Hjälp med val av Hillebergtält

Hej Utefolk!

Jag går i tältköparplaner och efter att ha läst flera intressanta och bra inlägg i forumet har jag kommit fram till att jag ska köpa ett Hillebergtält av tunnelmodell.

Därför behöver jag nu er hjälp med att välja "rätt" tält. Mina förutsättningar:
Tältet ska rymma minst ett, troligen två barn.
Rymma två hundar (schäfrar).
Samt två vuxna.

Vi kommer att tälta främst vår-sommar-höst men även ha möjligheten att vintertälta. Tältet ska hålla länge och vikten är inte det viktigaste.

Efter att ha läst Hillebergs Tälthandbok om och om igen står valet mellan följande tält. Keron 3GT, Kaitum 3GT eller Nammatj 3GT.

Vilket tält passar oss bäst? Är ovan nämnda tält för små eller för stora? För- och nackdelar med de olika vävarna?

Tacksam för svar!

/ Daniel
 
Då även vi har två schäfrar var innerutrymmen(lodräta gavlar) samt två absider , en för hundar packning och en för oss, viktiga. Keron 3 GT har myggnät i ventiler/ytterdörr så att hundarna kan ligga i absiden utan att plågas av insekter.

Vi kikade lite på Kaitum 3 men avsaknaden av myggnät i ventiler/dörrar kommer att göra det jobbigt för hundarna under sommaren. Väv/dragkedjor/bågar är inte fullt lika hållbara.

Ett lite större tält underlättar mycket regninga dagar, man får å andra sidan dras med den större vikten som det medför.

Efter att ha lagt ut en fråga på forumet vilket tält som skulle passa oss bäst, samt pratat med Tomas och Kenneth på HB, valde vi Keron 3GT.
 
Tack för informationen. Viktigt att tänka på hundarna givetvis.

Kände ni att tältet var lagom för två vuxna och två hundar? Har ni barn också? Hur blir storleken då?

/ Daniel
 
Är inte vikten det viktigaste så tycker jag helt klart att du sak gå på Keron-modellen. Då får du ett lite slitstarkare tält samt 2 absidrar och raka gavlar på innertältet.

inget snack om saken.
 
Tack för informationen. Viktigt att tänka på hundarna givetvis.

Kände ni att tältet var lagom för två vuxna och två hundar? Har ni barn också? Hur blir storleken då?

/ Daniel

Keon 3GT har fungerat ypperligt med bägge hundarna i stora absiden. Har även använt det under hösten med tre hundar i och det är fortfarande gott om utrymme. Även om vi ibland väljer att ha hundarna(2 st) inne i tältet blir det inte trångt. Jag tror därför inte att du förlorar särskilt mycket yta även med ett barn i tältet.
 
Vi kör på ett Keron 4 till två vuxna och två barn (5 och 7). Om var och en ska sova på egen luftmadrass/liggunderlag skulle jag inte vilja minska ner på golvytan. Om vikten ändå inte är ett problem tycker jag att det verkar lite ogenomtänkt att satsa på ett trepersonerstält till fyra personer plus två så pass stora hundar. Barnen tar inte så himla mycket mindre plats än de vuxna om alla ska kunna sova gott. GT-modellen verkar ju given när man har hundar med.

Lycka till med köpet! Vi är jättenöjda med vårt HB! (Med det inte sagt att man inte behöver fler tält att komplettera med... ähum...)
 
Barn växer!

Köp inte för litet tält. Barn växer fortare än man någonsin föreställer sig. Snart nog vill de dessutom ha kompisar med sig. Håller med Ulrika om att ett tremannatält för fyra känns som en tveksam idé. Ska man lägga såpass mycket pengar som ett HB kostar ska det räcka länge. Skulle för min del inte tveka att satsa på ett fyramanna - fast vi valde kåta. Anna
 
Naimat ville jeg ha glemt. 2 voksne, 2 barn og 2 hunder ut samme utgang - høres ikke særlig fristende ut. Kaitum 3 er veldig fint telt, men jeg tror det blir for lite for dere. Det er først og fremst et 2 manns telt, som det er plass til 3 i. Det er også lavt ved inngangen.

Ulempen med Keron 3GT er at det tar stor plass. Det er ofte vanskelig å finne teltplasser under tregrensa med et såpass stort telt. Jeg ville også vurdert 4manns utgaven - som Anna sier - barn vokser. Du får mye plass og takhøyde for 1/2 kg ekstra vek, men teltet tar ekstra mye plass.
 
Som andra sagt, köp inte ett 3-mannatält för 2 barn+2 vuxna.
Det fungerar när barnen är små, men sen blir det trångt.
Vi sov i somras en vecka i ett Nallo 3GT, 2 vuxna och 2 barn, 3 och 6 år, och det var på gränsen till att vara komfortabelt. Barn ligger oftast inte lika stilla och "rakt" som vuxna, det var mer än en gång man vaknade och båda ungarna låg på tvärsen och vi vuxna låg som sillar mot tältduken...
 
Med tanke på er stora familj så skulle jag rekomendera Keron 4 GT.
Då kommer era hundar att få plats i absidern samtidigt som du och din familj får bra med utrymme inne i tältet. Det är Hillebergs stadigaste och rymligaste tunneltält men också det tyngsta med sina 5,2 kg.
Ett tips är att gå till en friluftsbutik och be om en hillebergkatalog eller gå in på hillebergs hemsida, www.hilleberg.se. Där står det vad de olika tälten är bäst lämpade för och också vilket som passar er bäst. När jag var ute och letade efter ett tält ville jag ha ett som var lätt, självstagande och vindtåligt. Efter att ha tittat i katalogen såg jag att Jannu stämde bäst in på mig och jag är fortfarande jättenöjd med det valet.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.