hjälp vid val av hilleberg kupoltält

Goddagens!
Jag skulle uppskatta om jag kunde få lite hjälp och tips angående val av tält.
Jag kan, mycket lite om just detta.
Det är så att jag samt några kompisar i sommar skall upp och vandra en del av kungsleden, tänkte samtidigt på att skaffa ett nytt ordentligt tält som förhoppningsvis kommer att hålla många år framöver. Så priset har ingen betydelse vid val av tält men vill gärna ha ett hilleberg :)
Ett kupoltält vill jag ha, och har tittat på ett antal i Hillebergs katalog för 2010.
Det bör vara ett tvåpersoners.
De jag tittat på främst är: Tarra, Jannu, Staika och Allak med extra stort intresse för Allak & Staka, för tillfället i allafall.
Tror att tältet kommer att användas mycket på fjällen under sommarperioden främst men även längs med västkusten.
Kraven är väl att tältet skall klara ordentligt med vind så man slipper oroa sig alltför mycket.
Att det ska vara så svårt att välja tält :)
mvh /Andreas
 
Goddagens!
Jag skulle uppskatta om jag kunde få lite hjälp och tips angående val av tält.
Jag kan, mycket lite om just detta.
Det är så att jag samt några kompisar i sommar skall upp och vandra en del av kungsleden, tänkte samtidigt på att skaffa ett nytt ordentligt tält som förhoppningsvis kommer att hålla många år framöver. Så priset har ingen betydelse vid val av tält men vill gärna ha ett hilleberg :)
Ett kupoltält vill jag ha, och har tittat på ett antal i Hillebergs katalog för 2010.
Det bör vara ett tvåpersoners.
De jag tittat på främst är: Tarra, Jannu, Staika och Allak med extra stort intresse för Allak & Staka, för tillfället i allafall.
Tror att tältet kommer att användas mycket på fjällen under sommarperioden främst men även längs med västkusten.
Kraven är väl att tältet skall klara ordentligt med vind så man slipper oroa sig alltför mycket.
Att det ska vara så svårt att välja tält :)
mvh /Andreas

Har själv ett Allak som jag är mkt nöjd med! Använder det mest vid paddling på västkusten!
Tycker det funkar perfekt för 1-2pers! Den har ju den tunnare lättare duken! Men det står stadigt å är ändå rätt ljudlöst när det blåser på ;)

/Janne
 
Har själv ett Allak som jag är mkt nöjd med! Använder det mest vid paddling på västkusten!
Tycker det funkar perfekt för 1-2pers! Den har ju den tunnare lättare duken! Men det står stadigt å är ändå rätt ljudlöst när det blåser på ;)

/Janne


Hej och tack för svar!
Det står nog mest och väger mellan Staika och Allak.
Just det där extra kilot som Staika väger spelar mindre roll men jag har hört många som haft problem med att det blir blött i innertältet då man går ur tältet då det regnat. Det låter mycket irriterande.
Är det samma problem med Allak eller har Hilleberg ordnat till denna miss?
Vet du hur mycket de olika vävarna 1200 & 1800 skiljer sig i verkligheten? Hur mycket vind och snö tål egentligen 1200 jämför med 1800?
mvh
Andreas
 
Hej och tack för svar!
Det står nog mest och väger mellan Staika och Allak.
Just det där extra kilot som Staika väger spelar mindre roll men jag har hört många som haft problem med att det blir blött i innertältet då man går ur tältet då det regnat. Det låter mycket irriterande.
Är det samma problem med Allak eller har Hilleberg ordnat till denna miss?
Vet du hur mycket de olika vävarna 1200 & 1800 skiljer sig i verkligheten? Hur mycket vind och snö tål egentligen 1200 jämför med 1800?
mvh
Andreas

Hade ett Kaitum tidigare med den tunna väven men tyckte att hur jag än spände linorna så hängde duken , hade oxå svårt sova när det blåste! Köpte ett Keron istället med den tjockare väven å då blev allt bra igen!
Men det var ju tunnel tält!
Tycker Allak därimot bär sin tunnare väv med den äran! Spänd fin duk o tyst i blåsten!
Har visserligen inte ofta tältat i regn men har aldrig märkt av det problemet!
Kanske nån annan här som vet!

/Janne
 
Hej och tack för svar!
Det står nog mest och väger mellan Staika och Allak.
Just det där extra kilot som Staika väger spelar mindre roll men jag har hört många som haft problem med att det blir blött i innertältet då man går ur tältet då det regnat. Det låter mycket irriterande.
Är det samma problem med Allak eller har Hilleberg ordnat till denna miss?
Vet du hur mycket de olika vävarna 1200 & 1800 skiljer sig i verkligheten? Hur mycket vind och snö tål egentligen 1200 jämför med 1800?
mvh
Andreas

du har väl känt på vävproverna man får med katalogen?
hur ska du använda tältet?
som solotält eller ska ni vara flera?
tänk på vikten och hur du ska använda det...
till sommarens vandringar kommer införskaffa mig ett akto som är fjäderlätt.
tältduken 1200 är också mycket stark med 12kg rivstyrka... det finns många andra som inte har i närheten av så stark tältduk men ändå fungerar utmärkt på expeditioner... tom högalpina
 
Hej

Ganska angenämt problem du brottas med:) Ser att du verkar ha fastnat för Allak eller Staika, så tänkte därför slå ett slag för Tarra. Har själv haft ett Staika i många år vilket har fungerat som förväntat, dvs fantastiskt. Det finns dock några betänkligheter. Då jag är 190cm och personen jag normalt är ute på äventyr med är 193cm har det knuffats och bråkats en hel del om platsen med den högsta takhöjden, dvs mitten av tältet. Då både insåg att det inte gick att lösa då det som sagt bara finns en plats med takhöjd började jag snegla på rymligare modeller. Keron 3 seglar upp som det naturliga valet om utrymme är det man jagar. Samtidigt vill jag kunna sätta upp tältet var som helst och gärna så smidigt som möjligt. Jag ville ha mångsidigheten av ett kupoltält och utrymmet, takhöjden från ett tunneltält. Beslöt mig för att testa ett Tarra. Ok det är inte det lättaste tältet från Hilleberg och definitivt inte det billigaste. Oavsett så är det så nära man kan komma det optimala tältet för mig. Här är några av anledningarna; När man satt upp det (även utan staglinor) ser det ut som det är upp pumpat med tryckluft, eftersträcka skulle inte tro det. Samt om man dunkar upp huvudet i innertältet så är det så pass spänt att man inte trycker upp det i yttertältet. Måste även säga att det är fantastiskt vindstabilt. För mig är det även mkt trivsamt att ha en egen absid med tillhörande takhöjd att påta runt i, samt att att man inte blir blöt om ryggen när man beger sig ut (mao håller med tidigare svar angående Staika.) Med nästintill raka kortsidor och välvda väggar blir tältet riktigt rymligt invändigt. Det jag tycker kunde vara snäppet bättre är ventilationen, man märker avsaknaden av ventilationsöppningar i kortsidorna. Sammantaget är det dock ett grymt bra tält om man inte är allt för viktkänslig och är beredd att konstant motivera varför man släpar runt ett 4 kilos 2 personer tält inför alla Nallo 3 användare :)

Lycka till.
 
Hej

Ganska angenämt problem du brottas med:) Ser att du verkar ha fastnat för Allak eller Staika, så tänkte därför slå ett slag för Tarra. Har själv haft ett Staika i många år vilket har fungerat som förväntat, dvs fantastiskt. Det finns dock några betänkligheter. Då jag är 190cm och personen jag normalt är ute på äventyr med är 193cm har det knuffats och bråkats en hel del om platsen med den högsta takhöjden, dvs mitten av tältet. Då både insåg att det inte gick att lösa då det som sagt bara finns en plats med takhöjd började jag snegla på rymligare modeller. Keron 3 seglar upp som det naturliga valet om utrymme är det man jagar. Samtidigt vill jag kunna sätta upp tältet var som helst och gärna så smidigt som möjligt. Jag ville ha mångsidigheten av ett kupoltält och utrymmet, takhöjden från ett tunneltält. Beslöt mig för att testa ett Tarra. Ok det är inte det lättaste tältet från Hilleberg och definitivt inte det billigaste. Oavsett så är det så nära man kan komma det optimala tältet för mig. Här är några av anledningarna; När man satt upp det (även utan staglinor) ser det ut som det är upp pumpat med tryckluft, eftersträcka skulle inte tro det. Samt om man dunkar upp huvudet i innertältet så är det så pass spänt att man inte trycker upp det i yttertältet. Måste även säga att det är fantastiskt vindstabilt. För mig är det även mkt trivsamt att ha en egen absid med tillhörande takhöjd att påta runt i, samt att att man inte blir blöt om ryggen när man beger sig ut (mao håller med tidigare svar angående Staika.) Med nästintill raka kortsidor och välvda väggar blir tältet riktigt rymligt invändigt. Det jag tycker kunde vara snäppet bättre är ventilationen, man märker avsaknaden av ventilationsöppningar i kortsidorna. Sammantaget är det dock ett grymt bra tält om man inte är allt för viktkänslig och är beredd att konstant motivera varför man släpar runt ett 4 kilos 2 personer tält inför alla Nallo 3 användare :)

Lycka till.



Hallå!
Om man jämför Staika samt Tarra, vad är det som skiljer dem åt mest? Absiderna?
Vad är de stora fördelarna /nackdelarna mellan dessa två?
mvh
A
 
Vindtåligare.

Hejsan!

Den stor skillnaden mellan Tarra och Staika är att Tarra är 300 g tyngre och betydligt vindstabilare. Tarra är tillsammans med Savio Hillebergs troligtvis vindtåligaste tält. Detta beror till största delen på att Tarra har 4 bågar, medans Staika "bara" har tre. Detta medför att man vid olycklig vindriktning i vissa fall i princip tar hela vindlasten i en båge i Staika, medans minst två alltid arbetar i Tarra. Båda funkar givetvis fint på sommarfjället.

Själv har jag ett Savio som vintertält och det är totalt sett det bästa tältet jag äger. Visserligen är Savio 700g tyngre än Tarra, men då får man plats för tre personer istället för två.

/ Stefan
 
Hejsan!

Den stor skillnaden mellan Tarra och Staika är att Tarra är 300 g tyngre och betydligt vindstabilare. Tarra är tillsammans med Savio Hillebergs troligtvis vindtåligaste tält. Detta beror till största delen på att Tarra har 4 bågar, medans Staika "bara" har tre. Detta medför att man vid olycklig vindriktning i vissa fall i princip tar hela vindlasten i en båge i Staika, medans minst två alltid arbetar i Tarra. Båda funkar givetvis fint på sommarfjället.

Själv har jag ett Savio som vintertält och det är totalt sett det bästa tältet jag äger. Visserligen är Savio 700g tyngre än Tarra, men då får man plats för tre personer istället för två.

/ Stefan

Tack allihopa för alla trevliga svar men det lutar mer och mer åt ett allak :) Den verkar smidig och jag behöver ej så stora absider som på tex tarra.
Frågan är, hur mycket vind fixar egentligen väven, tex på kusten om det blåser upp ordentligt?
 
Hej!

Jag har ett Allak och jag är väldigt nöjd. Jag har det framförallt när jag paddlar och ibland när jag vandrar. Om vikten inte spelade någon större roll skulle jag nog kunna ha tänkt mig att köpa Staika istället då det är rejälare och marginellt större ( t ex om jag bara hade tältet vid paddling för två personer).

Du undrar hur det fungerar när det blåser. För mig är tältet fullt tillräckligt. När jag var ute och vandrade i september blåste det över 20 m/s och det var inga problem. Jag tror att det för de flesta är viktigare hur man slår upp tältet än vilken väv man använder, men det är bara en gissning. Det skulle annars vara ett intressant test. Vid vilken vindstyrka går väven i Allak sönder medan Staika står kvar. Förmodligen går väl tältstängerna sönder först.

/Tomas





Tack allihopa för alla trevliga svar men det lutar mer och mer åt ett allak :) Den verkar smidig och jag behöver ej så stora absider som på tex tarra.
Frågan är, hur mycket vind fixar egentligen väven, tex på kusten om det blåser upp ordentligt?
 
Hej!

Jag har ett Allak och jag är väldigt nöjd. Jag har det framförallt när jag paddlar och ibland när jag vandrar. Om vikten inte spelade någon större roll skulle jag nog kunna ha tänkt mig att köpa Staika istället då det är rejälare och marginellt större ( t ex om jag bara hade tältet vid paddling för två personer).

Du undrar hur det fungerar när det blåser. För mig är tältet fullt tillräckligt. När jag var ute och vandrade i september blåste det över 20 m/s och det var inga problem. Jag tror att det för de flesta är viktigare hur man slår upp tältet än vilken väv man använder, men det är bara en gissning. Det skulle annars vara ett intressant test. Vid vilken vindstyrka går väven i Allak sönder medan Staika står kvar. Förmodligen går väl tältstängerna sönder först.

/Tomas

Hej! Kul att du är nöjd med ditt tält!
Det enda som egentligen får mig att tveka lite på Staika är ju det här med vatten, har förstått att det lätt blir blött i innertältet när man ska ut om det regnat. Tror jag skulle irritera mig på det i längden :)
Staika är väl betydligt äldre än Allak? Nåt mer än väven samt "hatten" på tältet måste väl skilja?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.