Val av tipitält.

Helsport har en liknande ring. Jag vågar dock inte använda den samtidigt med kaminen. Den kan ju röra sig mot skorstenen om den belastas snett. Vet du om tentipis lösning säker med skorsten?
Beror nog bl a på vilken kåtamodell du har samt hur nära skorstenen kläderna hamnar. Det går att variera både höjden och diametern på deras ring. Belasta jämnt så att ringen hänger horisontellt.

Vi använder sällan kamin och hänger kläderna högt så man kan stå och gå under eller runt dem.

Thure
 
Den typen av torklina kan du ju hänga från fästet för innertältets topp och sen fästa i ett av innertältets fästen längst ner?

Men det kan ju bli bra varmt där längt upp.. på gott och ont..
Man kan också fästa linan i tältstången. Är det för varmt överst på torklinan kan kläderna som skall torkas fästas längre ner.
Peax Equipment har en elegant lösning för att torka kläder i tältet. Två gåstavar som har skjutits ihop till lagom längd fästs i taket. Detta tält har dock inga svenska återförsäljare och jag beställer ogärna från länder utanför EU. I nedanstående video från ca 30 min demonstreras hur man fäster stavar i tälttaket.
 

Bilagor

  • Solitude-4-Tipi-Installing-Trekkers.jpg
    Solitude-4-Tipi-Installing-Trekkers.jpg
    99.5 KB · Visningar: 17
Seek Outside är mycket bättre kvalitet och även lättare än Luxe. Men dyrare också så klart. Har man råd, och någorlunda självkontroll så man kan lära sig tälteldandet utan olyckor, så är det absolut att föredra!

Luxe varierar en hel del. Jag har dock ett sånt och det känns absolut helt okej för enklare bruk i rimligt väder. Behöver inte gräma mig så mycket över ev glödhål heller :)
Ska du få plats med någon mer än dig själv?
Jag har 4p från Luxe. Inga öglor för torklina men det har sömmar som är konstruerade så att det är lätt att sy fast öglor för hand, så det har jag gjort.


Kaminer finns många av, själv är jag väldigt nöjd med winnerwell fastfold. 2kg, enkel att använda, rymmer vanliga vedträn. Var rädd att den skulle bli instabil för den är så lätt, men den sitter som berget med en markspik i backen bara (och acceptabelt även utan)
Jag kolla på den tältmodell du använder. Ser väldigt trevligt ut - dock tycker jag vikten är för hög.
 
Jag kolla på den tältmodell du använder. Ser väldigt trevligt ut - dock tycker jag vikten är för hög.

Ja och det är väl lite glädjesiffror också.. Luxe Octapeak yttertält väger 1650g på min väg med linor och stovejack.

Så tillkommer mittstång och markspik. Men oftast kan man låna ett vindfälle i skogen.

Ska du dessutom använda innertält så väger halvt inner ca 1kg. Men det går ju att använda andra innertält också. Både mindre och lättare.

Det ovanstående är ett palats för två pers med mycket packning och du kan även lägga till nån hund eller mindre barn eller så.

Yttertältet rymmer lätt 4 pers. Så onödigt stort om man är själv. Om du har råd så är nog seek Outside bäst!
 
Ja och det är väl lite glädjesiffror också.. Luxe Octapeak yttertält väger 1650g på min väg med linor och stovejack.

Så tillkommer mittstång och markspik. Men oftast kan man låna ett vindfälle i skogen.

Ska du dessutom använda innertält så väger halvt inner ca 1kg. Men det går ju att använda andra innertält också. Både mindre och lättare.

Det ovanstående är ett palats för två pers med mycket packning och du kan även lägga till nån hund eller mindre barn eller så.

Yttertältet rymmer lätt 4 pers. Så onödigt stort om man är själv. Om du har råd så är nog seek Outside bäst!
Det blir nog Seek Outside Cimarron för min del. Jag har även studerat light-versionen. Nackdelen med den är att pga kaminens placering går half-nest inte att använda om kaminen är installerad. Inget problem vintertid, då jag planerar att sova i tältet utan innertält. Att sova utan myggnät sommartid tänker jag inte ens fundera på! En nackdel med Cimarron är att tältduken spänns genom att tältspiken träs genom öglor och sticks ned i marken. Vill man spänna tältduken ytterligare vid senare tillfälle måste man dra upp tältspiken och trycka ner den i marken på annat ställe. Mycket opraktiskt! Cimarron light har däremot en line loc-system. Jag skrev ett mail till Packraft Sverige och påpekade detta. Fick då beskedet att för någon hundring extra kan man beställa ett LineLoc extension kit. Det avgjorde saken för min del.
 
Det är säkert ett bra val. Ser fint ut! En av nackdelarna med ett lite dyrare tält är att det svider lite extra när du får brännhåll av glödsprätt i ytterduken. För jag vågar påstå att det kommer att hända även om du tänker efter vid uppsättning (vindriktning osv) samt eldar någorlunda försiktigt med mindre sprättbenägen ved.

Själv har jag ett Luxe minipeak XL som jag har haft stor glädje av. För att återkoppla till en av dina ursprungsfrågor så äger jag ingen mittstång. Förlitar mig istället på markfallna grenar och liknande. Ofta går det då att hitta "ämnen" med utstickande grenar i rätt höjd som (lite tillyxade) kan agera hängare för torkning av kläder. Har funkat på varje tur jag hittills gjort. :)
 
Det blir nog Seek Outside Cimarron för min del. Jag har även studerat light-versionen. Nackdelen med den är att pga kaminens placering går half-nest inte att använda om kaminen är installerad. Inget problem vintertid, då jag planerar att sova i tältet utan innertält. Att sova utan myggnät sommartid tänker jag inte ens fundera på! En nackdel med Cimarron är att tältduken spänns genom att tältspiken träs genom öglor och sticks ned i marken. Vill man spänna tältduken ytterligare vid senare tillfälle måste man dra upp tältspiken och trycka ner den i marken på annat ställe. Mycket opraktiskt! Cimarron light har däremot en line loc-system. Jag skrev ett mail till Packraft Sverige och påpekade detta. Fick då beskedet att för någon hundring extra kan man beställa ett LineLoc extension kit. Det avgjorde saken för min del.

Kanske an du hitta ett annat innertält då?
Jag har inte kollat detaljerna men det går ofta att använda olika innertält i pyramider.

I mitt tält har jag sett bild på när folk har två små 1p-innertält i samma yttertält och kaminen får fortfarande plats :)
 
Kanske an du hitta ett annat innertält då?
Jag har inte kollat detaljerna men det går ofta att använda olika innertält i pyramider.

I mitt tält har jag sett bild på när folk har två små 1p-innertält i samma yttertält och kaminen får fortfarande plats :)
Jag har ett innertält till Luxe Mini peak II. Det kanske funkar. Jag skall sova ensam i tältet och innertält behöver jag inte förrän myggsäsongen startar ( eftersom jag bor i norra Norrland är det långt tills dess ). Om det visar sig att mitt Luxe innertält inte funkar kommer jag att köpa ett innertält senare.
 
Det är säkert ett bra val. Ser fint ut! En av nackdelarna med ett lite dyrare tält är att det svider lite extra när du får brännhåll av glödsprätt i ytterduken. För jag vågar påstå att det kommer att hända även om du tänker efter vid uppsättning (vindriktning osv) samt eldar någorlunda försiktigt med mindre sprättbenägen ved.

Själv har jag ett Luxe minipeak XL som jag har haft stor glädje av. För att återkoppla till en av dina ursprungsfrågor så äger jag ingen mittstång. Förlitar mig istället på markfallna grenar och liknande. Ofta går det då att hitta "ämnen" med utstickande grenar i rätt höjd som (lite tillyxade) kan agera hängare för torkning av kläder. Har funkat på varje tur jag hittills gjort. :)
Jag är väl medveten om glödsprättsrisken. Jag har även kunskap om vilka trädslag som sprätter mer och vilka som sprätter mindre. Jag har inte fördjupat mig i det ännu, men det finns väl gnistfångare att sätta längst upp på skorstenen som ytterligare minskar risken för glödsprätt? Att det ibland blir hål i tältduken får man väl räkna med när man använder kamin i nylontält.
 
  • Gilla
Reactions: HPT
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
poijjan Val av sovsäck Bo och sova 30
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
mickebratt Val av sovsäck Bo och sova 11
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
ELAN II Val av sovsäck Bo och sova 1
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
Vintefjell Val av sovsäck(skombination) för vinterfjället Bo och sova 36
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
nyborjare93 Val av liggunderlag i juli Bo och sova 4
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
henrik 1a val av tält Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
mbsthlm Val av budget-tält Bo och sova 9
honken1 Val av bivacksäck Bo och sova 11
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Stefflo Val av liggunderlag Bo och sova 5
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
danisko Val av tältlina Bo och sova 2
Erasmus Val av tvåmannatält Bo och sova 0
egilviking Val av 2manna tält Bo och sova 3
mutuldus Val av sovsäck Bo och sova 13
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
Stordrulen Val av sovsäck Bo och sova 3
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
samojedlover Val av sovsäck? Bo och sova 10
stratus tält val. Bo och sova 2
Peppe83 Val av tält?!? Bo och sova 10
mellgren Val av tält??! Bo och sova 2
arcteryx Val av Hillebergstält? Bo och sova 8
KalleSkog Tipitält för året runt boende Bo och sova 20
såg Tipitält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.