Just de branta skogklädda sluttningarna upp mot höjderna kan säkert erbjuda knepighetet om man rör sig utanför lederna med löparskidor.

Å andra sidan på lederna tror jag löparskidor är mer funktionella. Och uppe på höjdplatåerna är det regelmässigt vindpackat. Skare kan vara problem utan stålkanter.
Thure
Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 09:39
GustavOh GustavOh är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av stormfrog Visa inlägg
Hej!

Jag kommer att göra en topptur upp på Stor-Närfjället och även åka på tur i skogen i Tandövala så breda skidor som klarar ospårad terräng/lössnö behövs. 75mm är jag van att åka på. Men för toppturen skulle det vara trevligt med stålkanter på.

Har du något tips på vart man kan hitta sådana skidor?
Förutom Kaisers (jag kollade, du kan boka turskidor på hemsidan) så är jag rätt säker på att sportshopen vid högfjällshotellet har turskidor.
Även "Alpinbutiken" (hundfjället och lindvallen) har. (https://www.salen.info/alpinbutiken/hyr-priser)

Kort sagt: Typ alla uthyrare utom skistar...
Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 10:26

Hej igen,

Tack för alla svar. Jag har kollat runt lite på uthyrarna igen och inser att jag inte är lika säker på vad jag ska ha för skidor längre. Jag har åkt turskidor i Skogsterräng tidigare med mina gamla trogna Tegsnässkidor. Men inte åkt så mycket uppåt med stighudar.

Alpin / All mountain / Randonee / Telemark - allt verkar funka då varje modell kommer i olika breddar och man kan sätta på olika bindningar. Så nu är jag lite förvirrad.

Har ni några tips på vad som skulle funka bäst för den typ av skidåkning jag ska göra? Alltså både skog och topptur - dvs någon all-round skida som är hyfsad för båda ändamålen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:23.

Logga in