Val av sovsäck

Hej!

Jag är på gång och ska köpa en sovsäck för att börja njuta mera av friluftslivet ihop med min dotter samt vänner.
Tänker att börja göra det nu i höst för att sedan kunna var ute i årets olika årstider, men vintertid kommer det nog bli sparsamt iaf till en början.
Fastnade för den här sovsäcken :http://www.outnorth.se/sea-to-summit/trek-series-tki , men står i valet och kvalet mellan den eller den här: http://www.outnorth.se/sea-to-summit/trek-series-tkii .

Vad säger ni lite mera erfarna, är det bättre att gå på den varmare och ha den mera öppen om det blir för varmt, eller köpa en lite svalare och ev klä på sig något förstärkningsplagg om det skulle behövas?

Tacksam får era synpunkter
 
Ska du upp i fjällen hade jag nog tagit den varmare. I skogen i Skåne är det lättare att förutse temperaturen och planera så man klarar sig med den kallare.

Sen, för de priserna hade jag nog rekommenderat till exempel Cumulus Lite Line 400, eller en Cumulus Quilt 450 om du inte tvunget vill ha en hel sovsäck. Enligt mig får du en bättre / lättare sovsäck för pengarna därifrån. Sen är det några veckors leveranstid som klart kanske inte funkar för dig.

Tidigare i somras tältade jag med min Quilt 250 i Jämtlandsfjällen. Med bara underställ var den sovsäcken lite för kall för mig när det blev frost nån av nätterna. Alla sovsäckarna vi har nämnt i tråden här får nog anses vara tre-säsongs på sin höjd.

Lycka till och god tur :)
 
Jag fastnade också för denna säcken efter ca 30 timmars googlande av diverse recensioner och omdömen på olika forum.

Gissar på att det var den mera raka formen som du fastnade för, jag gillar inte alls mumieformen och sedan tycker jag det är skönt att kunna göra om den till täcke. Det gör denna säck lite unik.

Jag köpte först Trek I och när jag packade upp den hemma så blev jag förvånad över hur lite dun det var, alltså den kändes väldigt platt. Jag ångrade mig och köpte en Trek II och har nu använt den en jummen natt i skärgården.

Jag skulle aldrig köpa en säck som inte gick att öppna i nerkant. Det är grymt skönt att på morgonen kunna öppna upp där nere och sträcka ut fötterna för att få bort lite värme och ta lite extra sovmorgon i säcken :)

Hade denna säcken inte haft öppning i nerkant hade jag kört på Trek I eller rättare sagt då hade jag köpt en annan säck med öppning vid fötterna.
 
Jag har en trek 1 och har sovit i -1 en gång, det tyckte jag var okej men lite gränsfall, jag är rätt varmblodig av mig.

Trek 2 är väl lite mer mångsidig men tyngre.
 
Förresten, det var ju ganska liten vikt och prisskillnad, jag skulle nog ha gått på trek 2 om det finns chans på att ni ska ut höst och vår.
 
Precis hemkommen från 2v i sarek. Hela min grupp hade i år köpt dunsäckar från Roberts och vi är alla mycket nöjda. Säckarna väger ju för sjutton ingenting (650g) jämfört med de gamla synteterna vi har haft och tar knappt plats heller, min bror fick ner två sovsäckar och ett lakan i sin gamla packpåse till syntetsäcken! Kvalitén känns mycket bra och ska motsvara cumulus säckar. Priset var också rimligt, för oss landade det på 2500kr/säck (-8grader).
 
Precis hemkommen från 2v i sarek. Hela min grupp hade i år köpt dunsäckar från Roberts och vi är alla mycket nöjda. Säckarna väger ju för sjutton ingenting (650g) jämfört med de gamla synteterna vi har haft och tar knappt plats heller, min bror fick ner två sovsäckar och ett lakan i sin gamla packpåse till syntetsäcken! Kvalitén känns mycket bra och ska motsvara cumulus säckar. Priset var också rimligt, för oss landade det på 2500kr/säck (-8grader).
Vilken säck är det?
 
Lutar åt den varmare

Efter att ha läst era kommentarer lutar det åt den varmare av dom..

Blir då lite fundersam på vilken längd jag skall välja, är 183 cm lång så antar att det är precis på gränsen?

Återigen, tack på förhand för era erfarenheter/åsikter!
 
Dubbelkollade på Roberts nu och insåg att jag minns lite fel. Min säck är -2grader (superlight 300), de i gruppen som beställde 400an (-7grader) fick bära på 750g istället.


Hej!

Hur kallt var det på nätterna?
Jag ska beställa säck från Roberts, men kan inte bestämma mig om jag ska ha en 300 eller 400 (jag är "normalfrusen" och ska använda säcken sommartid i fjällen).
Med vänlig hälsning, Henrik


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
poijjan Val av sovsäck Bo och sova 30
ELAN II Val av sovsäck Bo och sova 1
Vintefjell Val av sovsäck(skombination) för vinterfjället Bo och sova 36
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
mutuldus Val av sovsäck Bo och sova 13
Stordrulen Val av sovsäck Bo och sova 3
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
samojedlover Val av sovsäck? Bo och sova 10
Still Alive Val av tipitält. Bo och sova 26
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
nyborjare93 Val av liggunderlag i juli Bo och sova 4
henrik 1a val av tält Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
mbsthlm Val av budget-tält Bo och sova 9
honken1 Val av bivacksäck Bo och sova 11
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Stefflo Val av liggunderlag Bo och sova 5
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
danisko Val av tältlina Bo och sova 2
Erasmus Val av tvåmannatält Bo och sova 0
egilviking Val av 2manna tält Bo och sova 3
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
stratus tält val. Bo och sova 2
Peppe83 Val av tält?!? Bo och sova 10
mellgren Val av tält??! Bo och sova 2
arcteryx Val av Hillebergstält? Bo och sova 8
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...