Hjälp med val av Hillebergtält

Hej Utefolk!

Jag går i tältköparplaner och efter att ha läst flera intressanta och bra inlägg i forumet har jag kommit fram till att jag ska köpa ett Hillebergtält av tunnelmodell.

Därför behöver jag nu er hjälp med att välja "rätt" tält. Mina förutsättningar:
Tältet ska rymma minst ett, troligen två barn.
Rymma två hundar (schäfrar).
Samt två vuxna.

Vi kommer att tälta främst vår-sommar-höst men även ha möjligheten att vintertälta. Tältet ska hålla länge och vikten är inte det viktigaste.

Efter att ha läst Hillebergs Tälthandbok om och om igen står valet mellan följande tält. Keron 3GT, Kaitum 3GT eller Nammatj 3GT.

Vilket tält passar oss bäst? Är ovan nämnda tält för små eller för stora? För- och nackdelar med de olika vävarna?

Tacksam för svar!

/ Daniel

Då även vi har två schäfrar var innerutrymmen(lodräta gavlar) samt två absider , en för hundar packning och en för oss, viktiga. Keron 3 GT har myggnät i ventiler/ytterdörr så att hundarna kan ligga i absiden utan att plågas av insekter.

Vi kikade lite på Kaitum 3 men avsaknaden av myggnät i ventiler/dörrar kommer att göra det jobbigt för hundarna under sommaren. Väv/dragkedjor/bågar är inte fullt lika hållbara.

Ett lite större tält underlättar mycket regninga dagar, man får å andra sidan dras med den större vikten som det medför.

Efter att ha lagt ut en fråga på forumet vilket tält som skulle passa oss bäst, samt pratat med Tomas och Kenneth på HB, valde vi Keron 3GT.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för informationen. Viktigt att tänka på hundarna givetvis.

Kände ni att tältet var lagom för två vuxna och två hundar? Har ni barn också? Hur blir storleken då?

/ Daniel

Är inte vikten det viktigaste så tycker jag helt klart att du sak gå på Keron-modellen. Då får du ett lite slitstarkare tält samt 2 absidrar och raka gavlar på innertältet.

inget snack om saken.

Tack för informationen. Viktigt att tänka på hundarna givetvis.

Kände ni att tältet var lagom för två vuxna och två hundar? Har ni barn också? Hur blir storleken då?

/ Daniel

Keon 3GT har fungerat ypperligt med bägge hundarna i stora absiden. Har även använt det under hösten med tre hundar i och det är fortfarande gott om utrymme. Även om vi ibland väljer att ha hundarna(2 st) inne i tältet blir det inte trångt. Jag tror därför inte att du förlorar särskilt mycket yta även med ett barn i tältet.

Vi kör på ett Keron 4 till två vuxna och två barn (5 och 7). Om var och en ska sova på egen luftmadrass/liggunderlag skulle jag inte vilja minska ner på golvytan. Om vikten ändå inte är ett problem tycker jag att det verkar lite ogenomtänkt att satsa på ett trepersonerstält till fyra personer plus två så pass stora hundar. Barnen tar inte så himla mycket mindre plats än de vuxna om alla ska kunna sova gott. GT-modellen verkar ju given när man har hundar med.

Lycka till med köpet! Vi är jättenöjda med vårt HB! (Med det inte sagt att man inte behöver fler tält att komplettera med... ähum...)

Barn växer!

Köp inte för litet tält. Barn växer fortare än man någonsin föreställer sig. Snart nog vill de dessutom ha kompisar med sig. Håller med Ulrika om att ett tremannatält för fyra känns som en tveksam idé. Ska man lägga såpass mycket pengar som ett HB kostar ska det räcka länge. Skulle för min del inte tveka att satsa på ett fyramanna - fast vi valde kåta. Anna

Naimat ville jeg ha glemt. 2 voksne, 2 barn og 2 hunder ut samme utgang - høres ikke særlig fristende ut. Kaitum 3 er veldig fint telt, men jeg tror det blir for lite for dere. Det er først og fremst et 2 manns telt, som det er plass til 3 i. Det er også lavt ved inngangen.

Ulempen med Keron 3GT er at det tar stor plass. Det er ofte vanskelig å finne teltplasser under tregrensa med et såpass stort telt. Jeg ville også vurdert 4manns utgaven - som Anna sier - barn vokser. Du får mye plass og takhøyde for 1/2 kg ekstra vek, men teltet tar ekstra mye plass.

Som andra sagt, köp inte ett 3-mannatält för 2 barn+2 vuxna.
Det fungerar när barnen är små, men sen blir det trångt.
Vi sov i somras en vecka i ett Nallo 3GT, 2 vuxna och 2 barn, 3 och 6 år, och det var på gränsen till att vara komfortabelt. Barn ligger oftast inte lika stilla och "rakt" som vuxna, det var mer än en gång man vaknade och båda ungarna låg på tvärsen och vi vuxna låg som sillar mot tältduken...

Med tanke på er stora familj så skulle jag rekomendera Keron 4 GT.
Då kommer era hundar att få plats i absidern samtidigt som du och din familj får bra med utrymme inne i tältet. Det är Hillebergs stadigaste och rymligaste tunneltält men också det tyngsta med sina 5,2 kg.
Ett tips är att gå till en friluftsbutik och be om en hillebergkatalog eller gå in på hillebergs hemsida, www.hilleberg.se. Där står det vad de olika tälten är bäst lämpade för och också vilket som passar er bäst. När jag var ute och letade efter ett tält ville jag ha ett som var lätt, självstagande och vindtåligt. Efter att ha tittat i katalogen såg jag att Jannu stämde bäst in på mig och jag är fortfarande jättenöjd med det valet.

Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips